Anmyr, L., Larsson, K., Olsson, M., & Freijd, A. (2012). Strengths and difficulties in children with cochlear implants–comparing self-reports with reports from parents and teachers. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 76 (8), 1107-1112, doi:10.3389/fpsyg.2015.00953.
Barker, D. H., Quittner, A. L., Fink, N. E., Eisenberg, L. S., Tobey, E. A., & Niparko, J. K. (2009). Predicting behavior problems in deaf and hearing children: the influences of language, attention, and parent–child communication. Development and psychopathology, 21(02), 373-392, doi: 10.1017/S0954579409000212.
Bat-Chava, Y., & Deignan, E. (2001). Peer relationships of children with cochlear implants. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 6, 186-199, doi: 10.1093/deafed/6.3.186.
Beer, J., Pisoni, D. B., & Kronenberger, W. (2009). Executive function in children with cochlear implants: The role of organizational-integrative processes. Volta Voices, 16, 18–23. Recuperado de: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3654830/pdf/nihms410591.pdf
Boyd, R. C., Knutson, J. F., & Dahlstrom, A. J. (2000). Social interaction of pediatric cochlear implant recipients with age-matched peers. Annals of Otology, Rhinology, and Laryngology, Supplement, 185, 105-109.
Brackett, D. (1994). Mainstream education for children with cochlear implants. En Barnes, J., Franz, D y Bruce, W (Eds.) Pediatric Chcolear Implats: An Overview of the Alternatives in Education and Rehabilitarion. Washington, D.C.: Alexander Graham Bell Association for the Deaf.Bureau Internacional d´ Audiophonologie (1997). Recomendación Biap 02/1. Clasificación audiométrica de las deficiencias auditivas. Recuperado de http://www. Biap.org. Lisboa/
Caballo, V. (1996). Manual de evaluación y Entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid, España: Siglo XXI.
Calderon, R., & Greenberg, M. (2003). Social and emotional development of deaf children. Oxford handbook of deaf studies, language, and education, 1, 170-179, doi: 10.1093/oxfordhb/970199750986.
Cambra, C., & Silvestre, N. (2003). Students with special educational needs in the inclusive classroom: social integration and self-concept. European Journal of Special Needs Education. 2(18), 1-12, doi 10.1080/0885625032000078989.
Cánovas, S. M., y García, I. B. (2011). Dificultades pragmáticas del niño sordo con implante coclear. Revista de Investigación Lingüística, 14, 87-107.
Collei, E. C. (2003). La educación emocional. Revista dels metres de las Garrotas, 19 (37) 8-10.
Cohen J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20 (1), 37-46.
Dammeyer, J. (2010). Psychosocial development in a Danish population of children with cochlear implants and deaf and hard-of-hearing children. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 15(1), 50-58, doi 10.1093/deafed/enp024.
Delgado J.J. (2011). Detección precoz de la hipoacusia infantil. Revista Pediátrica Atención Primaria; 13, 279-97.
De Giacomo, A., Craig, F., D’Elia, A., Giagnotti, F., Matera, E., & Quaranta, N. (2013). Children with cochlear implants: cognitive skills, adaptive behaviors, social and emotional skills. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 77 (12), 1975-1979.
Dodge, K. A., Schlundt, D. C., Schocken, I., & Delugach, J. D. (1983). Social competence and children's sociometric status: The role of peer group entry strategies. Merrill-Palmer Quarterly, 29, 309-336.
Domínguez, A. (2009). Educación para la inclusión de alumnos sordos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 3, 45-61.
Dye, M. W., & Hauser, P. C. (2014). Sustained attention, selective attention and cognitive control in deaf and hearing children. Hearing research, 309, 94-102, doi: 0.1016/j.heares.2013.12.001
Estrada M.D, Benítez D., Clarós P., Clavería M.A., Orús C., y Pujol M.C. (2011) Evaluación de los implantes cocleares bilaterales en niños. Criterios de indicación de los implantes cocleares en niños y adultos. Plan de Calidad para el Sistema Nacional de Salud del Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Cataluña, España: Agència d’Informació, Avaluació i Qualitat en Salut; Informes de Evaluación de Tecnologías Sanitarias: AIAQS núm. 2010/03. Recuperado de: http://aquas.gencat.cat/web/.content/minisite/aquas/publicacions/2011/pdf/implantes_cocleares_pcsns_aiaqs2011.pdf
Fellinger, J., Holzinger, D., & Pollard, R. (2012). Mental health of deaf people. The Lancet, 379 (9820), 1037-1044, doi: 10.1016/S0140-6736(11) 61143-4.
Francis, H.W., Koch, M.E., Wyatt, J.R., & Niparko, J.K. (1999). Trends in educational placement and cost-benefit considerations in children with cochlear implants. Archives Otolaryngology Head Neck Surgery, 125(5), 499-505.
Fuentes, M. J. (1999). Los grupos, las interacciones entre compañeros y las relaciones de amistad en la infancia y adolescencia. En F. López, I. Etxebarria, M.J. Fuentes M..J., y Ortiz M. J. Desarrollo afectivo y social. Madrid, España: Ediciones Pirámide.
Furmanski, H. M. (2003) Implantes cocleares en niños. (Re) Habilitación auditiva y terapia auditiva verbal. Barcelona, España: Nexos.
Garín, P. B. (1999). Dificultades de aprendizaje escolar en niños con necesidades educativas especiales: un enfoque cognitivo. Oviedo, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Geers, A. E., Nicholas, J. G., & Sedey, A. L. (2003). Language skills of children with early cochlear implantation. Ear and hearing, 24(1), 46-58.
Goodman, R. (1997). The strengths and difficulties questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581-58.
Holman, M.A., Carlson, M.L., Driscoll, C.L., Grim, K.J., Petersson, R.S., Sladen, D.P., & Flick, R.P. (2013). Cochlear implantation in children 12 months of age and younger, Journal Otology Neurotology, 34(2), 251-258.
Horn, D. L., Davis, R. A., Pisoni, D. B., & Miyamoto, R. T. (2005). Development of visual attention skills in prelingually deaf children who use cochlear implants. Ear and hearing, 26(4), 389.
Huarte, A; Olleta, M.I., Molina, M., y García, M. (1992): Guía de rehabilitación del implante coclear e niños. Navarra, España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
Huber, M., & Kipman, U. (2011). The mental health of deaf adolescents with cochlear implants compared to their hearing peers. International journal of audiology, 50(3), 146-154, doi: 10.3109/14992027.2010.533704
Hueso, A., Cascant. I, y Sempere, M.J. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. Valencia, España: Editorial Universitat Politècnica de València.
Ison, M. S. (2004). Características familiares y habilidades sociocognitivas en niños con conductas disruptivas. Revista latinoamericana de psicología, 36(2), 257-268. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/805/80536206.pdf
Jiménez, M. S (2011) El implante coclear en la población infantil (Tesis Doctoral). Universidad de Córdoba, España.
Kent, K. A. (2003). Identity issues for hard-of-hearing adolescents aged 11, 13, and 15 in ainstream settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 8, 315–324, doi: 10.1093/deafed/eng017
Khan, S., Edwards, L., & Langdon, D. (2005). The cognition and behaviour of children with cochlear implants, children with hearing aids, and their hearing peers: A comparison. Audiology and Neurology, 10(2), 117–126, doi: 10.1159/000083367
Knutson, J. F., Boyd, R. C., Reid, J. B., Mayne, T., & Fetrow, R. (1997). Observational assessments of the interaction of implant recipients with family and peers; Preliminary findings. Otolaryngology, Head and Neck Surgery, 117, 196-207.
Lacunza, A. B. (2009). Las habilidades sociales como recursos para el desarrollo de fortalezas en la infancia. Revista Psicodebate, Psicología, cultura y sociedad, 10, 231-248.
Lesser, S. R., & Easser, B. R. (1972). Personality differences in the perceptually handicapped. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 11 (3), 458-466, doi: 10.1016/S0002-7138(09)61203-6.
Lieu, J. (2004). Speech-language and educational consequences of unilateral hearing loss in children. Archives Otolaryngology-Head and Neck Surgery. 130 (5), 524-30, doi:10.1001/archotol.130.5.524.
López, M. (2008). La integración de las habilidades sociales en la escuela como estrategia para la salud emocional. Psicología sin fronteras: Revista electrónica de intervención psicosocial y psicología comunitaria, 3(1), 16-19. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2547022.pdf
López, T., y Guillén, C. (2008). Intervención educativa en el alumnado con discapacidad auditiva. Murcia, España. Equipo Específico de deficiencia auditiva. Sede de Murcia. Recuperado de: http://diversidad.murciaeduca.es/orientamur/gestion/documentos/unidad16.pdf
Lutman, M.E., Archbold, S., Gibbin, K.P., McCormick, B., & O'Donoghue, G.M. (1996) Monitoring progress in young children with cochlear implants. Whurr, 31-51.
Manrique, M. (2002). Implantes cocleares. Acta Otorrinolaringología Española, 53, 305-316. Recuperado de: http://apps.elsevier.es/watermark/ctl_servlet?_f=10&pident_articulo=13097832&pident_usuario=0&pcontactid=&pident_revista=102&ty=87&accion=L&origen=zonadelectura&web=www.elsevier.es&lan=es&fichero=102v53n5a13097832pdf001.pdf
Manrique, M., Cervera-Paz, F. J., Huarte, A., Martínez, I., Gómez, A., y Vázquez de La Iglesia, F. (2004). Audición y lenguaje en niños menores de 2 años tratados con implantación coclear. En Anales del Sistema Sanitario de Navarra . 27 (3), 305-317). Navarra, España. Gobierno de Navarra. Departamento de Salud. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/asisna/v27n3/orig1.pdf
Manrique, M., Narbona, J., Amor, J.C., Huarte, A., Olleta, I., García, M., y García-Tapia, R. (1993). Implantes cocleares en niños. Acta Pediátrica Española, 51, 362-370.
Marschark, M. (2009). Raising and educating a deaf child: A comprehensive guide to the choices, controversies, and decisions faced by parents and educators. Oxford, Inglaterra: Oxford University Press.
Martín, D., Bat-Chava, Y. Lalwani, A., & Waltzman, S.B (2010) Peer relationship of deaf with cochlear implants: Predictors of peer entry and peer interaction success. Journal of Deaf Study and Deaf Education 16 (1), 180-120, doi: 10.1093/deafed/6.3.186.
McMillan, J. H., y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid, España: Pearson Addison Wesley. Recuperado de: https://es.scribd.com/doc/171326451/Investigacion-Educativa-Mcmillan
Michelson, L., Sugai, D., Wood, R., y Kazdin, A, (1987). Las habilidades sociales en la infancia. Evaluación y tratamiento. Barcelona, España: Ed. Martínez Roca, S.A.
Monjas, I (1997). Programa de Enseñanza en Habilidades de Interacción Social (PEHIS). Madrid, España: Cedpe, SL.
Monjas, I. (1993). Programas de entrenamiento en habilidades de interacción social. Salamanca, España: Trilce.
Montgomery, D.C., Peck, E.A., & Vining, G.G. (2001): Introduction to linear regression analisys, 3ª ed., New York: Wiley.
Moro, M. (2009). Detección e intervención precoz de la hipoacusia en recién nacidos. 58 Congreso de la Asociación Española de Pediatría. Nº Programa: 59. Libro de Ponencias (Zaragoza). 414 (1), 54-56. Recuperado de: http://www.msssi.gob.es/profesionales/saludPublica/prevPromocion/maternoInfantil/docs/hipoacusia.pdf
Murphy, L.M.B, Laurie-Rose, C, Brinkman T.M, & McNamara K.A. (2007) Sustained attention and social competence in typically developing preschool-aged children. Early Child Development and Care, 177, 133-149.
Musyoka, M. M. (2015). Understanding indoor play in deaf children: an analysis of play behaviors. Psychology, 6 (01), 10, doi: 10.4236/psych.2015.61002.
National Institute for Health and Clinical Excellence. (2009). Cochlear implants for children and adults with severe to profound deafness. National Institute for Health and Clinical Excellence technology appraisal guidance 166. London.
Niparko, J. K., Tobey, E. A., Thal, D. J., Eisenberg, L. S., Wang, N. Y., Quittner, A. L., & Fink, N.E (2010). Spoken language development in children following cochlear implantation. Jama, 303(15), 1498-1506, doi: 10.1001/jama.2010.451.
Nunes, T., Pretzlik, U., & Olson, J. (2001). Deaf children’s social relationships in mainstream schools. Deafness and Education International, 3, 123–136, doi: 10.1002/dei.106.
Nussbaum, D., La Porta, R., & Hinger, J. (2003). Cochlear Implants and Sign Language: Putting It All Together. A Sharing Ideas series paper by the Laurent Clerc (Identifying Effective Practices for Educational Settings). Washington: National Deaf Education Center, Gallaudet University. Recuperado de: https://www.gallaudet.edu/Documents/Clerc/CIandSL.pdf
Organización Mundial de La Salud. (2001). Clasificación Internacional del funcionamiento de la Discapacidad y de la Salud: CIF. Madrid, España: Ministerio de Trabajo y Asuntos sociales. Instituto de Migraciones y Servicios Sociales (IMSERSO). Recuperado de: http://www.imserso.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/435cif.pdf
Organización Mundial de la Salud (2014) Evaluación multipaís de la capacidad nacional de prestación de atención audiológica. Suiza: WHO Document Production Services. Recuperado de: http://www.who.int/pbd/publications/WHOReportHearingCare_Spanishweb.pdf?ua=1
Pardo, A., y Ruiz, M.A. (2002): SPSS 11. Guía para el análisis de datos, Madrid, España: MC Graw Hill.
Percy-Smith, L., Cayé-Thomasen, P., Gudman, M., Jensen, J. H., & Thomsen, J. (2008). Self-esteem and social well-being of children with cochlear implant compared to normal-hearing children. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 72(7), 1113-1120, doi: 10.1016/j.ijporl.2008.03.028.
Perelló, J. (1992). Sordera profunda bilateral prelocutiva. Barcelona, España: Masson.
Portillo, C. (2002). Descripción y funcionamiento del implante coclear. En M. Manrique y A. Huarte (Coords.), Implantes cocleares (pp. 43-61).Barcelona, España: Masson.
Punch, R., & Hyde, M. (2010). Children with cochlear implants in Australia: Educational settings, supports, and outcomes. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 15(4), 405-421, doi: 10.1093/deafed/enq019.
Punch, R., & Hyde, M. (2011). Social participation of children and adolescents with cochlear implants: A qualitative analysis of parent, teacher, and child interviews. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 16 (4), 474-493, doi: 10.1093/deafed/enr001.
Quittner, A. L., Barker, D. H., Snell, C., Cruz, I., McDonald, L. G., Grimley, M. E,… Marciel K. (2007). Improvements in visual attention in deaf infants and toddlers after cochlear implantation. Audiological Medicine, 5(4), 242-249, doi: 10.1080/16513860701745401
Quittner, A. L., Leibach, P., & Marciel, K. (2004). The impact of cochlear implants on young deaf children: new methods to assess cognitive and behavioral development. Archives of Otolaryngology–Head & Neck Surgery,130 (5), 547-554, doi:10.1001/archotol.130.5.547.
Quittner, A. L., Smith, L. B., Osberger, M. J., Mitchell, T. V., & Katz, D. B. (1994). The impact of audition on the development of visual attention. Psychological Science, 5(6), 347-353, doi: 10.1111/j.1467-9280.1994.tb00284.x.
Ramírez, M. (2010). Aspectos básicos en la actuación educativa con el alumnado con deficiencia auditiva. Revista digital para profesionales de la enseñanza, 11, 1-14. Recuperado de: http://www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd7534.pdf
Remmel, E., & Peters, K. (2009). Theory of mind and language in children with cochlear implants. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 14, 218–237, doi: 10.1093/deafed/enn036
Roberts, S. B., Brown, P. M., & Rickards, F. W. (1995). Social pretend play entry behaviors of preschoolers with and without impaired hearing. Journal of Early Intervention, 20, 52-83, doi: 10.1177/105381519602000106.
Rodríguez, M.C (2013). El implante coclear en niños: su eficiencia funcional desde la perspectiva de las familias y los profesionales. (Tesis Doctoral). Universidad de La Laguna, Tenerife, España. Recuperado de: http://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/85/Mar%C3%ADa%20del%20Carmen%20Rodr%C3%ADguez%20Jim%C3%A9nez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rubin, K. H., Burgess, K. B., Dwyer, K. M., & Hastings, P. D. (2003). Predicting preschoolers externalizing behaviors from toddler temperament, conflict, and maternal negativity. Developmental psychology, 39(1), 164.
Sahli, S., & Belgin, E. (2006). Comparison of self-esteem level of adolescents with cochlear implant and normal hearing. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 70(9), 1601-1608, doi: 10.1016/j.ijporl.2006.05.003.
Santos, S. (2004). Hipoacusia neurosensorial infantil: Estudio retrospectivo de factores de riesgo y etiología. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España. Recuperado de: http://biblioteca.ucm.es/tesis/med/ucm-t27962.pdf
Schirmer, B. (1989). Relationship between imaginative play and language development in hearing-impaired children. American Annals of the Deaf; doi: 134:219-22, 0.1353/aad.2012.0609.
Schirmer, B. (1991). Language and cognitive development of Deaf and Hearing twin sisters. En Advances in Cognition, education, and deafness: Directions in research and instruction. Washington, DC: Gallaudet University Press; 205-9.
Schorr, E.A. (2006). Early cochlear implant experience and emotional functioning during childhood: Loneliness in middle and late childhood. The Volta Review, 106, 365–379. Recuperado de: http://www.agbell.org/uploadedFiles/Connect/Publications/The_Volta_Review/TVR_106-3.pdf
Schorr, E., Roth, F. P., & Fox, N. A. (2009). Quality of life for children with cochlear implants: Perceived benefits and problems and the perception of single words and emotional sounds. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 52, 141–152, doi: 10.1044/1092-4388(2008/07-0213.
Schorr, E. A., Fox, N. A., & Roth, F. P. (2006). Research report to parents on social and emotional functioning of children with cochlear implants. College Park: The University of Maryland at College Park.
Schorr, E.A. (2005). Social and emotional functioning of children with cochlear implants. (Tesis doctoral), University of Mariland, College Park, United State. Recuperado de: http://drum.lib.umd.edu/bitstream/handle/1903/2408/umi-umd-2271.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Shin, M. S., Kim, S. K., Kim, S. S., Park, M. H., Kim, C. S., & Oh, S. H. (2007). Comparison of cognitive function in deaf children between before and after cochlear implant. Ear and hearing, 28(2), 22-28, doi: 10.1097/AUD.0b013e318031541b.
Silvestre, N. (2003). La comunicación en la escuela inclusiva: la atención al alumnado sordo. La Respuesta a las Necesidades Educativas Especiales en una Escuela Vasca Inclusiva. Actas del Congreso Guztientzako Eskola, Donostia-San Sebastián. País Vasco, España: Servicio Central de Publicaciones del Gobierno Vasco. Recuperado de: http://www.hezkuntza.ejgv.euskadi.eus/r43-573/es/contenidos/informacion/dia6/es_2027/adjuntos/escuela_inclusiva/Respuesta_necesidades_c.pdf
Smith, L. B., Quittner, A. L., Osberger, M. J., & Miyamoto, R. (1998). Audition and visual attention: the developmental trajectory in deaf and hearing populations. Developmental psychology, 34(5), 840, doi: 10.1037/0012-1649.34.5.84.
Stinson, M. S., & Whitmire, K. A. (2000). Adolescents who are Deaf or hard-of-hearing: A communication perspective on educational placement. Topics in Language Disorders, 20, 58–72, DOI: 10.1097/00011363-200020020-00006.
Suárez, M., y Rodríguez, M. C. (2006).Un niño sordo en la familia. En V.M. Acosta (Coord.), La sordera desde la diversidad linguística y cultural (pp.43-56). Barcelona: Masson.
Theunissen, S. C., Rieffe, C., Kouwenberg, M., De Raeve, L., Soede, W., Briaire, J. J., & Frijns, J. H. (2012). Anxiety in children with hearing aids or cochlear implants compared to normally hearing controls. The Laryngoscope,122(3), 654-659, doi: 10.1002/lary.22502.
Thoutenhoofd, E., Archbold, S., Gregory, S., Lutman, M., Nikolopoulos, T., & Sach, T. (2005). Paediatric cochlear implantation. Evaluating outcomes. London, Inglaterra. Whurr Publishers.
Trianes, M.Y., Muñoz, A. M., y Jiménez, M. (1997). Competencia social: Su educación y tratamiento. Madrid, España: Ed. Pirámide.
Tye-Murray, N. (2003). Conversational fluency of children who use cochlear implants. Ear and hearing, 24(1), 82-89.
Valmaseda, M. (2009) La alfabetización emocional de los alumnos sordos. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 1(3), 147-163. Recuperado de: http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num1/Rev.%20Ed.%20Inc.%20Vol3,1.pdf
Van Eldik, T., Treffers, P., Veerman, J. W., & Verhulst, F. C. (2004). Mental health problems of deaf Dutch children as indicated by parents' responses to the child behavior checklist. American annals of the deaf, 148(5), 390-395, doi: 10.1353/aad.2004.0002.
Viera, A.J., & Garret J.M. (2005): Understanding interobserver agreement: The Kappa Statistic, Family Medicine, 37 (5) 360-363.
Vostanis, P., Hayes, M., Feu, M., & Warren, J. (1997). Detection of behavioural and emotional problems in deaf children and adolescents: comparison of two rating scales. Child: care, health and development, 23(3), 233-246, doi: 10.1111/j.1365-2214.1997.tb00966.x.
Wauters, L. N., & Knoors, H. (2007). Social integration of deaf children in inclusive settings. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, doi: 10.1093/deafed/enm028.
Weisel, A., Most, T., & Efron, C. (2005). Initiations of social interactions by young hearing impaired preschoolers. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 10, 161–170, doi: 10.1093/deafed/eni016.
Willens, P. (2000). Genetic causes of hearing loss. New England Journal of Medicine, 342(15), 1101-1119.
Yin, R. K. (1984). Case Study Research: Design and Methods, Applied Social research methods. Newbury Park, California, Estados Unidos: Sage.
Yucel, E., & Derim, D. (2008). The effect of implantation age on visual attention skills. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 72(6), 869-877, doi: 10.1016/j.ijporl.2008.02.017.