New emulsions and binder mediums for artistic painting

  • Constancio Collado Jareño Universidad Politécnica de Valencia
  • Amparo Galbis Juan Universidad Politécnica de Valencia
Keywords: artistic painting emulsion binder, phase inversion, non-ionic synthetic emulsifiers, hydrophile-lipophile balance

Abstract

New emulsions and binder mediums for artistic painting». In this article we describe the studies and methodological bases of the research line New Materials in the Artistic Paint. Over the Iast years we have worked on three R+D+i Projects, carrying out technical-pictorial research driven by its environmental, ecological and sanitary benefits. Our new materials offer exceptional freedom in the use of the thinner, providing high plastic and expressive values. Currently we have two registered invention patents covering a broad range of contributions to the procedural aspect, giving rise to aesthetic derivations that approximate tempera grassa and improve its performance miscible. Through the embodiment of these new formulations with anphiphilic properties, we provide artistic painting with new and efficient generation emulsions binder. Artistic matenals that should not be considered mere alternatives in heafth terms, rather ones that offer high performances in terms of procedure and open up endless new aesthetic and plastic possibilities.

References

BAZZI, María, Abecedario pittorico, Milano, Longanesi, 1965; trad. de Rafael Santos Torroella, Enciclopedia de las técnicas pictóricas, Barcelona, Noguer, 1965. [3]

BOESSENROTH, Improvent in Tempera Colours for Artists and Decoratos, in the Form of Pastel Sticks, and Paste for Tubes and Tins, and in the Form of Dry Powder Colours, núm. PAT GB 191316317, fecha de prioridad: 16 de abril de 1914, en Esp@cenet database [consultada el 18-04-2005] Disponible en WWW: <http://v3.espacenet.com/textdoc?DB=EPODOC&IDX=GB191316317&F=0> [6]

COLLADO, C. et al., Pintura al temple óleo-resinoso estable, y procedimiento para su fabricación, entidad titular: Universidad Politécnica de Valencia, núm. PAT ES2192987, fecha de prioridad: 19-02-2002, fecha de publicación: 16-10-2003, en Oficina Española de Patentes y Marcas, Madrid. [1]

—— Temple óleo-resinoso F05. Nueva pintura para artistas, Libro-Disco CD-R, Valencia, ed. Universidad Politécnica de Valencia, 2003. [ • ]

—— Pintura y Ensayo. F05, publicación de exposición, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, 2002 [9].

—— Emulsión ligante, procedimiento para su fabricación y uso de la misma como medio diluyente acondicionador y como medio aglutinante en pinturas y tintas de grabado, entidad titular: Universidad Politécnica de Valencia, núm. P200802234, prioridad: 18-07-2008, en Oficina Española de Patentes y Marcas, Madrid. [2]

COLLADO, C. y GALBIS, A., «Pintura al temple óleo-resinoso estable F05, incorporación de nuevos emulgentes sintéticos en la pintura artística» en Restauración & Rehabilitación, núm. 72, enero, 2003, pp. 70-75. [ • ]

—— «Emulgentes sintéticos en la pintura artística. Nuevo temple óleo-resinoso estable» en Libro de Actas del XIV Congreso de Conservación y Restauración de Bienes Culturales, pp. 461-466, Valladolid, ed. Secretaría Técnica del Congreso, 2002. [ • ]

—— «Nuevas aplicaciones tecnológicas en pinturas al temple óleo-resinoso estable» en 16Th International Meeting on Heritage Conservation. Preprints of the Papers to the Valencia Congress, pp. 221-233, Excmo. Ayto. de Valencia, 2006. [ • ]

—— «Modified pictoric materials, towards one more sustainable artistic practice.»en Preprints 17th International Meeting on Heritage Conservation, pp. 99-104, Castellón, Secretaria Técnica del Congreso, 2008. [ • ]

DICKINSON, E., Advances in food emulsions and foams, edited by Eric Dickinson and George Stainsby, London; New York, Elsevier Applied Science, 1988. [7]

—— Food macromolecules and colloids, E.Dickinson/D.Lorient, Cambridge, Royal Society of Chemistry, 1995. [8]

GALBIS JUAN, A., Emulgentes sintéticos. Aplicación selectiva y desarrollo de nuevos aglutinantes pictóricos con distinto balance hidrófilo-lipófilo (dir. C. Collado), Tesis Doctoral, Valencia, ed. Universidad Politécnica de Valencia, 2006; la ed. estadounidense Synthetic emulsifiers: selective application and development of new pictorial binding mediums with diverse hydrophile-lipophile balance, Michigan (EEUU), ed. Proquest Information And Learning, UMI Dissertation Services, 2007. [ • ]

MERRIFIELD, Mary P., Medieval and Renaissance treatises on the arts of painting: original texts with English translations, Mineola, New York, Dover Pub., 1999. [4]

THOMPSON, Daniel Varney, The Materials and Techniques of Medieval Painting, New York, Dover, 1956. [5]

Published
2010-04-15
How to Cite
Collado Jareño, Constancio, and Amparo Galbis Juan. 2010. “New Emulsions and Binder Mediums for Artistic Painting”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 8 (April), 15-31. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/5428.
Section
Articles (peer-reviewed)