Conservation of a Performance: Case Study in Marta Pinilla's Work Sálvame
Abstract
The research is focused on the performative piece ‘Sálvame’ by the artist Marta Pinilla (1980). This artwork was presented in 2018 as part of the performative set ‘Pinilla Baroque Sacred Cosmology’ at the Juan Gallery in Madrid. The issue of performance conservation in terms of its artistic practice, as well as its preservation as a cultural asset, is present throughout this investigation, which revolves around the study of the dual material and immaterial dimensions of the piece. Furthermore, the work addresses the criteria and reflections on various strategies that frame the conservation of performative artistic practices, which are still in the process of being defined in the field of conservation-restoration. Additionally, there is a study and analysis conducted on the pathologies presented by the material elements associated with Pinilla’s work, specifically in the attire crafted by the artist using natural latex along with other materials.
References
Alÿs Francis y Medina, Cuauhtémoc. «Los siete niveles de la basura», en Diez cuadras alrededor del estudio. México: Antiguo colegio de San Ildefonso. 2006. http://francisalys.com/books/San_Ildefonso_full.pdf.
Appadurai, Arjun (ed.). La vida social de las cosas: Perspectiva cultural de las mercancías. México: Grijalbo. 1991.
Austin, John L. Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. Barcelona: Paidós. 1991.
Barad, Karen. Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham: Duke UP. 2007.
Bataille, Georges. La parte maldita. Barcelona: Icaria. 1987.
Beck, Ulrich. La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós. 1998.
Becker, Howard. Outsiders: hacia una sociología de la desviación. Buenos Aires: Siglo XXI. 2012.
Benjamin, Walter. Tentativas sobre Brecht: Iluminaciones iii. Madrid: Grupo Santillana. 1998.
Bennett, Jane. Materia vibrante. CABA: Caja Negra. 2022.
Breton, David le. Cuerpo Sensible. Santiago de Chile: Metales Pesados. 2010.
Butler, Judith y Lourties, Marie. «Actos performativos y constitución del género: Un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista», en Debate Feminista: Público, privado y sexualidad, año 9, vol. 18, pp. 296-314. 1998, octubre 1. https://debatefeminista.cieg.unam.mx/df_ojs/index.php/debate_feminista/article/view/526.
Butler, Judith. El género en disputa. Barcelona: Paidós. 2007.
Borgdorff, Henk. El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam: School of the Arts. 2006.
Carenzo, Sebastián. «Desfetichizar para producir valor, refetichizar para producir el colectivo: Cultura material en una cooperativa de “cartoneros” del Gran Buenos Aires», en Horizontes Antropológicos, año 17, n.o 36 (jul./dic. 2011), pp. 15-42. Porto Alegre. https://doi.org/10.1590/S0104-71832011000200002.
Certeau, Michel de. La invención de lo cotidiano: 1 Artes de hacer. México: Iberoamericana. 2000.
Coole, Diana y Frost, Samantha (eds.). New materialisms: Ontology, agency and politics. Durham & London: Duke UP. 2010.
Debord, Guy. Teoría de la deriva. trad. Internacional situacionista, vol. i: La realización del arte. Madrid: Literatura Gris. 1999.
Deleuze, Gilles. Derrames: Entre el capitalismo y la esquizofrenia. Buenos Aires: Cactus. 2005.
Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos. 2010.
Derrida, Jacques. Márgenes de La Filosofía. Madrid: Cátedra. 1994.
Escobar, Ticio. «El arte fuera de sí (2004)», en Contestaciones: Arte y política desde América Latina. CABA: CLACSO. 2021.
Foster, Hal. Malos Nuevos Tiempos: Arte, crítica, emergencia. Madrid: Akal. 2017.
Giunta, Andrea. «Una estética de la discontinuidad», en Oscar Bony, el mago: Obras 1965-2001. Buenos Aires: Fundación Constantini I Malba. 2007.
Giunta, Andrea. Escribir las imágenes: Ensayos sobre arte argentino y latinoamericano. Buenos Aires: Siglo XXI. 2011.
Giunta, Andrea. ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? CABA: Fundación arteBA. 2014.
Guattari, Félix y Rolnik, Suely. Micropolítica: Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños. 2006.
Guber, Rosana. La etnografía: Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI. 2012.
Harvey, David. Espacios de esperanza. Madrid: Akal. 2012.
Latour, Bruno. La esperanza de Pandora: Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Gedisa. 2001.
Latour, Bruno. Reensamblar lo social: Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial. 2008.
Latour, Bruno. Nunca fuimos modernos: Ensayos de antropología simétrica. Buenos Aires: Siglo XXI. 2012.
MAKMA. «La belleza revulsiva de Liliana Maresca», en Revista de artes visuales y cultura contemporánea. 2016. https://www.makma.net/la-belleza-revulsiva-de-liliana-maresca/.
Morizot, Baptiste. Tras el rastro animal. CABA: Isla Desierta. 2020.
Turner, Victor W. El proceso ritual: Estructura y antiestructura. Madrid: Taurus. 1988.
Kopytoff, Igor. «La biografía cultural de las cosas: La mercantilización como Proceso», en Arjun Appadurai. (ed.). La vida social de las cosas. México: Grijalbo. 1991.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.