Las ceras sintéticas como medio pictórico
Abstract
The extensive use of synthetic painting materials, together with the physical and chemical properties with which they are attributed, justifies the introduction of such materials to traditional encausting and wax painting in order to verify its compatibility and quantify its performance. The nature of this study is based on an analysis of the materials and experimentation, centred on a comparison between natural or traditional and synthetic materials, and also considering the need to establish partial evaluations which guide the viability of the process throughout the experimentation.
References
BENNETT, H., (1975). Industrial Waxes. Brooklyn. Chemical Publishing Company.
BÜLL, R., (1974). Das grosse buchvon wachs. Munich. Verlag Callwey.
BUTLER, H., (1994). Cosmetic raw material analysis and quality. England. Micelle Weymouth.
HAMILTON RICHARD, J., (1995). Waxes. Chemistry, molecular biology and functions. Dundee. Oily Press.
KOLATTUKUDY, P.E., (1976). Chemistry and biochemistry of natural waxes. Amsterdam. Elsevier.
MARTÍNEZ MORENO, J.M., (1972). Fundamentos físico-químicos de la técnica oleica. Madrid.
ROSENBERG, G., (1966). Consideraciones generales sobre las ceras y, en particular, de las Ceras Hoechst. Barcelona. Polígrafa.
VERT I PLANAS, J., (1987). La industria de la cera. Barcelona. Polígrafa.
AMASHTA, I.K.-PÉREZ ORTIZ, J.A. «Polímeros inorgánicos». Revista Investigación y Ciencia. Abril 1981.
BAER, E. «Nuevos polímeros». Revista Investigación y Ciencia. Diciembre 1986.
CUNI, J.A. La encáustica pompeyana. Revista de Arqueología, núms. 66, 67, 68. 1986
HUERTAS, M. «Cera ‘Encáustica’». Revista Icónica, núm. 13. 1988.
SERRA BONVEHI, J.-CANAS LLORIA, S.-GÓMEZ PAJUELO, A. «Características físico-químicas de la cera de abejas producida en España». Revista Alimentación Equipos y Tecnología, núm. 3. 1989.
SERRA BONVEHI, J. «Estudio de la adulteración de la cera de abejas». Revista Grasas y Aceites, núm. 41. 1990.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.

