Teachers’ Beliefs about Teaching History and its Relation with Building Space-Temporal Notions

  • Cecilia Cristerna Davis Universidad Pedagógica Nacional
Keywords: space-temporal notions, teach history, basic education, beliefs and implicit theories

Abstract

Teachers are professional thinkers, they bring in to play rationality in decision making process and, in order to achieve on it, they respond to a belief system, delivered in their professional routines. Many of these beliefs are automatic responds, emerging from everyday exercise. But when they are explored, they give place to the discovery of implicit theories that sustain decisions taken in the exercise. These ideas have been studied profoundly by researchers worry about teachers training. The matter is not trivial: thousands of teachers are trained in Mexico every year, and it is proved that investing in teacher’s training have a relevant impact in basic education quality, place of professional exercise for graduates from teachers’ schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antón, M.A. (2012). Docencia Universitaria: Concepciones y Evaluación de los aprendizajes. Estudio de casos. (Tesis doctoral). Burgos: Universidad de Burgos.

Arista, V. (2011). Capítulo 3. «Cómo se enseña la historia en la educación básica», en Prats, J. et al. Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica. México: Ed. Secretaría de Educación Pública, pp. 105-154.

Comes, P. (2000). «El espacio en la didáctica de las ciencias sociales», en Trepat y Comes. El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. Barcelona: Ed. Graó, pp. 123-190.

Díaz Barriga, F. (2003). «Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo». Revista electrónica de Investigación Educativa, 5 (2).

Lima, L. (2011). «Necesidades de formación y actualización continua de maestros en servicio», en Prats et al. Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica. México: ed. SEP; pp. 166-178.

Llancavil, D. (2015). «Una propuesta didáctica para la enseñanza del espacio geográfico». Revista Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 81, 15-21.

Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. México: Ed. Graó-Colofón.

Pozo, J.I., Scheuer, N., Mateos, M. y del Puy, M. (2006). Cap. 3. «Las teorías implícitas sobre el aprendizaje y la enseñanza», en Pozo, J.I. et al. (eds.). Nuevas formas de pensar la enseñanza y el aprendizaje. Concepciones de profesores y alumnos. Barcelona: Ed. Graó, pp. 95-132.

Prats, J. et al. (2011). «¿Por qué y para qué enseñar historia?», en Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica. México: Secretaría de Educación Pública, pp. 18-68.

Rodrigo, J.M., Rodríguez, A. y Marrero, J. (1993). Las teorías implícitas: una aproximación al conocimiento cotidiano. Madrid: Visor.

Schommer, M., Beuchat, M. y Hernández, F. (2012). «Creencias epistemológicas y de aprendizaje en la formación inicial de profesores». Anales de psicología, 2012, 28 (2), 465-474.

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesores cuando actúan. Buenos Aires: Paidós.

Published
2013-06-16
How to Cite
Cristerna Davis, C. (2013). Teachers’ Beliefs about Teaching History and its Relation with Building Space-Temporal Notions. QURRICULUM - Revista De Teoría, Investigación Y Práctica Educativa, (32), 135-153. https://doi.org/10.25145/j.qurricul.2019.32.08