Degree in Business Administration and Management

Competencies

The skills developed in the Business Administration degree are those mentioned in the "White Paper on Economics and Business Studies," which states that "the business graduate must have acquired the status of an expert, a practical person with clear skills, experienced in their field, who can address management problems with professional criteria and with the use of technical tools."

Therefore, by developing these competencies, graduates of the degree are expected to be able to: Manage and administer a small business or organization, understanding its competitive and institutional position and identifying its strengths and weaknesses.

  • Integrate into any functional area of a medium-sized or large company or organization and confidently perform any management tasks assigned to it.
  • Evaluate the situation and expected evolution of a company based on relevant information records.
  • Issue advisory reports on specific company and market situations.
  • Draft projects for global management or functional areas of the company.
  • Identify the sources of relevant economic information and their content
  • Understand economic institutions as a result and application of theoretical or formal representations about how the economy works.
  • Derive relevant information from the data that is impossible for non-professionals to recognize.
  • Regularly use information and communications technology throughout your professional performance
  • Read and communicate in more than one language, especially English.
  • Apply professional criteria based on the use of technical instruments to the analysis of problems.
  • Communicate fluently in your environment and work as a team.
Generic and specific competencies of the Business Administration Degree
Generic instrumental competences
01. Capacidad de análisis y síntesis
02. Capacidad de organización y planificación
03. Comunicación oral y escrita en la lengua nativa
04. Comunicación oral y escrita de una lengua extranjera
05. Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio
06. Habilidad para analizar y buscar información proveniente de fuentes diversas
07. Capacidad para la resolución de problemas
08. Capacidad de tomar decisiones

Generic personal skills
09. Capacidad para trabajar en equipo
10. Trabajo en un equipo de carácter interdisciplinar
11. Trabajo en un contexto internacional
12. Habilidad en las relaciones personales
13. Capacidad para trabajar en entornos diversos y multiculturales
14. Capacidad crítica y autocrítica
15. Compromiso ético en el trabajo
16. Trabajar en entornos de presión

Systemic generic competencies
17. Capacidad de aprendizaje autónomo
18. Capacidad de adaptación a nuevas situaciones
19. Creatividad
20. Liderazgo
21. Iniciativa y espíritu emprendedor
22. Motivación por la calidad
23. Sensibilidad hacia temas medioambientales y sociales
Specific skills
26. Contabilidad financiera
27. Contabilidad de costes
28. Dirección comercial
29. Investigación comercial
30. Dirección financiera
31. Análisis de inversiones financieras
32. Economía financiera internacional
33. Organización y administración de empresas
34. Microeconomía
35. Macroeconomía
36. Economía española y mundial
37. Análisis matemático
38. Estadística
39. Régimen fiscal de la empresa
40. Derecho de la empresa
41. Historia económica
42. Econometría
43. Matemáticas de las operaciones financieras

Competencies for applicability
44. Capacidad de aplicar los conocimientos en la práctica
45. Habilidad búsqueda de información e investigación
46. Diseño y gestión de proyectos
47. Habilidad de transmisión de conocimientos

Source: CONFEDE (2005), White Paper on Economics and Business Studies.