Charles Blanc and the Legend of Delacroix as Optical Mixer
Abstract
«Charles Blanc and the legend of Delacroix as optical mixer». The fair consideration of E. Delacroix (1798-1863) as the liberator of the expressiveness of colour in an artistic means dominated by chromaticism and purely descriptive accessory School of David has a very questionable veracity derived: the employment of optical colour mixing by the Romantic artist. The legend of Delacroix as an optical mixer spread throughout the second half of the nineteenth century and has survived to this day thanks mainly to the work of two authority figures such as Charles Blanc and Paul Signac. This article deals with the intervention of the first to the spread of the legend, the origin of which nestles a misunderstanding of the notion and operation of optical colour mixing.
References
Ballas, Guila. La couleur dans la peinture moderne. París: Adam Biro, 1997.
Baudelaire, Charles. Salones y otros escritos sobre arte. Madrid: A. Machado Libros, 2005.
Blanc, Charles. «Eugène Delacroix». Gazette des Beaux-Arts, 1864: 5-27 y 97-129. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k203080z (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014). —— Gramática de las artes del dibujo. Buenos Aires: Víctor Lerú, 1947.
Blanc, Charles. «Grammaire des arts du dessin. Livre troisième: Peinture (xiii)». Gazette des Beaux-Arts, abril de 1866: 373-389. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k203085v (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Bonneton, Jean. Études, souvenirs et réctis: histoire, poésie, beaux-arts. París: Alphonse Lemerre, 1892. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k99771f (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Breuille, Jean-Paul (edición). Diccionario de pintura. Barcelona: Larousse Planeta, 1996.
Callen, Anthea. Técnicas de los impresionistas. Madrid: Tursen-Hermann Blume, 1996.
Cavé, Marie-Élisabeth. La couleur. París: Henri Plon, 1863. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k875383h (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Dayot, Armand. Le Musée du Louvre. París: Pierre Lafitte, 1912. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k64302332 (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Delacroix, Eugène. El puente de la visión. Antología de los Diarios. Madrid: Tecnos, 1998. —— Journal (1822-1863). París: Union Générale d’Éditions, 1963.
Du Camp, Maxime. Les Beaux-Arts à l’Exposition Universelle de 1855. Peinture, sculpture. París: Librairie Nouvelle, 1855. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6528209v (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Goethe, Johann Wolfgang von. Teoría de los colores. Murcia: Colegio Oficial de Arquitectos Técnicos de Murcia, 1992.
Gómez, Diego. Sombra iluminada. La sombra como reflejo del cambio de paradigma plástico en la pintura del siglo xix. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha, 2009.
Goupil-Fesquet, Frederic Auguste. Traité méthodique et raissonné de la peinture à l’ huile, contenant les principes du coloris ou mélanges des couleurs appliqués à tous les genres. París: Le Bailly, 1874. Accesible en: https://archive.org/details/traitemethodique00goup_1 (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Imdhal, Max. Couleur. Les écrits des peintres français de Poussin à Delaunay. París: Éditions des Sciences de l’Homme, 1997.
Jobert, Barthélémy. Delacroix. París: Gallimard, 1997.
Kemp, Martin. La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat. Madrid: Akal, 2000.
Libonis, Léon. Traité pratique de la couleur dans la nature et dans les arts. París: Henri Laurens, 1900.
Mauclair, Camille. Eugène Delacroix. París: Librairie Artistique Internationale, 1909.
Néret, Gilles. Eugéne Delacroix. El príncipe de los románticos. Colonia: Taschen, 2002.
Piot, René. Les palettes de Delacroix. París: Librairie de France, 1931. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5562997w (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Pool, Phoebe. El impresionismo. Madrid: Destino, 1993.
Prado, José Manuel (dir.). Los grandes maestros de la pintura, vol. 4: El siglo xix. Barcelona: Orbis-Fabbri, 1994.
Redon, Odilon. Sobre la vida, el arte y los artistas. Buenos Aires: Poseidón, 1945.
Rewald, John. El postimpresionismo. De Van Gogh a Gauguin. Madrid: Alianza, 1999.
Roque, Georges. Art et science de la couleur. Chevreul et les peintres, de Delacroix à l’abstraction. París: Gallimard, 2009.
Rossi, Luigina. La obra pictórica completa de Delacroix. Barcelona: Noguer, 1973.
Signac, Paul. De Eugenio Delacroix al neoimpresionismo. Buenos Aires: Poseidón, 1943.
Van Gogh, Vincent. Las cartas (volumen 2). Madrid: Akal, 2007.
Vaughan, William. Romanticismo y arte. Madrid: Destino, 1995.
Vergnaud, Amand-Denis. Manuel de perspective, du dessinateur et du peintre. París: Roret, Libraire, 1829. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k207205t (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
Veron, Eugène. L’Esthétique. París: C. Reinwald et Cíe, 1878. Accesible en: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5458000t (fecha de consulta: 28 de agosto de 2014).
VV.AA. Eugéne Delacroix. Catálogo de la exposición celebrada en el Museo del Prado y el Palacio de Villahermosa (2 de marzo al 20 de abril de 1988). Madrid: Ministerio de Cultura, 1988.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.