Laboratorio Lombrosiano: visión poética de una serie escultórica
Abstract
An interdisciplinary project (sculpture and poetry) based on a sculptural series of 21 pieces belonging to an exhibit called «Laberinto de pasiones» (Labyrinth of Passions) ,is being developed. Each piece, depicting idealised representations of the human head, belongs to a poem and each poem emerged from the particular interpretation of each of these. In plastic arts, representation, understood as an expression rather than an objective imitation of reality, is always interpreted in much the same way as poetry, which is a creative act that emerges from the subject through the endless invention that is, language. This project is presented as a creation field experiment that clearly shows the close relationship that exists between the poet’s creative mind and that of the creators of plastic arts, between images and words. The project ends with the publication of the book Laboratorio lombrosiano which, although the title refers to the controversial psychiatrist and criminal anthropologist, Cesare Lombroso, what is important is not so much him, but the laboratory which the authors visited to launch this poetic-artistic discourse and which, in the words of Amelia Gamoneda, has covered three simultaneous paths: The credulous history of anatomical-anthropological science, the shameful history of eugenics and the thrilling history of the correlation between that which is plastic and that which is emotional.
References
(1) Jünger, Ernst: El autor y la escritura, ed. gedisa, Barcelona, 2003.
(2) La palabra imaginada. Diálogos entre la plástica y la literatura en el arte español. [CATÁLOGO]. Museo de Arte Contemporáneo Esteban Vicente, Segovia, 2 marzo al 17 de junio 2007, Junta de Castilla y León, Caja Segovia, Madrid, 2007.
(3) Russotto, Márgara; Hernández, Román: Laboratorio Lombrosiano /Lombrosian laboratory, (trilingüe: español, inglés e italiano, trad. Peter Khan y Valerio Nardoni), ed. Centro Studi Jorge Eielson, Firenze, 2012.
(4) Juarroz, Roberto: Realidad y Poesía, ed. Pre-textos/poéticas, Valencia, 2000.
(5) Tatarkiewicz, Wladyslaw: Historia de la estética ii. La estética medieval, ed. Akal, Madrid, 1990. Bachelar, Gaston: La poética del espacio, ed. Fondo de Cultura económica, Madrid, 2004.
(6) Albrecht, Hans Joachim: La escultura en el siglo xx. Conciencia del espacio y la configuración artística, ed. Blume, Barcelona 1981
(7) Platón: Diálogos (Filebo, Timeo, Critias), ed. Gredos, Madrid, 1997.
(8) Chipp, Herschel B.: Teorías del arte contemporáneo. Fuentes artísticas y opiniones críticas,ed. Akal, Madrid, 1995.
(9) Schlemmer, Oskar: Escritos sobre arte: pintura, teatro, danza. Cartas y diarios, ed. Paidós, Barcelona, 1987
(10) Vesalio, Andrés.: Iconografía anatómica (Fabrica, Epitome, Tabulae sex), prefacio de P. Huard y M. J. Imbault-Huart, ed. Laboratorios Beecham, Barcelona, 1983.
(11) Pallasmaa, Juhani: Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos, ed. G. Gili, Barcelona, 2010.
(12) Pacheco, Francisco: El arte de la pintura, ed. Cátedra, Madrid, 1990.
(13) Confesiones para la ironía y la razón (Román Hernández), [CATÁLOGO] ed. galería Mácula, La laguna, 2000.
(14) Le Brun, Charles: Conferencias, coed. Consejo General de la arquitectura Técnica de España y CAM Caja Mediterráneo, Valencia, 2008
(15) Hernández, Román: Aspectos estructurales, formativos y significativos del canon de proporción en la escultura (tesis doctoral), Servicio de Publicaciones Universidad de La Laguna, 1993.
(16) Wittkower, Rudolf y Margot: Nacidos bajo el signo de Saturno. Genio y temperamento de los artistas desde la antigüedad hasta la Revolución Francesa, ed. Cátedra, 1985.
(17) Montaldo, Silvano y Tappero, Paolo: Il museo di Antropologia criminale «Cesare Lombroso», UTET Librería, Torino, 2009.
(18) Barsanti, Giulio: «L’uomo tra storia naturale, e medicina». En Misura d’uomo. Strumenti, teorie e practice dell’antropometría e della psicología sperimentale. IMSS, Florencia, 1986
(19) Vigarello, Georges (dir.): Historia del cuerpo (i) Del Renacimiento al siglo de las luces, ed. Taurus, Madrid, 2005.
(20) Enciclopedia anatómica. Colección completa de figuras anatómicas de cera. Museo di Storia Naturale dell’Università di Firenze, sezione di zoología La Specola. Ed. Taschen, Germany, 1999.
(21) Peset, José Luis y Peset, Mariano: Lombroso y la escuela positivista italiana, Instituto Arnau de Vilanova, CSIC, Madrid, 1975.
(22) VVAA: La cere Anatomiche della Specola, Arnaud ed. Firenze, 1997.
(23) Graham John. Essays on physiognomy. A Study in the History of Ideas. Bern, Frankfurt, 1979
(24) Pessoa, Fernando: Escritos sobre genio y locura, edición, introducción y traducción de Jerónimo Pizarro, ed. Acantilado, Barcelona, 2013.
(25) Maxtor (ed.): El atlas criminal de Lombroso, SCIFF (Sociedad española de Criminología y Ciencias Forenses) Escuela de Criminología de Cataluña, ed. Maxtor, Valladolid, 2006
(26) Nietzsche, Friederich: El antricristo (Maldición sobre el cristianismo), ed. Busma, Madrid, 1982.
(27) Núñez florencio, Rafael: «Sobre la Bilis negra o mal de Saturno», en Ars Medica. Revista de humanidades, vol. 7, núm. 2, Grupo Ars xxi de Comunicación, 2008, pp. 174-189, http://www.dendramedica.es/images/stories/Revista_humanidades/v7n2/Sobre_la_bilis_negra_o_mal_de_Saturno.pdf [En línea, 1 julio 2013].
(28) Baroja, Pío: Desde la última vuelta del camino. Familia infancia y juventud, Madrid, 1944.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.