The Work of Sculptor Ricardo Bellver
Abstract
The research project (whose original title was The First Generation of Sculptors from the Rome Academy. Catalogue-Inventory which was funded by the Universidad Complutense de Madrid through a grant for precompetitive groups), represents and exhaustive study that verifies and brings up to date information on the work of the sculptor Ricardo Bellver y Ramón. On one hand, the study locates the artistic context of the era, that is, around 1874, when the sculptor was given a pension by the Academy, and relates the complex beginnings of the founding of the Roma academy and regulations which helped preserve pensions, and on the other hand, it documents the life and work of the sculptor Ricardo Bellver, twenty of whose works have been found, although another eighteen have been described in documents to a lesser or greater extent. Among the works are monuments, busts, religious images sculptural groups, found in different Spanish cities, and the study describes their current condition, analyses the causes for the loss of some pieces and even refutes part of the most recent information published on them.
References
(1) ARBEX, Juan Carlos, El Palacio de Fomento, Ed. Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación. España, 1988.
(2) AZCÚE BREA, Leticia, El Museo de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando: la Escultura y la Academia, tomos I y II, tesis doctoral, Ed. Universidad Complutense, Facultad de Geografía e Historia, Madrid 1992, pp. 206, 1486, 1489-1491.
(3) BEDAT, Claude, La Real Academia de San Fernando (1744-1808). Madrid, Fundación Universitaria Española y Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid 1989.
(4) BRU ROMO, Margarita, La Academia Española de Bellas Artes en Roma. Tesis Doctoral, Facultad de Filosofía y Letras, Madrid, 1971.
(5) CASADO ALCALDE, Esteban, Pintores de la Academia de Roma. Primera Promoción, Ministerio de Asuntos Exteriores, Lunwerg editores, S.A., Madrid y Barcelona, 1990.
(6) CUÉLLAR I BASSOLS, Alexandre, Els «Sants» d’Olot. Historia de la Imatgeria Religiosa d’Olot, Olot, Gerona, 1985.
(7) GAYA NUÑO, Juan Antonio, Arte del siglo XIX, Historia Universal del Arte Hispánico, volumen XIX, Ed. Plus Ultra, S.A., Madrid, 1966, pp. 303, 304.
(8) GESTOSO Y PÉREZ, José, Sevilla Monumental y Artística, tomo II, Ed. Guadalquivir S.L., Sevilla, 1884, pp. 77, 78.
(9) GÓMEZ MORENO, Mª. Elena, Historia general del Arte. Pintura y escultura españolas del siglo XIX, tomo XXXV, col. Summa Artis, Ed. Espasa Calpe, Madrid, 1993, pp. 94, 100.
(10) MELENDRERAS GIMENO, José Luis, Dos escultores del eclecticismo español: Ricardo Bellver y Agustín Querol, Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, segundo semestre de 1998, núm. 87, pp. 421- 446.
(11) MONTOTO, Santiago, La Catedral y el Alcázar de Sevilla. Los monumentos cardinales de España, Espasa Calpe, Madrid, 1930.
(12) OSSORIO Y BERNARD, Manuel, Galería biográfica de artistas españoles del siglo XIX, tomo I, imprenta a cargo de Ramón Moreno, Madrid 1868, p. 74. Idem, Madrid, 1883/84. Idem, Ed. Ginés, Madrid 1975, pp. 69, 78, 79.
(13) REPULLÉS, Enrique Mª., Panteones y sepulcros de los cementerios de Madrid, imprenta de San Francisco de Sales, Madrid, 1899.
(14) RIAL, Cándido, San Francisco el Grande, 3ª edición, Madrid, 1987, p. 10.
(15) RIAÑO, Juan Facundo, Discursos leídos en la Academia de San Fernando, Sucesores de Rivadeneyra, Madrid, 1889, p. 27.
(16) SALVADOR, Socorro, La escultura monumental en Madrid: calles, plazas y jardines públicos 1875-1936. Ed. Alpuerto S.A. Madrid, 1990, pp. 38-41, 89.
(17) SERRANO FATIGATI, Enrique, La escultura en Madrid desde mediados del siglo XVI hasta nuestros días. Imprenta San Francisco de Sales. Madrid, 1912, pp. 310, 311, 315.
(18) VORÁGINE, Santiago de la, La Leyenda Dorada, tomos I y II, Alianza Editorial, S.A., Madrid, 1982, pp. 29-37, 116-120, 523-530.
(19) GARCÍA SANZ, Ana y TRIVIÑO, Mª. Victoria, Iconografía de Santa Clara en el Monasterio de las Descalzas Reales, Ed. Caja de Madrid y Madrid y Patrimonio Nacional, Madrid, 1993, p. 10.
(20) HERNÁNDEZ DÍAZ y otros autores, La Catedral de Sevilla, Ed. Guadalquivir, Sevilla, 1982, pp. 308, 311.
(21) NAVASCÚES PALACIO, Pedro y otros autores, Historia del Arte Hispánico. Del Neoclasicismo al Modernismo, tomo V, Ediciones Alambra, Madrid, 1979, p. 198.
(22) REVUELTA TUBINO, M. y otros autores, Inventario Artístico de Toledo, tomo I, Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos, Centro Nacional de Información Artística, Arqueológica y Etnológica, Madrid, 1983, p. 387.
(23) Catálogo Oficial de la Exposición Nacional de Bellas Artes, Imprenta Nacional, Madrid, años: 1856, 1860, 1864, 1866, p. 75, 1878 y 1881.
(24) Folleto del Museo de Arte Moderno «Iglesia San Francisco el Grande», Ediciones Patronato Seglar de la Obra Pía, p. 4.
(25) La Ilustración española y americana, Madrid, fechas: 22 de mayo de 1875, pp. 265, 315, 30 de octubre de 1875, 30 de diciembre de 1876, pp. 409, 30 de marzo de 1878, pp. 203, 204, 8 de julio de 1879, p. 1, 30 de julio de 1880, pp. 51, 52, 57, 8 de abril de 1884, pp. 214, 216, 217, 22 de agosto de 1887 y 30 de octubre de 1887.
(26) Nuevo Inventario Artístico de la Facultad de Bellas Artes de Madrid, María Calvet Sampedro, Madrid, 1986.
(27) Revista «ATRIO», núm. 5, «Datos complementarios sobre los costos de la obra escultórica de la portada principal de la Catedral de Sevilla», por José Antonio García Hernández, 1993, pp. 73, 74, 83-85.
(28) Revista «Laboratorio de Arte», núm. 3, 1990, artículo de García Hernández J.A., pp. 221-242.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.

