Approach to The Analysis of Vacuum as A Negative Space and Their Contributions in The Field of Creation
Abstract
This text takes a look at the concern that has been had within art, and more specifically the different branches of visual arts, over the concept of space as a container for our individuality. After some analysis, a main conclusion that one takes away is that concern for Space, Emptiness, and Time is not absolutely exclusive to literature, painting, sculpture, film narration or video creation, but is a constant in every creative sensibility that longs to convert the intangible of absolute space into an interior landscape.
References
(1) PAZ, Octavio. «Chillida: del hierro al reflejo». Sombras de obras. Barcelona: Seix Barral, 1983.
(2) ROSENBLUM, Robert. La pintura moderna y la tradición del Romanticismo nórdico: de Friedrich a Rothko. Madrid: Alianza Editorial, 1993.
(3) NAGARJUNA. Fundamentos de la vía media. Madrid: Siruela, 2003.
(4) CHARTIER, Roger. El mundo como representación: estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa, 1995.
(5) BIOY CASARES, Adolfo. La invención de Morel. Madrid: Alianza editorial, 1972.
(6) BARTHES, Roland. La cámara lúcida. Barcelona: Paidós, 2009.
(7) VIRILIO, Paul. Estética de la desaparición. Barcelona: Anagrama, 1998.
(8) AUGÉ, Marc. Los no lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa, 2008.
(9) TURKLE, Sherry. La vida en la pantalla: la construcción de la identidad en la era de Internet. Barcelona: Paidós, 1997.
(10) LEOPARDI, Giacomo. «El infinito, canto XII» Cantos; Pensamientos, traducción y prólogo de Antonio Colinas. Barcelona: Debolsillo, 2008, 117.
(11) MANN, Thomas. La Montaña Mágica. Barcelona: Plaza y Janés Editores, 1993, 109.
(12) PRECIADO, Iñaki. «El principio» en El libro del Tao. Madrid: Alfaguara, 1978. Citado en Chantall Maillard, La sabiduría como estética. China: confucianismo, taoísmo y budismo. Madrid: Akal, 1995, 77.
(13) CHENG, François. Vacío y Plenitud, Ediciones Siruela, Madrid 1993, 11.
(14) HEIDEGGER, Martin. El arte y el espacio; traducción de Mercedes Sarabia. Navarra: Cuadernos de la Cátedra Jorge Oteiza, Universidad Pública de Navarra, 2003.
(15) LONZI, Carla. Autoritratto di Carla Lonzi. Bari: De Donato Editore, 1969, op. cit., 321-322.
(16) MALDOVEANU, Mihail. Composición, luz y color en el teatro de Robert Wilson: la experiencia como modo de pensar. Barcelona: Lunwerg, 2001, 14.
(17) ECO, Umberto. «Robert Wilson and Umberto Eco: a conversation». (A Robert Wilson Retrospective) (Interview). Performing Arts Journal, 01 de enero 1993
(18) FREIBERG, Freda. «Japanese Cinema» en World Cinema: Critical Approaches Oxford University Press, 2000, 182.
(19) TARKOVSKI, Andrei. Esculpir en el tiempo. Madrid: Rialp, 2000.
(20) BENAVIDES, Lidia. «Cuatro propuestas sobre videoarte y cine experimental» Arte, individuo y sociedad, vol. 22, núm. 1, 2010: 164-174.
(21) MAILLARD, Chantal. La sabiduría como estética. China: confucianismo, taoísmo y budismo. Madrid: Akal, 1995, 67.
(22) LE BRETON, David. El sabor del mundo. Una antropología de los sentidos. Buenos Aires: Nueva Visión, 2007, 11.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.

