The architectural paintings of Santa María de la Oliva de Lebrija in the transit from the Meddle Ages to the Modern

Keywords: Seville, Kingdom of Seville, frescos painters, gilders, hispanomuslim art, late gothic art, renaissance art, medieval art

Abstract

An important construction work was carried out in the Church of Santa María de la Oliva in Lebrija (Seville) between 1475 and 1521. This intervention added cloisters and a new apse to the building, though the apse was later transformed into its current form. At this juncture, an ambitious set of architectural paintings was deployed inside the Church, a set which is poorly preserved but richly documented by unpublished documents. The analysis of both sources will allow for the retrieval of the original temple’s image, as well as the recreation of the practice of fresco painters and gilders in the Kingdom of Seville. Even though these professionals followed the Hispano-Muslim artistic principles, they were receptive to incorporating late Gothic and early Renaissance repertoires.

References

Abellán Pérez, Juan (2006). La iglesia de Santa María de la Oliva (Lebrija) a través de sus Libros de Visitas I (1475-1500), Agrija, Sevilla.

Alonso Ruiz, Begoña (2005). «El cimborrio de la «magna hispalense» y Juan Gil de Hontañón», en Huerta (coord.), Actas del Cuarto Congreso Nacional de Historia de la Construcción: Cádiz. 27-29 de enero de 2005 (vol. 1, pp. 21-33). Instituto Juan de Herrera. https://www.sedhc. es/biblioteca/paper.php?id_p=776.

Álvarez Márquez, María del Carmen (2007). La impresión y el comercio de libros en la Sevilla del Quinientos, Universidad de Sevilla, Sevilla.

Ampliato Briones, Antonio y Rodríguez Estévez, Juan Clemente (2022). «En la estela de Diego de Riaño: La Iglesia de Santa María de la Oliva de Lebrija y su transformación en los albores de la Edad Moderna», en Plasencia-Lozano; Rodríguez García; Hernando de la Cuerda; Huerta (coords.), Actas de XII Congreso Nacional y IV Congreso Hispanoamericano de Historia de la Construcción, Instituto Juan de Herrera, Madrid: 13-23. https://www.sedhc.es/biblioteca/ paper.php?id_p=1655.

Angulo Íñiguez, Diego (2006). Arquitectura mudéjar sevillana de los siglos xiii, xiv y xv, Maxtor, Valladolid.

Banda y Vargas, Antonio de la (1996). Hernán Ruiz II, Diputación de Sevilla, Sevilla.

Barroso Vázquez, María Dolores (1992). Patrimonio Histórico Artístico de Lebrija, Ayuntamiento de Lebrija y Caja El Monte, Sevilla.

Bellido Ahumada, Ahumada, José (1945). La Patria de Nebrija, Rivadenoyra, Madrid. Bellido Ahumada, Ahumada, José (1985). La Patria de Nebrija, Autor-Editor, Sevilla.

Bernáldez, Andrés (1856). Historia de los Reyes Católicos D. Fernando y D.ª Isabel, t. i, Imprenta y librería de D. José María Zamora, Granada.

Cordero Ruiz, Juan (2002): Las pinturas y esculturas de Lebrija, Fundación El Monte, Sevilla. Cómez Ramos, Rafael (2005). «La iglesia de Santa María de la Oliva de Lebrija, monumento alfonsí», en González Jiménez (ed.), I Jornadas de Historia de Lebrija Edad Media (pp. 30-40). Ayun- tamiento de Lebrija y Universidad de Sevilla.

Cómez Ramos, Rafael (2009). Los constructores de la España Medieval, Universidad de Sevilla, Sevilla.

Criado Mainar, Jesús Fermín (2019). «Un renacimiento de imprenta. Libros, tratados y grabados italianos en las artes plásticas del siglo xvi en Aragón», en Lacarra Ducay (coord.), Un olor a Italia. Conexiones e influencias en el arte aragonés (siglos xiv-xviii) (pp. 103-136). Diputación de Zaragoza. https://ifc.dpz.es/publicaciones/ebooks/id/380.

Domínguez Casas, Rafael (1993). Arte y etiqueta de los Reyes Católicos: artistas, residencias, jardines y bosques, Editorial Alpuerto, Madrid.

Falcón Márquez, Teodoro (1980). La catedral de Sevilla (Estudio arquitectónico), Diputación Provincial de Sevilla y Ayuntamiento de Sevilla, Sevilla.

Falcón Márquez, Teodoro (2012). Casas Sevillanas desde la Edad Media hasta el Barroco, Maratania, Sevilla.

Ferrer Garrofé, Paulina (2003). «Encarnación y Eucaristía en el Tabernáculo del Escorial», en Campos y Fernández de Sevilla (Coord.), Religiosidad y ceremonias en torno a la eucaristía: actas del simposium 1/4-IX-2003 (San Lorenzo del Escorial) (vol. 1, pp. 235-252). Ediciones

Escurialenses. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2800149.

Fernández Casanova, Adolfo (1900). «Iglesia Mayor de Lebrija». Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, 89, 158-167; y 90, 206-214.

Gambín García, Mariano (2016). «Los procesos judiciales de liberación de esclavos palmeses y guanches en Sevilla (1496-1512). Nuevos datos para su estudio», en Acosta Guerrero (coord.), XXI Coloquio de Historia Canario-Americana (2014) (pp. 1-10). Cabildo Insular de Gran Canaria. https://revistas.grancanaria.com/index.php/CHCA/article/view/9499.

García Salinero, Fernando (1968). Léxico de los alarifes de los siglos de Oro, Real Academia Española, Madrid.

Gestoso Pérez, José (1909). Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en Sevilla desde el siglo xiii al xviii inclusive, t. iii, La Andalucía Moderna, Sevilla.

Gombrich, Ernst Hans (1980). El sentido de Orden: estudio sobre la psicología de las artes decorativas, Gustavo Gili, Barcelona.

Gómez Urdáñez, Carmen (2010). «Imágenes e ideas: Un parangón sobre los grutescos de las catedrales de Tarazona y Cuenca». Lope de Barrientos, 3, 131-176.

Hernández Díaz, José (1936). Notas de arte, s.n., Sevilla.

Herrera García, Francisco Javier (1991). «La torre parroquial de Lebrija: proceso constructivo y autores». Archivo Hispalense, 74(225), 193-220.

Ibáñez Fernández, Javier (2003). «La introducción del ornato “al romano” en el Primer Renacimiento aragonés: las decoraciones pictóricas». Artigrama, 18, 293-340. https://doi.org/10.26754/ ojs_artigrama/artigrama.2003188370.

Ibáñez Fernández, Javier (2008). «La arquitectura en el reino de Aragón entre el Gótico y el Re- nacimiento: inercias, novedades y soluciones propias». Artigrama, 23, 39-95. https://doi. org/10.26754/ojs_artigrama/artigrama.2008237794.

Lleó Cañal, Vicente (1978). «Recibimiento en Sevilla del Rey Fernando el Católico (1508) ». Archivo Hispalense, 61(188), 9-23.

Marías Franco, Fernando (1989). El largo siglo xvi. Los usos artísticos del Renacimiento español, Taurus, Madrid.

Marín Fidalgo, Ana (1990). El Alcázar de Sevilla bajo los Austrias, vol. ii, Guadalquivir, Sevilla. Marte, Roberto (1981). Santo Domingo en los Manuscritos de Juan Bautista Muñoz, Vol. I, Fundación García Arévalo, Santo Domingo.

Morales Martínez, Alfredo (1991). Francisco Niculoso Pisano, Diputación de Sevilla, Sevilla. Rodríguez Estévez, Juan Clemente (1997). Los canteros de la Catedral de Sevilla: del Gótico al Renacimiento, Diputación de Sevilla, Sevilla.

Rodríguez Estévez, Juan Clemente (2011). «Martín de Gaínza (ca. 1505-1556) », en Marías Franco, Galera Andreu, Olmedo Sánchez, Moreno Mendoza, Alonso Ruiz, Falcón Márquez, Rodríguez Estévez, Recio Mir, & Rubio Lapaz (coords.), Proyecto Andalucía. Artistas andaluces y artífices del arte andaluz: El ciclo humanista. Desde el último Gótico al fin del Barroco (t. xxxv, pp. 254-287). Publicaciones Comunitarias.

Rodríguez Estévez, Juan Clemente y Ampliato Briones, Antonio (2019). «Diego de Riaño y la Sacristía Mayor de la Catedral de Sevilla». Laboratorio de Arte, 31, 97-112. https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.06.

Roldán Roldán, Rafael (2014). Análisis estático de la Iglesia Parroquial de Nuestra Señora de la Oliva de Lebrija [Trabajo de Fin de Máster no publicado]. Universidad Politécnica de Madrid.

Romero Bejarano, Manuel y Romero Medina, Raúl (2013). «La catedral de Sevilla y su conexión con la arquitectura del tardogótico portugués», en Guerra-Librero Fernández & Jiménez Martín (Coords.), La catedral entre 1434 y 1517: historia y conservación (XX ed. Aula Hernán Ruiz. Sevilla, 23-24 de oct. de 2013) (pp. 235-276). Taller Dereçeo.

Romero Vera, Diego y Becerra Fernández, Daniel (2023). «Materiales arquitectónicos romanos reutilizados en la iglesia de Santa María de la Oliva (Lebrija, Sevilla): una fuente para el estu- dio de la edilicia pública de Nabrissa». Saguntum, 55, 287-296. https://dx.doi.org/10.7203/ SAGVNTVM.55.25497.

Yarza Luaces, Joaquín (1993). Los Reyes Católicos. Paisaje artístico de una monarquía, Nerea, Madrid.

Published
2025-02-22
How to Cite
Sáenz Rodríguez, Álvaro. 2025. “The Architectural Paintings of Santa María De La Oliva De Lebrija in the Transit from the Meddle Ages to the Modern”. Cuadernos Del CEMYR, no. 33 (February), 425-59. https://doi.org/10.25145/j.cemyr.2025.33.15.
Section
Articles