Symbols of descent and intimacy in children’s art
Abstract
Art would set in motion the imagination of the plastic creator, bringing to light from consciousness a series of symbolic images related to the descent that are usually accompanied by symbols of intimacy as protectors on this journey into our essential being. These artistic productions would be created from the primordial experience of the artist whose nature would be expressed through mythological figures that would function unconsciously and that would help us discover other parts of our psyche where certain theologies would operate, which would demonstrate that these symbolic representations would have concomitances with the manifestations of human spiritual activity studied in ethnological research. In this article we will see which are these archetypes that emerged from the depths of the psyche through children’s artistic activity, proving how these images would have a great influence on our life since they would constitute symbols of transformation that would harmonize our consciousness.
References
Aurobindo, Sri. El ciclo humano. Barcelona: Fundación Centro Sri Aurobindo, 2002.
Aurobindo, Sri. La evolución futura del hombre. Barcelona: Fundación Centro Sri Aurobindo, 1999.
Aurobindo, Sri. La manifestación supramental sobre la tierra. Barcelona: Fundación Centro Sri Aurobindo, 2004.
Aurobindo, Sri. Síntesis del Yoga. Libro. III, Yoga de Autoperfección. Buenos Aires: Kier, 1980.
Bachelard, Gaston. La poética de la ensoñación. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2019.
Bautista Pérez, Manuel. La paradoja de Darwin o el enigma del Homo sapiens. Col. Divulgación Científica. Córdoba: Guadalmazán, 2015.
Cambell, Joseph. «El vientre de la ballena», en C. Zweig y J. Abrams (ed.), Encuentro con la sombra. El poder oscuro de la naturaleza humana. Barcelona: Kairós, 2020, pp. 349-353.
Chevalier, Jean y Gheerbrant, Alain. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Heder, 1999.
Cirlot, Juan. Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor, 1969.
Debienne, Marie-Claire. El dibujo en el niño. Col. Paideia. Biblioteca práctica de pedagogía, psicología y psicopatología de la infancia n.o 49. Barcelona: Planeta, 1979.
Duch, Luis. Antropología de la vida cotidiana. Simbolismo y salud. Madrid: Trota, 2003.
Durand, Gilbert. Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Introducción a la arqueología general. Madrid: Taurus. 1981.
Estrada Diez, Eugenio. Génesis y evolución del lenguaje plástico de los niños. Zaragoza: Mira Editores, 1991.
Giedion, Sigfried. El presente Eterno. Col. Alianza Forma n.o 16. Madrid: Alianza, 1991.
Jaffé, Aniela. «El simbolismo en las artes visuales», en C.G. Jung (ed), El hombre y sus símbolos. Col. Biblioteca Universal n.o 3. Barcelona: Caralt, 1997, pp. 229-275.
Jové, Juan José. El desarrollo de la expresión gráfica. Col. Cuadernos de Educación nº15. Barcelona: Horsori, 1994.
Jung, Carl Gustav, AION. Contribución a los simbolismos del sí-mismo. Col. Biblioteca de Psicología Profunda n.o 113. Barcelona: Paidós, 1995.
Jung, Carl Gustav. El libro rojo. Buenos Aires: El hilo de Ariadna, 2019.
Jung, Carl Gustav. Escritos sobre espiritualidad y transcendencia. Madrid: Trotta, 2018.
Jung, Carl Gustav. La psicología de la transferencia. Col. Biblioteca Profunda n.o 6. Barcelona: Paidós, 1993.
Jung, Carl Gustav. Psicología y simbólica del arquetipo. Col. Biblioteca de Psicología Profunda n.o 29. Barcelona: Paidós, 1990.
Jung, Carl Gustav. Recuerdos, sueños, pensamientos. Col. Biblioteca Breve, Barcelona: Seix Barral, 1996.
Jung, Carl Gustav. Sobre el desarrollo de la personalidad, vol. 17. Madrid: Trotta, 2016.
Jung, Carl Gustav. Sobre el fenómeno del espíritu en el arte y en la ciencia, vol. 15. Madrid: Trotta, 2007.
Jung, Carl Gustav. Tipos psicológicos. Barcelona: Edhasa, 1994.
Korotkov, Konstantin. La energía de la consciencia. Barcelona: Ediciones Obelisco, 2015.
Lawlor, Robert, Geometría Sagrada. Madrid: Debate, 1993.
Lowenfeld, Viktor y Lambert, William. Desarrollo de la capacidad intelectual y creativa. Madrid: Síntesis. 2008.
Luquet, Georges-Henri. El dibujo infantil. Barcelona: Médica y Técnica, 1978.
Machón Durango, Antonio. Los dibujos de los niños. Génesis y naturaleza de la representación gráfica: un estudio evolutivo. Madrid: Cátedra, 2010.
Matthews, John. El arte de la infancia y la adolescencia. La construcción del significado. Col. Arte y educación n.o 2, Barcelona: Paidós, 2002.
Pérez de Carrera, Eduardo. 49 respuestas a la aventura del pensamiento, tomo i. Madrid: Fundación Argos, 2004.
Piaget, Jean y Inhelder, Bärbel. Psicología del niño. Madrid: Morata, 2015.
Piaget, Jean. La formación del símbolo en el niño, imitación, juego y sueño, imagen y representación, Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2019.
Piaget, Jean. La representación del mundo en el niño, Madrid: Morata, 2008.
Widlöcher, Daniel. Los dibujos de los niños. Bases para una interpretación psicológica. Barcelona: Herder, 1982.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.