Contenidos teóricos y prácticos de la asignatura
Profesora: Dra. Patricia Delponti Macchione (2 créditos Finull)
Profesor: Alberto Ardèvol Abreu (2 créditos Finull)
[ESP]
1. Fundamentos del lenguaje visual y el periodismo iconográfico.
2. Introducción a la semiótica.
3. Teoría de la imagen: producción, lectura e Investigación. Composición, iluminación.
4. La fotografía como representación de la realidad: perspectiva histórica y función comunicativa. Fundamentos estéticos de la fotografía periodística.
5. El fotoperiodismo y su evolución: comunicación visual (documentalismo)
6. Deontología de la imagen periodística.
7. La imagen dibujada: infografía, viñeta, ilustración.
8. La imagen en el periodismo canario.
[ENG]
1. Fundamentals of visual language and iconographic journalism.
2. Introduction to semiotics.
3. Theory of the image: perception, reading and Research. Composition, lighting.
4. Photography as reality representation: historical perspective and its communicative function. Aesthetic foundations of photojournalism.
5. Photojournalism and its evolution: visual communication (documentary).
6. Deontology of journalistic image.
7. The drawn image: infographic, vignette, illustration.
8. Image in Cannarian journalism
Profesor: Alberto Ardèvol Abreu (2 créditos Finull)
[ESP]
1. Fundamentos del lenguaje visual y el periodismo iconográfico.
2. Introducción a la semiótica.
3. Teoría de la imagen: producción, lectura e Investigación. Composición, iluminación.
4. La fotografía como representación de la realidad: perspectiva histórica y función comunicativa. Fundamentos estéticos de la fotografía periodística.
5. El fotoperiodismo y su evolución: comunicación visual (documentalismo)
6. Deontología de la imagen periodística.
7. La imagen dibujada: infografía, viñeta, ilustración.
8. La imagen en el periodismo canario.
[ENG]
1. Fundamentals of visual language and iconographic journalism.
2. Introduction to semiotics.
3. Theory of the image: perception, reading and Research. Composition, lighting.
4. Photography as reality representation: historical perspective and its communicative function. Aesthetic foundations of photojournalism.
5. Photojournalism and its evolution: visual communication (documentary).
6. Deontology of journalistic image.
7. The drawn image: infographic, vignette, illustration.
8. Image in Cannarian journalism
Actividades a desarrollar en otro idioma
Esta asignatura participa en el programa FINULL y por ello, en la medida de lo posible y siempre teniendo en cuenta el nivel de idioma inglés del alumnado (se recomienda un B1), se procurará formar dos grupos prácticos, uno que se impartirá en inglés y otro en español (a elección de los alumnos en cuál participar). El objetivo es que quienes dominen el idioma tengan la posibilidad de realizar su formación práctica en inglés, mejorando así sus competencias lingüísticas en otro idioma.
Se asignarán artículos en inglés a pequeños grupos para discutir temas específicos de la asignatura. Con la ayuda del profesorado, cada grupo trabajará en su artículo y presentará un resumen y conclusiones a la clase en una fecha determinada. Además, se proporcionará material teórico-práctico en inglés en el entorno virtual de la asignatura para que el alumnado pueda debatir en pequeños grupos y con el profesorado. Para todo el grupo teórico, los temas 5, 6 y 7 tratarán contenidos en inglés. Para ello se emplearán materiales audiovisuales.
This course participates in the FINULL program. Consequently, where possible and considering the students' English proficiency level (B1 is recommended), we will aim to form two practical groups: one taught in English and the other in Spanish. Students can choose which group to join. The objective is to provide proficient students the opportunity to conduct their practical training in English, thereby enhancing their language skills.
Articles in English will be assigned to small groups to discuss specific topics. With proffessors assistance, each group will work on their article and present a summary and conclusions to the class on a specified date. Additionally, theoretical-practical material in English will be available in the virtual learning environment for students to discuss in small groups and with the professors.
For the entire theoretical group, topics 5 and 6 will cover content in English. This will include audiovisual materials, case studies, group tasks, debates, and oral presentations on the following topics: The brand as a sign of identity. Differentiation strategies. Brand value and promise. Transmedia narrative in the construction of corporate value and personality.
Se asignarán artículos en inglés a pequeños grupos para discutir temas específicos de la asignatura. Con la ayuda del profesorado, cada grupo trabajará en su artículo y presentará un resumen y conclusiones a la clase en una fecha determinada. Además, se proporcionará material teórico-práctico en inglés en el entorno virtual de la asignatura para que el alumnado pueda debatir en pequeños grupos y con el profesorado. Para todo el grupo teórico, los temas 5, 6 y 7 tratarán contenidos en inglés. Para ello se emplearán materiales audiovisuales.
This course participates in the FINULL program. Consequently, where possible and considering the students' English proficiency level (B1 is recommended), we will aim to form two practical groups: one taught in English and the other in Spanish. Students can choose which group to join. The objective is to provide proficient students the opportunity to conduct their practical training in English, thereby enhancing their language skills.
Articles in English will be assigned to small groups to discuss specific topics. With proffessors assistance, each group will work on their article and present a summary and conclusions to the class on a specified date. Additionally, theoretical-practical material in English will be available in the virtual learning environment for students to discuss in small groups and with the professors.
For the entire theoretical group, topics 5 and 6 will cover content in English. This will include audiovisual materials, case studies, group tasks, debates, and oral presentations on the following topics: The brand as a sign of identity. Differentiation strategies. Brand value and promise. Transmedia narrative in the construction of corporate value and personality.