The Space Transformed Through the Goya’s Mural Paintings: the Basilic of El Pilar and Saint Anthony of la Florida

  • Aurelio Vallespín Muniesa Universidad de Zaragoza
Keywords: frescoes, Goya, space, architecture, scale

Abstract

The mural surface in an architectural setting has often been understood as decorative and complementary to the architecture. This study aims to show how the mural surface is not a complement; rather, the architecture can be classified as another of its elements, as it modifies the perception of space and works as another archi-tectural element. We will study how architectural scale can cotribute to this understanding of mural painting by highlighting or cancelling out resources, such as light or composition, which are commonly used in mural paintings to modify the architectural space where they are commonly used in mural painting to modify the architectural space where they are found. We will come to this understanding through two mural works by Goya: the Regina Martyrum fresco inside one of the domes of the Basilica of Our Lady of the Pillar and the mural paintings in the chapel of san Antonio de la Florida. In the latter, Goya achieved a so-called “magical atmosphere,” whereas he did not achieve this sensation in the basilica.

References

. Ansón, A. y Boloqui, B. 1991. Zaragoza Barroca. En Guía Histórico artística de Zaragoza, Guillermo Fatás (coordinador). Zaragoza: Ayuntamiento de Zaragoza, p. 290.

. Ansón, A. y Boloqui, B. 1991, p. 292.

. Rivas, María J. 2008. La ermita de san Antonio de la Florida: Una historia de arte y devoción. En José Manuel Pita Andrade (coordinador). San Antonio de la Florida y Goya La restauración de los frescos. Madrid, pp. 22-23.

. Aparicio, J. 2008. Construir con la razón y los sentidos. Buenos Aires: Nobuko, p. 26.

. Barboza, C. y Grasa, T. 1981. Un año de restauración en la cúpula «regina martyrum». En 1882. Regina Martirum. Goya. Zaragoza: Banco Zaragozano, p. 84.

. Barboza, C. y Grasa, T. 1981, p. 60.

. Torralba, F. 1982. Estudio artístico sobre las pinturas de Goya en el Pilar de Zaragoza. En 1982. Regina Martirum. Goya. Zaragoza: Banco Zaragozano, p. 42.

. Torralba, F. 1982, p. 44.

. Pita, J.M. 2008. Goya y sus frescos en San Antonio de la Florida. En José Manuel Pita Andrade (coordinador). San Antonio de la Florida y Goya La restauración de los frescos. Madrid, p. 96.

. Rosenblum, R. 1993 (1975). La pintura moderna y la tradición del romanticismo nórdico. Madrid: Alianza, p. 18.

. Camón, J. 1981. Goya. Tomo iii. Zaragoza: Caja de ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, p. 102

. Lafuente, E. 1955. El arte de Goya. En Enrique Lafuente Ferrari y Ramón Stolz. 1974 (1955), La pintura española, volumen iii, Goya, los frescos de San Antonio de la Florida. Barcelona: Carroggio, p. 113.

. Borrás. G. 2006. Las pinturas de San Antonio de la Florida de Goya. Madrid: TF editores, pp. 23-25.

. Pita, J.M. 2008, p. 93.

. Stolz, R. 1955. La técnica de Goya fresquista. En Enrique Lafuente Ferrari y Ramón Stolz. 1974 (1955), La pintura española, volumen iii. Goya, los frescos de San Antonio de la Florida. Barcelona: Carroggio, p. 144.

. Stolz, R. 1955, p. 143.

. Ruiz, J. 2005. Aspectos sobre la técnica, conservación e intervención en las pinturas murales, en Gonzalo Borras, 2006. Las pinturas de San Antonio de la Florida de Goya, Madrid: TF editores, p. 65.

. Ruiz, J. 2008. Restauración de las pinturas murales de Goya en la ermita de San Antonio de la Florida. En José Manuel Pita Andrade (coordinador). 2008. San Antonio de la Florida y Goya La restauración de los frescos. Madrid, pp. 143-145.

. Stolz, R. 1955, p. 142.

. Ansón, A. 1997. «Religión y religiosidad en la pintura de Goya». En Francisco de Goya y Lucientes: su obra y su tiempo. María Carmen Lacarra Ducay (coordinadora). Zaragoza: Institución Fernando el católico, p. 93 (recurso electrónico).

. Baticle, J. 2004 (1992). Francisco de Goya. Barcelona: Crítica, p. 69.

. Goya, F. 1781. En Francisco de Goya. 2003. Cartas a Martín Zapater. Madrid: Istmo, p. 116.

. Torra de Arana, E. 1982. Goya y la religiosidad popular. En 1882. Regina Martirum. Goya, Zaragoza: Banco Zaragozano, p. 10.

. Camón, J. 1980. Goya. 1746-1784. Tomo i. Zaragoza: Caja de ahorros de Zaragoza, Aragón y Rioja, p. 126.

. Torralba, F. 1946. Goya y la pintura moderna. Diario El Noticiero 30 de marzo de 1946. Publicado posteriormente en la revista Aragón, Año 52, número 313, octubre 1978. Zaragoza: Heraldo de Aragón.

. Schleiermacher, F. 1990 (1799). Sobre la religión discursos a los menospreciadores cultivados. Madrid: Tecnos, p. 59.

. Schleiermacher, F. 1990 (1799), p. 55.

. Lafuente, E. 1955. Los ángeles de la Florida. En Enrique Lafuente Ferrari y Ramón Stolz. 1974 (1955). La pintura española, volumen iii. Goya, los frescos de San Antonio de la Florida. Barcelona: Carroggio, p. 92.

. Lafuente, E. 1955. Los frescos de la cúpula. En Enrique Lafuente Ferrari y Ramón Stolz. 1974 (1955). La pintura española, volumen iii. Goya, los frescos de San Antonio de la Florida. Barcelona: Carroggio, p. 25.

. Venturi, R. 1992 (1966). Complejidad y contradicción en la arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, p. 25.

. Venturi, R. 1992 (1966), p. 144.

. Camón, J. 1980, p. 130.

. Domingo, T. 1982. Historia de la «regina martyrum» al hilo de las fuentes. En, 1882. Regina Martirum. Goya, Zaragoza. Banco Zaragozano, p. 110.

. Domingo, T. 1982, pp. 106-108.

. Domingo, T. 1982, p. 120.

. Domingo, T. 1982, p. 126.

. Goya, F. 1781, p. 93.

. Borrás. G. 2006, p. 48.

. Barboza, C. y Grasa, T. 1981, p. 93.

Published
2018-09-13
How to Cite
Vallespín Muniesa, Aurelio. 2018. “The Space Transformed Through the Goya’s Mural Paintings: The Basilic of El Pilar and Saint Anthony of La Florida”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 13 (September), 11-35. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/388.
Section
Articles (peer-reviewed)