Redefining nothingness or because immateriality can only be an intelligible notion
Abstract
This text begins with the notion of immateriality derived from attempted definitions of specific artistic expressions to demonstrate the problems involved in using it as a part of an adopted terminology and therefore to contribute towards building a solid conceptual base that enables a new insight into works that are still defined today as immaterial, with the implications that this entails.
References
(1) Lippard, Lucy R. y John Chandler. «The Dematerialization of Art.» Art International 12, 2 (1968): 31-6.
(2) Lippard, Lucy R. Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Madrid: Akal, 2004.
(3) Quaranta, Domenico. «¡No es inmaterial, estúpido! La insoportable materialidad de lo digital.» Artecontexto 22 (2009): 34-41.
(4) Aristóteles. Tratados de lógica (Órganon) 2. Madrid: Gredos, 1995.
(5) Morgan, Robert C. Del arte a la idea: Ensayos sobre arte conceptual. Madrid: Akal, 2003.
(6) Museum of Non-Visible Art. http://museumofnonvisibleart.com/. (Consultado el 21 de febrero de 2013.)
(7) Kickstarter. «Museum of Non-Visible Art: Praxis & James Franco Collaborate, by Brainard and Delia Carey.» http://www.kickstarter.com/projects/praxis/museum-of-non-visibleart-praxis-and-james-franco. (Consultado el 21 de febrero de 2013.)
(8) Bochner, Mel. «Excerpts from Speculation.» Artforum 8, (1970): 70-3.
(9) Griffin, Tim. «Tino Sehgal: An Interview.» Artforum 43, 9 (2005): 218-9.
(10) Szilasi, Wilhelm. Introducción a la fenomenología de Husserl. Buenos Aires: Amorrortu, 1973.
(11) Deleuze, Gilles. Lógica del sentido. Barcelona: Paidós, 2005.
(12) Lledó, Emilio. El surco del tiempo: Meditaciones sobre el mito platónico de la escritura y la memoria. Barcelona: Círculo de Lectores, 1994.
(13) Rubio Marco, Salvador. Como si lo estuviera viendo: El recuerdo en imágenes. Madrid: Antonio Machado, 2010.
(14) Barlow, Horace, Colin Blakemore y Miranda Weston-Smith. Imagen y conocimiento: Cómo vemos el mundo y cómo lo interpretamos. Barcelona: Crítica, 1994.
(15) Benjamin, Walter. «Una imagen de Proust.» Observaciones filosóficas 11 (2010), http://www.observacionesfilosoficas.net/unaimagendep.html. (Consultado el 24 de noviembre de 2012.)
(16) Wittgenstein, Ludwig. Zettel. México: Universidad Nacional Autónoma, 1997. (6) Duchamp, Marcel. Notas. Madrid: Tecnos, 1998.
(17) LeWitt, Sol. «Sentences on Conceptual Art.» Art-Language 1, 1 (1969): 11-3.
(18) Duchamp, Marcel. Notas. Madrid: Tecnos, 1998.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.

