Spatial Colonization in the Primary Classroom
Abstract
NASA has recently achieved a new milestone with its Mars 2020 mission, posing the Perseverance robot as a prelude to humans on Mars. Inspired by these events, pre-service Primary Education teachers, within the subjects of Innovation and curricular research in Science Education (4th year) and 2nd year of Science Education, have been requested to devise their own adventure as space colonizers. All this from a transversal vision in which Art and Science are the backbone (Serón Torrecilla, 2017; Murillo Ligorred, Serón Torrecilla y Revilla Carrasco, 2020). Among the contemporary artistic practices used are Visual Art, Sound Art, and 3D design and printing, among others. The challenge, in particular, is to explore and transport on the rugged surface of a planet like Mars.
References
Braidotti, Rosi. 2013. Posthuman Humanities. European Educational Research Journal,12, número 1: 1-19. http://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=1644.
Gardner, Howard. 1987. Arte, mente y cerebro. Traducción de Gloria G.M. de Vitale. Barcelona: Paidós.
Gardner, Howard. 1994. Educación artística y desarrollo humano. Traducción de Ferrán Meler Ortí. Barcelona: Paidós.
González García, Francisco (coord.). 2015. Didáctica de las ciencias para la educación primaria. España: Pirámide.
Goodman, Nelson. 1995. De la mente y otras materias. Traducción de Rafael Guardiola. Madrid: Visor.
Hernández Hernández, Fernando. 2017. Pensar desde el post-humanismo, Cuadernos de pedagogía, número 484: 14-17.
Linares Brito, Emma. 2022. Un viaje a Tempero: un proyecto de innovación bajo la metodología STEAM. Trabajo de fin de grado. Universidad de La Laguna.
Marsh, David, Mehisto, Peter, Wolff, Dieter y Frigols Martín, María Jesús. 2011. European Framework for CLIL Teacher Education. European Center for Modern Languages.Austria. https://www.ecml.at/Resources/ECMLresources/tabid/277/ID/35/language/en-GB/Default.aspx.
Murillo Ligorred, Víctor, Serón Torrecilla, Francisco Javier y Revilla Carrasco, Alonso.2020. Arte y ciencia en la formación de maestros: Una propuesta interdisciplinar de aprendizaje de la luz y el color a través de la obra de Ignacio Fortún. Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, número 50: 1-7. http://www.aacadigital.com/contenido.php?idarticulo=1644.
Serón Torrecilla, Francisco Javier. 2017. Arte, ciencia, tecnología y sociedad. Un enfoque para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias en un contexto artístico. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, volumen 14, número 40: 197-224. https://www.redalyc.org/journal/924/92459230007/html/.
Serón Torrecilla, Francisco Javier y Murillo Ligorred, Víctor. 2020. «Arte contemporáneo y STEAM en la formación de maestros de educación primaria: Intersecciones arte y ciencia». AusArt volumen 8, número 1: 65-76. DOI: https://doi.org/10.1387/ausart.21462.
Stocker, Gerfried y Hirsch, Andreas J. 2017. The practice of Art and Science. Berlin: Hatje Cantz.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.