Design pattern of the Holy Chalice of Valencia
Abstract
This research settles and demonstrate a new hypothesis on the pattern of design used for the composition of the called Holy Chalice in the Cathedral of Valencia. The comparative analysis made starting from the patterns used in Middle Ages for the stone mason’s marks, achive the demonstration that the goldsmith that build that relic knew those patterns and used them. This hypothesis is confirmed when is verified that the small inscription on the base of the chalice was made following another pattern used in the stone mason’s marks in the Middle Ages. The relevance of the research is based on the Middle Age anticipation in connecting design in three areas: object design, brand design and caligraphy. On the other side, this research is the first time is revealed the compositive criteria of this relic venerated in Valencia in particular, and for the Catholic Church, generally speaking.
References
Alexander, Christopher. Ensayo sobre la síntesis de la forma. Ediciones Infinito, Buenos Aires 1976.
Alexander, Christopher. La estructura del medio ambiente. Tusquets editores, Barcelona 1971.
Avrin, Leila. Hebrew micrography: One thousand years of art in script. (Cat) Israel Museum Jerusalem 1981.
Beltrán, Antonio. Estudio sobre el Santo Cáliz de la Catedral de Valencia. Instituto Diocesano Valentino Roque Chabas Valencia, 1960.
Biedermann, Hans. Diccionario de símbolos. Editorial Paidós, 1993.
Bonner, A. Ars brevis. Ramón Llull. Ex libris Publicacions i edicions de la Universitat de Barcelona. Barcelona 2009.
Cabezas, Lino. El dibujo como invención. Cátedra, Madrid 2008.
Cirlot, J. Eduardo. Diccionario de símbolos. SIRUELA, 2002.
Corbin, Alain. Historia del cristianismo. Ariel, Barcelona 2007.
Critchlow, Keith. Islamic patterns. Thames & Hudson, Londres 1983.
Eslava, Jesús y Rendón, Álvaro. La lápida templaria descifrada. Zenith Planeta, Barcelona 2008.
Gelb, Ignace. La historia de la escritura. Alianza editorial, Madrid 1976.
Ghyka, Matila. Estética de las proporciones en la naturaleza y en las artes. Editorial Poseidón, Barcelona 1983.
Ghyka, Matila. El número de oro. Editorial Poseidón, Barcelona 1983.
Hann, Michael. Symbol, Pattern & Symmetry. The cultural significance of structure. Bloomsbury. London 2013.
Hinojosa, José. La sociedad y la economía de los judíos de Aragón durante la baja Edad Media. ii Semana de Estudios Medievales, Nájera 5 al 9 de agosto de 1991 / coord. por José Ignacio de la Iglesia Duarte, 1992, ISBN 84-87252-01-X, pp. 79-110.
Israel Museum, Jerusalem. Cradle of Christianity. The Israel Museum, Jerusalem 2000.
Nieto Alcaide, Víctor. La luz, símbolo y sistema visual. Cátedra, Madrid 1978.
Omont, Henri Auguste. Villard, de Honnecourt, 13th cent; Bibliothèque nationale de France. Manuscript. Français 19093. Paris 1906. (https://archive.org/details/albumdevillardde00vil)
Oñate, Juan Ángel. El Santo Grial. Catedral de Valencia. 1990. Puente López, Juan Luis. Firmado en la piedra por los maestros canteros medievales: marcas, signos lapidarios y símbolos. EDILESA (ediciones leonesas), 2006.
Ruiz, J. Antonio. Traza y simetría de la Arquitectura. Servicio de Publicaciones Universidad de Sevilla 1987.
Rziha, Franz. Études sur les marques de tailleurs de Pierre. Editions de la Maisnie et La Nef de Salomon. Paris 2010.
Sanchis Sivera, José, 1909a. La catedral de Valencia. Guía histórico-artística, Valencia.
Sanchis Sivera, José, 1925. «Maestros de obras y lapicidas valencianos en la Edad Media», Archivo de Arte Valenciano, pp. 23-52.
Sanchis Sivera, José, 1933. «Arquitectos y escultores de la Catedral de Valencia», Archivo de Arte Valenciano, pp. 3-24.
Stevens, Peter. Patrones y pautas en la naturaleza. Salvat editores, Barcelona 1989.
Von Simson, Otto. La catedral gótica. Alianza Forma, Madrid 1980.
Wittkower, Rudolf. La escultura: procesos y principios. Alianza Forma, Madrid 1980.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.

