Human Spatiality and Sculpture (20th century)
Abstract
The text aims to demonstrate, taking as a starting point the ontological relationship between man and space, that art furthers the development of mankind and social progress, being, on one hand an indicator of human and social crises and, on the other hand, a catalyst for human and social change which is able to transform and improve the relationship between human beings. In light of the sculptural works created in the 20th century, which allow us to speak of an art from that has never before been so spatial, three-dimensional, four-dimensional or virtual, the study reexamines the plastic space as a means for understanding the vital, active and reflexive relationship between the individual and the world.
References
ALBRECHT, Hans Joachim. Escultura en el siglo XX. Conciencia del espacio y configuración artística. Traducción de Diorki. Barcelona: Blume, 1981. (Libros de Arte de Bolsillo Blume)
BACHELARD, Gaston. La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica, 1993. (Breviarios; 183) ISBN 84-375-0368-X.
BAUDRILLARD, Jean. El sistema de los objetos. Traducción de Francisco González Aramburu. 6ª ed. (1ª ed. en castellano, 1969). Méjico [etc.]: Siglo XXI editores, 1981.
BLANCO, Paloma, et al. (eds.). Modos de hacer: arte crítico, esfera pública y acción directa. 1ª ed. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2001. (Focus; 6)
BOLLNOW, O. Friedrich. Hombre y espacio. Prólogo de Victor D’Ors; traducción de Jaime López de Asiain y Martín. Barcelona [s.a.]: Labor, 1969. (Biblioteca Universitaria Labor; 13)
BREA, José Luis. Las auras frías: el culto a la obra de arte en la era postaurática. Barcelona [s.a]: Anagrama, DL 1991. (Argumentos; 121)
CALVINO, Italo. Las ciudades invisibles. 1ª ed., 2ª reimp. Barcelona: Minotauro, 1985.
DE BARAÑANO, Kosme. Chillida-Heidegger-Husserl. El concepto de espacio en la filosofía y la plástica del siglo XX. San Sebastián: Universidad del País Vasco, D.L. 1992. IX Cursos de Verano y II Cursos Europeos (Julio-Septiembre 1990).
DOÑATE, Luis. «La escultura como espacio expresivo: El concepto de espacio en la escultura contemporánea. Años 1961 a 1988». Tesis doctoral inédita. Director: Jaume Muxart Doménech. Universidad de Barcelona, Facultad de Bellas Artes, 1989.
FERNÁNDEZ, Blanca. «Nuevos lugares de intención: intervenciones artísticas en el espacio urbano como una de las salidas a los circuitos convencionales. Estados Unidos 1965-1995». Tesis doctoral inédita. Director: Manuel Parralo. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Bellas Artes, 1999.
GALLINAL, Ana María. «Revisión del espacio en la escultura: la especialidad humana y el objeto a la luz del siglo XX». Tesis doctoral inédita. Director: José de las Casas Gómez. Universidad Complutense de Madrid, Departamento de Escultura, Facultad de Bellas Artes, 2007.
GIEDION, Sigfrido. Espacio, tiempo y arquitectura: El futuro de una nueva tradición. Versión castellana de Isidro Puig Boada. 5ª ed. Madrid [etc.]: Dossat, 1978.
GUASCH, Anna María. El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural. Madrid [s.a]: Alianza, DL 2000. (Alianza Forma; 145)
HUXLEY, Aldous. Las puertas de la percepción: Cielo e infierno. Traducción de Elena Rius. 1ª ed., 1ª reimp. Barcelona: Edhasa, 1992.
KRAUSS, Rosalind E. Pasajes de la escultura moderna. Traducción de Alfredo Brotons Muñoz Tres Cantos (Madrid): Akal, DL 2002. (Akal. Arte contemporáneo; 9)
LIPPARD, Lucy R. Seis años: la desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Traducción de Mª. Luz Rodríguez Olivares. Tres Cantos (Madrid): Akal, DL 2004. (Akal. Arte contemporáneo; 14)
MADERUELO, Javier (dir.). El espacio raptado: interferencias entre arquitectura y escultura. Prólogo de Simón Marchán. Madrid [s.a.]: Mondadori España, DL 1990. (Biblioteca Mondadori; 7)
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península, 1975.
PEREC, Georges. Especies de espacios. Traducción de Jesús Camarero. 3ª ed. (1ª ed., 1999) Barcelona [s.l.]: Montesinos, 2003.
PIRSON, Jean-François. La estructura y el objeto: ensayos, experiencias y aproximaciones. Traducción de Raquel Luzarraga. Barcelona: Promociones y Publicaciones Universitarias, 1988.
PIZARRO, Esther. «Materia para un espacio: antecedentes y nuevas propuestas». Tesis doctoral inédita. Director: Rodolfo Conesa Bermejo. Universidad Complutense de Madrid, Departamento de Escultura, Facultad de Bellas Artes, 1995.
SANTOS, Milton. Metamorfosis del espacio habitado. Traducción de Gloria María Vargas López de Mesa; revisión, corrección y composición de Sergi Martínez Rigor. 1ª ed. Barcelona [s.l.]: Oikos-tau, 1996.(Textos de Geografía)
SENNETT, Richard. Carne y piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Traducción de César Vidal Madrid [s.a.]: Alianza Editorial, DL 1997.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.