Gestión Bancaria
(Curso Académico 2020 - 2021)
Mostrar Todo


Nota informativa: Atendiendo a la normativa de Protección de Datos y propiedad intelectual en la que se limita la publicación de imágenes de terceras personas sin su consentimiento, aquellos que difundan grabaciones de las sesiones de clase sin previo consentimiento de las personas implicadas, serán responsables ante la ley del uso prohibido de las citadas grabaciones.



1. Datos descriptivos de la asignatura
  • Código: 169210902
  • Centro: Facultad de Economía, Empresa y Turismo
  • Lugar de impartición: Facultad de Economía, Empresa y Turismo
  • Titulación: Grado en Contabilidad y Finanzas
  • Plan de Estudios: 2010 (publicado en 16-12-2010)
  • Rama de conocimiento: Ciencias Sociales y Jurídicas
  • Itinerario/Intensificación:
  • Departamento/s:
  • Área/s de conocimiento:
    • Economía Financiera y Contabilidad
  • Curso: 4
  • Carácter: optativa
  • Duración: Primer cuatrimestre
  • Créditos ECTS: 6,0
  • Modalidad de impartición: Presencial
  • Horario: Ver horario
  • Dirección web de la asignatura: Ver web de la asignatura
  • Idioma: Castellano e Inglés (40% en inglés)
2. Requisitos para cursar la asignatura
Recomendación: contar con al menos el nivel B1 de inglés para garantizar el seguimiento efectivo de la docencia
3. Profesorado que imparte la asignatura

Profesor/a Coordinador/a: JUDIT MENDOZA AGUILAR

General:
Nombre:
JUDIT
Apellido:
MENDOZA AGUILAR
Departamento:
Economía, Contabilidad y Finanzas
Área de conocimiento:
Economía Financiera y Contabilidad
Grupo:
ÚNICO MAÑANA, PA1, PE1
Contacto:
Teléfono 1:
922317005
Teléfono 2:
Correo electrónico:
jmendoza@ull.es
Correo alternativo:
Tutorías primer cuatrimestre:
DesdeHastaDíaHora incialHora finalLocalizaciónPlantaDespacho
Todo el cuatrimestre Martes 10:00 14:00 Facultad de Economía, Empresa y Turismo - GU.5A 29
Todo el cuatrimestre Miércoles 11:00 13:00 Facultad de Economía, Empresa y Turismo - GU.5A 29
Observaciones: Las tutorías serán virtuales. Se llevarán a cabo mediante la herramienta de google Hangout Meeting. Se le enviará enlace para establecer la conexión, previo solicitud por correo desde el aula virtual a jmendoza@ull.edu.es.
Tutorías segundo cuatrimestre:
DesdeHastaDíaHora incialHora finalLocalizaciónPlantaDespacho
Todo el cuatrimestre Jueves 09:00 15:00 Facultad de Economía, Empresa y Turismo - GU.5A 29
Observaciones: Las tutorías serán virtuales. Se llevarán a cabo mediante la herramienta de google Hangout Meeting. Se le enviará enlace para establecer la conexión, previo solicitud por correo desde el aula virtual a jmendoza@ull.edu.es.
4. Contextualización de la asignatura en el plan de estudio
  • Bloque formativo al que pertenece la asignatura: Finanzas.
  • Perfil profesional:
5. Competencias

Específicas

  • CE-19 - Gestionar los recursos financieros de cualquier empresa.
  • CE-22 - Gestionar los diferentes riesgos financieros
  • CE-23 - Dirigir el área financiera de cualquier organización, pública o privada.

Genéricas – Instrumentales

  • CGI-1 - Analizar y sintetizar la información
  • CGI-2 - Comunicarse de forma oral y escrita
  • CGI-4 - Tener los conocimientos informáticos adecuados relativos al ámbito de estudio
  • CGI-5 - Gestionar la información
  • CGI-6 - Resolver problemas
  • CGI-7 - Tomar decisiones

Genéricas – Personales

  • CGP-8 - Trabajar en equipo, tanto de carácter interdisciplinar como en un contexto internacional.
  • CGP-9 - Reconocer la diversidad y multiculturalidad
  • CGP-10 - Tener un razonamiento crítico
  • CGP-11 - Asumir un compromiso ético

Genéricas – Sistemáticas

  • CGS-14 - Aprender de forma autónoma
  • CGS-17 - Liderar proyectos y/o equipos de trabajo

Básicas

  • CB1 - Que los estudiantes hayan demostrado poseer y comprender conocimientos en un área de estudio que parte de la base de la educación secundaria general, y se suele encontrar a un nivel que, si bien se apoya en libros de texto avanzados, incluye también algunos aspectos que implican conocimientos procedentes de la vanguardia de su campo de estudio
  • CB5 - Que los estudiantes hayan desarrollado aquellas habilidades de aprendizaje necesarias para emprender estudios posteriores con un alto grado de autonomía
6. Contenidos de la asignatura

Contenidos teóricos y prácticos de la asignatura

Topic 1: The Banking Business.
Topic 2: Liability operations.
Topic 3: Asset operations.
Topic 4: Other banking operations.
Topic 5. Financial statements and main ratios.

Actividades a desarrollar en otro idioma

Teaching materials in English will be provided (presentations and notes, articles, online resources such as links to videos and web pages, blogs and forums on banking and finance ...). In order to perform team or individual tasks, the search for bibliographic materials in English will be encouraged, tasks such as:
- Analysis and synthesis of the content of international news from the banking and finance area. Further discussion and answering questions (in English).
- Prepare presentations, oral exhibitions, debates and / or prepare audiovisual material in English.
7. Metodología y volumen de trabajo del estudiante

Descripción

This course is part of the ULL Educational Innovation Projects program (with continuity since 2016-17) and of the FINULL pilot program with 40% of its teaching being carried out and evaluated in English.
 
Practical lessons in banking and finance are developed with a collaborative learning methodology, in English and based on the pillars of project-based learning and the CLIL model (which promotes the learning of content and the communicative use of English). A series of activities connected to the current banking management are proposed. These involve the collaborative participation of students, who must carry out part of autonomous work and teamwork with the guidance of the professor. Together, the use of new technologies and collaborating tools is promoted, as well as the use of different communication channels, with an emphasis on audiovisuals.
 
In the theoretical-practical lessons, it is used the case study methodology, combined with some flipped-class sessions and certain gamification techniques. The contents are focused on the analysis of the activity of credit institutions, in order to understand the banking system as a whole. It is included the study of real cases and debates on the banking system as a sector fully exposed to dynamic changes.
 
The development of the study plan will be carried out according to the training activities and contact hours specified in the following table. The student's total workload is 150 hours.

Actividades formativas en créditos ECTS, su metodología de enseñanza-aprendizaje y su relación con las competencias que debe adquirir el estudiante

Actividades formativas Horas presenciales Horas de trabajo autónomo Total horas Relación con competencias
Clases teóricas 22,50 0,00 22,5 [CGP-11], [CGP-10], [CGP-9], [CE-23], [CE-22], [CE-19]
Clases prácticas (aula / sala de demostraciones / prácticas laboratorio) 32,50 0,00 32,5 [CB5], [CB1], [CGS-14], [CGI-7], [CGI-6], [CGI-5], [CGI-4], [CE-23], [CE-22], [CE-19]
Realización de seminarios u otras actividades complementarias 2,00 0,00 2,0 [CGI-7], [CGI-1]
Estudio/preparación de clases teóricas 0,00 35,00 35,0 [CB5], [CB1], [CGS-17], [CGP-11], [CGP-10], [CGP-9], [CGP-8], [CGI-7], [CGI-6], [CGI-5], [CGI-2], [CGI-1], [CE-23], [CE-22], [CE-19]
Estudio/preparación de clases prácticas 0,00 40,00 40,0 [CB5], [CB1], [CGS-14], [CGI-7], [CGI-6], [CGI-5], [CGI-4], [CE-23], [CE-22], [CE-19]
Preparación de exámenes 0,00 15,00 15,0 [CGP-11], [CGP-10], [CGP-9], [CE-23], [CE-22], [CE-19]
Realización de exámenes 3,00 0,00 3,0 [CGP-11], [CGP-10], [CGP-9], [CE-23], [CE-22], [CE-19]
Total horas
Total ECTS
8. Bibliografía / Recursos

Bibliografía básica

- López Pacual, J.; Sebastián González, A. (2015): Economía y gestión bancaria. Pirámide.
- Bahillo Marcos, M.E.; Pérez Bravo, M.C.; Escribano Ruiz, G. (2014): Gestión Financiera. Paraninfo.

Bibliografía complementaria

- Brealey, Myers y Allen (2015): Principios de finanzas corporativas. McGrawHill.
- Manzano, D.; Valero, F.J. (2015): Guía del Sistema Financiero Español. Analistas Financieros Internacionales. Empresa Global.

Otros recursos

Throughout the course, other online resources will be recommended, such as contemporary news, audiovisual materials with content relevant to the objectives of the subject and documents from institutions such as the European Central Bank, the European Banking Authority (EBA ), the Bank of Spain, the Spanish Banking Association, the FROB, the Deposit Guarantee Fund of Credit Institutions, etc., made available through their respective web pages.

9. Sistema de evaluación y calificación

Descripción

CONTINUOUS ASSESSMENT:
In the continuous assessment modality, the final grade for the course is the sum of the grades of the following blocks:
1. Project work in English (‘project-based learning’): 40% of the grade corresponds to this block, with a maximum score of 4 points. It consists of individual tasks and teamwork tasks (with all the contents in English).
2. Objective tests: 50% of the grade corresponds to this block with a maximum of 5 points. It consists of answering theoretical and practical questions (short answer, test and development type) formulated in:
- An online questionnaire for a total of 2 points, carried out throughout the semester.
- An exam for a total of 3 points, on the date of official announcement.
3. Debate: 10% of the grade is evaluated through the individual participation in a debate, with a maximum score of 1 point.
 
The evaluation blocks will be carried out either  in ‘face-to-face’ or in ‘on-line’ conditions, according to the current scenario and in compliance with the provisions of the university authorities.
A minimum final grade of 5 points is required to pass the course.
Carrying out one of the activities proposed in block 1 and/or one of the objective test implies choosing the continuous assessment option for the whole academic year. Minimum requirements to access the continuous assessment are: Participation in 70% of the classes (whether face-to-face or not) and publishing an identifying photo in the virtual classroom.

Continuous assessment is maintained for all ordinary calls throughout the academic year.

SINGLE EVALUATION:
For all the calls of the academic year, the single evaluation system may be applied, which consists on taking a single exam, with a maximum score of up to 10 points, and based on the written resolution of questions of theoretical and practical content of everything taught in the subject, and requiring a minimum of 5 points to pass.
 
STUDENTS IN 5TH, 6TH AND 7TH EXTRAORDINARY CALL: by default, students in the 5th, 6th or 7th extraordinary call, only have the right to be examined by a University Court (with a single evaluation of 10 points). If the student wants to opt for the continuous evaluation and be qualified by the professor, he/she will have to submit a resignation document to the University Court for each call through the Electronic Office, as established by the ULL Evaluation and Qualification Regulations and with the anticipation established by the Calendar ULL Grade.
 
The official exams will be carried out under the conditions of face-to-face or on-line whenever possible, according to the current scenario and in compliance with the stipulations of the university authorities.

Estrategia Evaluativa

Tipo de prueba Competencias Criterios Ponderación
Pruebas objetivas [CB5], [CB1], [CGS-14], [CGP-11], [CGP-10], [CGP-9], [CGI-7], [CGI-6], [CGI-5], [CGI-1], [CE-23], [CE-22], [CE-19] Answering theoretical and practical questions on the contents of all the subject. 50,00 %
Trabajos y proyectos [CB5], [CB1], [CGS-17], [CGS-14], [CGP-11], [CGP-10], [CGP-9], [CGP-8], [CGI-7], [CGI-6], [CGI-5], [CGI-4], [CGI-2], [CGI-1], [CE-23], [CE-22], [CE-19] The performance in the debate and in the individual and team tasks conforming the ‘project-based learning’ block will be evaluated. 50,00 %
10. Resultados de Aprendizaje
1. Differentiate banking operations, products and services from the perspective of a credit institution and analyze how their commercialization affects the financial statements.
2. Calculate the performance and cost generated for the customer by the different banking products and apply selection criteria to identify what kind of product should be assigned according to the customer's profile.
3. Diagnose the situation of a banking entity and its position in the sector, based on the structure of its financial statements and the analysis of its main ratios.
4. Analyze international news specialized in banking and finance and publicly present specific banking management topics in English.
11. Cronograma / calendario de la asignatura

Descripción

The schedule of the topics, the training activity and the continuous assessment tests are indicative, according to the needs of the teaching organization in order to improve the learning process. The hours of face-to-face work will be reduced according to the holidays established in the academic calendar (Tuesday, December 8th, 2020 is a holiday, corresponding to the 10th week).

Primer cuatrimestre

Semana Temas Actividades de enseñanza aprendizaje Horas de trabajo presencial Horas de trabajo autónomo Total
Semana 1: Topic 1 Course introduction.
Theoretical-practical classes.
 
3.75 6.00 9.75
Semana 2: Topic 1 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
3.75 6.00 9.75
Semana 3: Topic 1 and Topic 2 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
3.75 6.00 9.75
Semana 4: Topic 2 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
 
4.00 6.00 10.00
Semana 5: Topic 2 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
Training activity (2hours).
5.75 6.00 11.75
Semana 6: Topic 2 and Topic 3 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
Continuous assessment test.
4.00 6.00 10.00
Semana 7: Topic 3 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
4.00 6.00 10.00
Semana 8: Topic 3 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
4.00 6.00 10.00
Semana 9: Topic 3 and Topic 4 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
4.00 6.00 10.00
Semana 10: Topic 4 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
4.00 6.00 10.00
Semana 11: Topic 4 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
Continuous assessment test.
4.00 6.00 10.00
Semana 12: Topic 5 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
4.00 6.00 10.00
Semana 13: Topic 5 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
4.00 6.00 10.00
Semana 14: Topic 5 Theoretical-practical classes.
Practical lesson.
4.00 6.00 10.00
Semana 15 a 17: Exam preparation and performance. 3.00 6.00 9.00
Total 60.00 90.00 150.00
Fecha de última modificación: 27-10-2020
Fecha de aprobación: 27-10-2020

1. Datos descriptivos de la asignatura
  • Código: 169210902
  • Titulación: Grado en Contabilidad y Finanzas
  • Curso: 4
  • Duración: Primer cuatrimestre
3. Tutorías no presenciales
JUDIT MENDOZA AGUILAR
General:
Nombre:
JUDIT
Apellido:
MENDOZA AGUILAR
Departamento:
Economía, Contabilidad y Finanzas
Área de conocimiento:
Economía Financiera y Contabilidad
Contacto:
Teléfono 1:
922317005
Teléfono 2:
Correo electrónico:
jmendoza@ull.es
Correo alternativo:
Tutorías primer cuatrimestre:
DesdeHastaDíaHora inicialHora finalTipo de tutoríaMedio o canal de comunicación
Todo el cuatrimestre Martes 10:00 14:00 Videoconferencia Hangout meeting
Todo el cuatrimestre Miércoles 11:00 13:00 Videoconferencia Hangout meeting
Observaciones: Las tutorías se llevarán a cabo mediante la herramienta de google Hangout Meeting. Se le enviará enlace para establecer la conexión, previo solicitud por correo desde el aula virtual.
Tutorías segundo cuatrimestre:
DesdeHastaDíaHora inicialHora finalTipo de tutoríaMedio o canal de comunicación
Todo el cuatrimestre Jueves 09:00 15:00 Videoconferencia Hangout meeting
Observaciones:

Las tutorías se llevarán a cabo mediante la herramienta de google Hangout Meeting. Se le enviará enlace para establecer la conexión, previo solicitud por correo desde el aula virtual.

7. Metodología no presencial

La asignatura se desarrolla a través del Campus Virtual de la ULL, haciendo uso de las diversas herramientas que posibilita dicho medio, combinando actividades formativas sincrónicas (conexión en tiempo real profesor-estudiante) y de carácter interactivo con otras asíncronas.

Las actividades formativas que se desarrollan son las siguientes:

Actividades formativas no presenciales

Actividades formativas
Sesiones virtuales/clases en línea del profesor/a (Equivalencia con GD: Clases teóricas)
Vídeos explicativos grabados por el/la docente (Equivalencia con GD: Clases teóricas)
Inclusión de documentación sobre cada tema (Equivalencia con GD: Estudio autónomo, preparación clases teóricas/prácticas, etc.)
Foros/debate (Equivalencia con GD: Participación activa y asistencia a clase)
Talleres y seminarios virtuales (Equivalencia con GD: Realización de seminarios u otras actividades complementarias)
Resolución de ejercicios y problemas (Equivalencia con GD: Clases prácticas. Preparación de trabajos)
Casos prácticos (Equivalencia con GD: Clases prácticas)
Exposición de trabajos individuales/grupales mediante vídeos de los estudiantes (Equivalencia con GD: Realización de trabajos (individual/grupal))
Realización de pruebas evaluativas en línea (Equivalencia con GD: Exámenes, test, etc.)
Tutorías (Equivalencia con GD: Asistencia a Tutoría)

Comentarios adicionales

9. Sistema de evaluación y calificación no presencial

Las pruebas evaluativas a realizar y su ponderación en la calificación es la siguiente:

Estrategia Evaluativa

Tipo de prueba Ponderación
Pruebas objetivas 20,00 %
Informes/Memorias/Trabajos/Proyectos individuales o grupales 40,00 %
Examen oral 30,00 %
Debate 10,00 %
Total 100,0 %

Comentarios adicionales

CONTINUOUS ASSESSMENT:
In the continuous assessment modality, the final grade for the course is the sum of the grades of the following blocks:
1. Project work in English (‘project-based learning’): 40% of the grade corresponds to this block, with a maximum score of 4 points. It consists of individual tasks and teamwork tasks (with all the contents in English). The projects will be presented in a digital format and/or will be defended on-line.
2. Objective tests: 50% of the grade corresponds to this block with a maximum of 5 points. It consists of answering theoretical and practical questions (short answer, test and development type) formulated in:
- An on-line questionnaire for a total of 2 points.
- An on-line oral exam for a total of 3 points.
3. Debate: 10% of the grade is evaluated through the individual participation in a debate, with a maximum score of 1 point. 

A minimum final grade of 5 points is required to pass the course.

Carrying out one of the activities proposed in block 1 and/or one of the objective test implies choosing the continuous assessment option for the whole academic year.
Minimum requirements to access the continuous assessment are: Participation in the virtual classroom and the publication of an identifying photo in the virtual classroom.
 
Continuous assessment is maintained for all ordinary calls throughout the academic year.

SINGLE EVALUATION:
For all the calls of the academic year, the single evaluation system may be applied, which consists on taking a single exam, with a maximum score of up to 10 points, and requiring a minimum of 5 points to pass, and consisting in two parts:
- An on-line oral exam for a total of 7 points, answering questions of theoretical and practical content of everything taught in the subject (1 point evaluated in English, 6 in Spanish).
- An individual work in English, to be delivered on the date of the call, on a maximum of 3 points.
 
STUDENTS IN 5TH, 6TH AND 7TH EXTRAORDINARY CALL: by default, students in the 5th, 6th or 7th extraordinary call, only have the right to be examined by a University Court (with a single evaluation of 10 points). If the student wants to opt for the continuous evaluation and be qualified by the professor, he/she will have to submit a resignation document to the University Court for each call through the Electronic Office (SEDE), as established by the ULL Evaluation and Qualification Regulations and with the anticipation established by the Calendar ULL Grade. 
Fecha de última modificación: 19-07-2020
Fecha de aprobación: 19-07-2020