The spirit of perspective or fundamental treatise on practical perspective for artists) by Andrés Rossi (Madrid, 1781-Sevilla, 1849)

  • José Ibáñez Álvarez Universidad de Granada
Keywords: Museo Romántico de Madrid, history, nineteenth century, manuscript, perspective

Abstract

In Spain, after an explosion of translations into Spanish of treatises on perspective, whose purpose was the teaching of Geometr y in Academies, during the eighteenth centur y, the number of such publications dwindles to nothing during the first half of the nineteenth century, due to the rejection and abandonment by artists of Enlightenment Era academic models and methods, and to the introduction of Romantic thought, alongside the discovery of photography. In Spain, the initiative of Andrés Rossi (Madrid, 1781-Seville, 1849), who began to write el Espíritu de la Perspectiva ó Tratado elemental de Perspectiva práctica para los Artistas (the spirit of perspective or fundamental treatise on practical perspectiv e for ar tists) in 1820, in S eville, constitutes an extraordinary case. This unpublished manuscript remains in the safe keeping of the historical library of the Museo Romántico (Romantic Museum) of Madrid. Its content includes only the texts of the «Cuaderno Primero» (first notebook), in which the author sings the praises of perspective art, which he considers to constitute the foundation of painting, whose fixed and immutable principles raise it to the level of the physical sciences and mathematics.

References

(1) AGP (Archivo General de Patrimonio). Expediente personal de Andrés Rossi, Caja 922, Exp. Núm. 21.

(2) RABASF. Distribución de los premios concedidos por el Rey Nuestro Señor a los discípulos de las Tres Nobles Artes por la Real Academia de San Fernando en la Junta Pública de 24 de julio de 1802. Resumen de las Actas de la Academia desde 13 de julio de 1799 hasta 24 de julio de 1802. En la imprenta de la Viuda de Ibarra, Madrid, pp. 61 y 66.

(3) REAL ACADEMIA DE BELLAS ARTES SANTA ISABEL DE HUNGRÍA DE SEVILLA. Libro de Actas. Acta de 23 de enero de 1814.

(4) MURO OREJÓN, A.: Apuntes para la historia de la Academia de Bellas Artes de Sevilla. Sevilla: Imprenta Provincial, 1961.

(5) ARNAIZ, J.M.: «Andrés Rossi, pintor de bodegones» en AEA, núm. 222, Madrid, 1983.

(6) PÉREZ SÁNCHEZ, A.E.: Pintura española de bodegones y floreros de 1600 a Goya. Madrid: Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, 1983-1984.

(7) REINA PALAZÓN, A.: La pintura costumbrista en Sevilla (1830-1870). Sevilla: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, 1979.

(8) AMADOR DE LOS RÍOS, J.: Sevilla pintoresca, ó descripción de sus más celebres monumentos artísticos. Sevilla: Francisco Alvarez y Cª, 1844.

(9) GALLEGO Y GALLEGO, A.: Historia del grabado en España. Madrid: Cátedra, 1979.

(10) CABEZAS GELABERT, L.: Tratadistas y tratados y españoles de perspectiva desde sus orígenes hasta la Geometría Descriptiva de G. Monge 1526-1803. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1985.

(11) DÍAZ MORENO, F.: «De arquitectura y perspectiva: Felipe Lázaro de Goiti, traductor de Barbaro y Vignola-Danti», en Anales de Historia del Arte, 13. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2003.

(12) GENTIL BALDRICH, J.M. y RABASA DÍAZ, E.: «Sobre la Geometría descriptiva y su difusión en España», en Geometría descriptiva, por Gaspard Monge. Madrid: Colegio de Ingenieros de Caminos, Canales y Puertos, 1996.

(13) MATILLA, J.M.: «Las disciplinas en la formación del artista», en La formación del artista de Leonardo a Picasso. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Calcografía Nacional, 1989.

(14) HERNANDO, J.: «Conservadurismo y estética», en El pensamiento romántico y el arte en España. Madrid: Cátedra, 1995.

Published
2010-04-15
How to Cite
Ibáñez Álvarez, José. 2010. “The Spirit of Perspective or Fundamental Treatise on Practical Perspective for Artists) by Andrés Rossi (Madrid, 1781-Sevilla, 1849)”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 8 (April), 49-77. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/5430.
Section
Articles (peer-reviewed)