Media-flânerie

Precedents and discursive possibilities in contemporary artistic practices

  • Pablo Martínez-Garrido
Keywords: flâneur, derive, map, simulation, visual arts, Google, surveillance, digital media, digital culture

Abstract

The article gives shape to the concept of the media-flâneur and its practice, the media-flânerie, from the perspective of contemporary artistic practices and as a means of addressing the complexity of the exploration of contemporary society and its relationship with the media, starting from the essential remnants of the traditional flâneur from the literature of the 19th century and the artistic avant-gardes of the 20th. For this, it understands the paradigm that digital platforms such as Google suppose, tools and codes of representation intervene in the understanding of the world in a hyper-real sense, and it proposes three discursive possibilities through the open categorization of contemporary artistic practices that use media-flânerie as a strategy

References

Alcaide, María. «My terrorist lover». Web personal. https://mariaalcaide.com/work/my-terroristlover/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Arias, Rubén Ángel. «METRÓPOLIS. Jon Gorospe». Centro Cultural Montehermoso. https://montehermoso.net/pagina.php?id_p=2293, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Arregui, Manu. «Ejercicios de medición sobre el movimiento amanerado del cuerpo». Web personal. https://manuarregui.com/portfolio/ejercicios-de-medicion-sobre-el-movimiento-amanerado-del-cuerpo-2017/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Balac, Marion. «Anonymous Gods». Web personal. http://www.marionbalac.com/works/anonymous-gods/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Balac, Marion. «Les Enfants de Val d’Europe». Web personal. http://www.marionbalac.com/works/les-enfants-de-val-deurope/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Bartholl, Aram. «Map». Web personal. https://arambartholl.com/map/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Baudrillard, Jean. Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós, 1978.

Bazdyrieva, Asia, Solveig Suess, y Jessika Khazrik. «Geocinema». Web del proyecto. https://geocinema.network/, (consultado el 30-8-2021).

Benjamin, Walter y Rolf Tiedemann (ed.). El París de Baudelaire. Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2012.

Bey, Hakim. T.A.Z. Zona Temporalmente Autónoma. Madrid: Enclave de Libros, 2014.

Blas, Zach. «Facial weaponization suite». Web personal. https://zachblas.info/works/facial-weaponization-suite/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Blisset, Luther, Sonja Brünzels y Grupo autónomo AFRIKA. Manual de guerrilla de la comunicación. Barcelona: Virus, 2006.

Bratton, Benjamin. The stack: On software and sovereignty. Cambridge (MA): MIT Press, 2015.

Careri, Francesco. Walkscapes: El andar como práctica estética. Barcelona: Gustavo Gili, 2014.

Cerezo, Azahara. «Paisajes digitales de una guerra». Web personal. http://www.azaharacerezo.com/paisajes.html, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Cerezo, Azahara. «Principios de trazabilidad». Web personal. http://azaharacerezo.com/principiostrazabilidad.html, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Crispin, Sterling. «Data masks». Web personal. http://sterlingcrispin.com/data-masks.html, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Cruz, Pedro y Lidia García. 2019. «Cuerpo, máscara y biopolítica. Estrategias de opacidad en la era del big data». ASRI. Arte y Sociedad. Revista de Humanidades digitales 17 (2019). https://www.eumed.net/rev/asri/17/panoptico-digital.html, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Dewey-Harborg, Heather. «moc.elgooG». Web personal. https://www.deweyhagborg.com/projects/moc-elgoog, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Harvey, Adam. «CVDazzle». Web del proyecto. https://cvdazzle.com/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Hoffmann, E.T.A. «La ventana esquinera de mi primo». El espejo gótico. http://elespejogotico.blogspot.com/2009/11/la-ventana-esquinera-eta-hoffmann.html, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Land, Marco. «Digital Detox». Web del proyecto. https://digitaldetox.marco.land/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Lovink, Geert. Tristes por diseño. Las redes sociales como ideología. Bilbao: Consonni, 2019.

Malo, Eduardo. «Assasins’s Creed ayudará en la reconstrucción de Notre Dame». MuyComputer. https://www.muycomputer.com/2019/04/17/assasins-creed-reconstruccion-notre-dame/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Manovich, Lev. El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Barcelona: Paidós, 2006.

Martínez Garrido, Pablo. «Dudar del algoritmo». En Inmersiones 12. El arte del futuro, el futuro del arte, 8. Vitoria-Gasteiz, 2019.

Martínez Garrido, Pablo. «Proyectos artísticos». Non Player Character. https://nonplayercharacter.home.blog/category/proyectos-artisticos/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Presner, Todd. «Digital Geographies: Berlin in the Ages of New Media». Spatial Turns 75 (2010). https://doi.org/10.1163/9789042030022_023, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Santamaría, Mario. «The non-imaginary museum». Righted-museum, https://righted-museum.tumblr.com/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Surveillance Camera Players. Web del colectivo, http://www.notbored.org/the-scp.html, (consultado el 31 de agosto de 2021).

The Institute for Applied Autonomy. «iSee». Vimeo, https://vimeo.com/6163268, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Vavarella, Emilio. 2013.Some personal thoughts on Google mapping. Web personal del autor. https://emiliovavarella.com/archive/google-trilogy/report-a-problem/, (consultado el 31 de agosto de 2021).

Virilio, Paul. 1992. «Big Optics». On Justifying the Hypothetical Nature of Art and the Non-Identicality within the Object World. En Archive of Digital Art, editado por Peter Weibel. 1992.

Zafra, Remedios. Ojos y capital. Bilbao: Consonni, 2015.

Published
2022-02-20
How to Cite
Martínez-Garrido, Pablo. 2022. “Media-Flânerie”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 15 (February), 67-88. https://doi.org/10.25145/j.bbaa.2021.15.03.
Section
Articles (peer-reviewed)