Approach to The Analysis of Vacuum as A Negative Space and Their Contributions in The Field of Creation

  • Mar Garrido Román Universidad de Granada
Keywords: existence, time, volume, nature

Abstract

This text takes a look at the concern that has been had within art, and more specifically the different branches of visual arts, over the concept of space as a container for our individuality. After some analysis, a main conclusion that one takes away is that concern for Space, Emptiness, and Time is not absolutely exclusive to literature, painting, sculpture, film narration or video creation, but is a constant in every creative sensibility that longs to convert the intangible of absolute space into an interior landscape.

References

(1) PAZ, Octavio. «Chillida: del hierro al reflejo». Sombras de obras. Barcelona: Seix Barral, 1983.

(2) ROSENBLUM, Robert. La pintura moderna y la tradición del Romanticismo nórdico: de Friedrich a Rothko. Madrid: Alianza Editorial, 1993.

(3) NAGARJUNA. Fundamentos de la vía media. Madrid: Siruela, 2003.

(4) CHARTIER, Roger. El mundo como representación: estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa, 1995.

(5) BIOY CASARES, Adolfo. La invención de Morel. Madrid: Alianza editorial, 1972.

(6) BARTHES, Roland. La cámara lúcida. Barcelona: Paidós, 2009.

(7) VIRILIO, Paul. Estética de la desaparición. Barcelona: Anagrama, 1998.

(8) AUGÉ, Marc. Los no lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa, 2008.

(9) TURKLE, Sherry. La vida en la pantalla: la construcción de la identidad en la era de Internet. Barcelona: Paidós, 1997.

(10) LEOPARDI, Giacomo. «El infinito, canto XII» Cantos; Pensamientos, traducción y prólogo de Antonio Colinas. Barcelona: Debolsillo, 2008, 117.

(11) MANN, Thomas. La Montaña Mágica. Barcelona: Plaza y Janés Editores, 1993, 109.

(12) PRECIADO, Iñaki. «El principio» en El libro del Tao. Madrid: Alfaguara, 1978. Citado en Chantall Maillard, La sabiduría como estética. China: confucianismo, taoísmo y budismo. Madrid: Akal, 1995, 77.

(13) CHENG, François. Vacío y Plenitud, Ediciones Siruela, Madrid 1993, 11.

(14) HEIDEGGER, Martin. El arte y el espacio; traducción de Mercedes Sarabia. Navarra: Cuadernos de la Cátedra Jorge Oteiza, Universidad Pública de Navarra, 2003.

(15) LONZI, Carla. Autoritratto di Carla Lonzi. Bari: De Donato Editore, 1969, op. cit., 321-322.

(16) MALDOVEANU, Mihail. Composición, luz y color en el teatro de Robert Wilson: la experiencia como modo de pensar. Barcelona: Lunwerg, 2001, 14.

(17) ECO, Umberto. «Robert Wilson and Umberto Eco: a conversation». (A Robert Wilson Retrospective) (Interview). Performing Arts Journal, 01 de enero 1993

(18) FREIBERG, Freda. «Japanese Cinema» en World Cinema: Critical Approaches Oxford University Press, 2000, 182.

(19) TARKOVSKI, Andrei. Esculpir en el tiempo. Madrid: Rialp, 2000.

(20) BENAVIDES, Lidia. «Cuatro propuestas sobre videoarte y cine experimental» Arte, individuo y sociedad, vol. 22, núm. 1, 2010: 164-174.

(21) MAILLARD, Chantal. La sabiduría como estética. China: confucianismo, taoísmo y budismo. Madrid: Akal, 1995, 67.

(22) LE BRETON, David. El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Buenos Aires: Nueva Visión, 2007, 11.

Published
2011-04-22
How to Cite
Garrido Román, Mar. 2011. “Approach to The Analysis of Vacuum As A Negative Space and Their Contributions in The Field of Creation”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 9 (April), 87-106. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/5448.
Section
Articles (peer-reviewed)