Essai for the Performative Tracing of Matter
Discursivity and Agency of the Residual-Precarious in a Situated Artistic Practice
Abstract
From the visual arts we are in a position to problematize those figures that, in every social order, are diverted from hegemonic narratives with the purpose of keeping hidden the fractures of the prevailing “normality”. In this case, located in the downtown area of the city of Córdoba, Argentina we complexize situations that, due to their permanence and insistence, end up being naturalized and absorbed as part of the local scenario, invisibilized and ejected towards the margins of an existential abyss. With the objective to understand and question how the means of production, the modes of consumption and the logics of work –gears of material culture– impact on the construction of identities and life trajectories, a tracing of precarious and residual materialities is carried out. This practice follows the Latourian approach that understands things as actants –non human entities that play an active role in social interaction– involved in the process, as they are the shuttles that connect points of meaning in the fabric of realities.
References
Alÿs Francis y Medina, Cuauhtémoc. «Los siete niveles de la basura», en Diez cuadras alrededor del estudio. México: Antiguo colegio de San Ildefonso. 2006. http://francisalys.com/books/San_Ildefonso_full.pdf.
Appadurai, Arjun (ed.). La vida social de las cosas: Perspectiva cultural de las mercancías. México: Grijalbo. 1991.
Austin, John L. Cómo hacer cosas con palabras: Palabras y acciones. Barcelona: Paidós. 1991.
Barad, Karen. Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham: Duke UP. 2007.
Bataille, Georges. La parte maldita. Barcelona: Icaria. 1987.
Beck, Ulrich. La sociedad del riesgo: Hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós. 1998.
Becker, Howard. Outsiders: hacia una sociología de la desviación. Buenos Aires: Siglo XXI. 2012.
Benjamin, Walter. Tentativas sobre Brecht: Iluminaciones iii. Madrid: Grupo Santillana. 1998.
Bennett, Jane. Materia vibrante. CABA: Caja Negra. 2022.
Breton, David le. Cuerpo Sensible. Santiago de Chile: Metales Pesados. 2010.
Butler, Judith y Lourties, Marie. «Actos performativos y constitución del género: Un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista», en Debate Feminista: Público, privado y sexualidad, año 9, vol. 18, pp. 296-314. 1998, octubre 1. https://debatefeminista.cieg.unam.mx/df_ojs/index.php/debate_feminista/article/view/526.
Butler, Judith. El género en disputa. Barcelona: Paidós. 2007.
Borgdorff, Henk. El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam: School of the Arts. 2006.
Carenzo, Sebastián. «Desfetichizar para producir valor, refetichizar para producir el colectivo: Cultura material en una cooperativa de “cartoneros” del Gran Buenos Aires», en Horizontes Antropológicos, año 17, n.o 36 (jul./dic. 2011), pp. 15-42. Porto Alegre. https://doi.org/10.1590/S0104-71832011000200002.
Certeau, Michel de. La invención de lo cotidiano: 1 Artes de hacer. México: Iberoamericana. 2000.
Coole, Diana y Frost, Samantha (eds.). New materialisms: Ontology, agency and politics. Durham & London: Duke UP. 2010.
Debord, Guy. Teoría de la deriva. trad. Internacional situacionista, vol. i: La realización del arte. Madrid: Literatura Gris. 1999.
Deleuze, Gilles. Derrames: Entre el capitalismo y la esquizofrenia. Buenos Aires: Cactus. 2005.
Deleuze, Gilles y Guattari, Félix. Mil mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos. 2010.
Derrida, Jacques. Márgenes de La Filosofía. Madrid: Cátedra. 1994.
Escobar, Ticio. «El arte fuera de sí (2004)», en Contestaciones: Arte y política desde América Latina. CABA: CLACSO. 2021.
Foster, Hal. Malos Nuevos Tiempos: Arte, crítica, emergencia. Madrid: Akal. 2017.
Giunta, Andrea. «Una estética de la discontinuidad», en Oscar Bony, el mago: Obras 1965-2001. Buenos Aires: Fundación Constantini I Malba. 2007.
Giunta, Andrea. Escribir las imágenes: Ensayos sobre arte argentino y latinoamericano. Buenos Aires: Siglo XXI. 2011.
Giunta, Andrea. ¿Cuándo empieza el arte contemporáneo? CABA: Fundación arteBA. 2014.
Guattari, Félix y Rolnik, Suely. Micropolítica: Cartografías del deseo. Madrid: Traficantes de Sueños. 2006.
Guber, Rosana. La etnografía: Método, campo y reflexividad. Buenos Aires: Siglo XXI. 2012.
Harvey, David. Espacios de esperanza. Madrid: Akal. 2012.
Latour, Bruno. La esperanza de Pandora: Ensayos sobre la realidad de los estudios de la ciencia. Barcelona: Gedisa. 2001.
Latour, Bruno. Reensamblar lo social: Una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial. 2008.
Latour, Bruno. Nunca fuimos modernos: Ensayos de antropología simétrica. Buenos Aires: Siglo XXI. 2012.
MAKMA. «La belleza revulsiva de Liliana Maresca», en Revista de artes visuales y cultura contemporánea. 2016. https://www.makma.net/la-belleza-revulsiva-de-liliana-maresca/.
Morizot, Baptiste. Tras el rastro animal. CABA: Isla Desierta. 2020.
Turner, Victor W. El proceso ritual: Estructura y antiestructura. Madrid: Taurus. 1988.
Kopytoff, Igor. «La biografía cultural de las cosas: La mercantilización como Proceso», en Arjun Appadurai. (ed.). La vida social de las cosas. México: Grijalbo. 1991.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.

