Differences in gender stereotypicity among role names: a comparative study with Spanish speakers from Argentina and Spain

Keywords: grammatical gender, gender stereotypes, psycholinguistics, diatopic variation, Spanish

Abstract

In the framework of psycholinguistics, it is possible to investigate the complex relationships between grammatical gender, gender stereotypes, and linguistic and sociocultural variation. Several studies analyze whether language conditions certain cognitive processes and influences the interpretation and perception of role nouns. The conducted project is aimed to identify some professions with higher masculine and feminine stereotypicity, focusing on dialectal differences between speakers from Argentina and Spain. A total of 267 people participated. Among their responses, numerous coincidences were found for masculine-biased nouns, but some divergences emerged for feminine-biased ones.

References

Aliaga García, Francisco y Fernando Lázaro Mora 2003. «La ‘marcación de género’ en español». En Estudios ofrecidos al profesor José Jesús de Bustos Tovar. Editado por José Luis Girón Alconchel, 5-22. Madrid: Editorial Complutense.
Ambadiang, Théophile 1999. «La flexión nominal: género y número». En Gramática Descriptiva de la Lengua Española. Dirigida por Ignacio Bosque y Violeta Demonte, 4843-4914. Madrid: Espasa Calpe.
Arnoux, Elvira Narvaja de 2011. «Minorización lingüística y diversidad: en torno al Español y al Portugués como lenguas científicas». En Seminário Ibero-americano de Diversidade Linguística. Foz do Iguaçu.
Azofra Sierra, M.ª Elena 2010. «Sobre el género gramatical y sus implicaciones sociológicas». En Historia y pensamiento en torno al género. Editado por Montserrat Huguet y Carmen González Marín, 267-294. Madrid: Dykinson.
Barrera Linares, Luis 2019. «Relación género/sexo y masculino inclusivo plural en español». En Literatura y Lingüística 40: 327-354. Doi: 10.29344/0717621X.40.2070.
Bates, Douglas, Martin Mächler, Ben Bolker and Steve Walker. 2015. «Fitting Linear MixedEffects Models Using lme4». Journal of Statistical Software 67(1), 1-48. Doi: 10.18637/jss.v067.i01.
Beauvoir, Simone de 1949. El segundo sexo. Traducido por Alicia Martorell. Ediciones Cátedra: Madrid
Blasi, Damián E.; Joseph Henrich; Evangelia Adamou; David Kemmerer & Asifa Majid 2022. «Over-reliance on English hinders cognitive science». En Trends in Cognitive Sciences 26(12): 1153-1170. Doi: 10.1016/j.tics.2022.09.015.
Bosque, Ignacio 2012. «Sexismo lingüístico y visibilidad de la mujer». Acceso entre el 15 de marzo y el 15 de junio de 2025. https://bit.ly/44V3QTb.
Butler, Judith 1990. El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Traducido por M.ª Antonia Muñoz. Barcelona: Paidós.
Cabeza Pereiro, María del Carmen y Susana Rodríguez Barcia 2013. «Aspectos ideológicos, gramaticales y léxicos del sexismo lingüístico». Estudios filológicos 52: 7-27. Doi: 10.4067/S0071-17132013000200001.
Carreiras, Manuel; Alan Garnham, Jane Oakhill & Kate Cain. 1996. «The use of stereotypical gender information in constructing a mental model: Evidence from English and Spanish». The Quarterly Journal of Experimental Psychology Section A 49(3): 639-663. Doi: 10.1080/713755647.
Contreras, Juan Manuel; Mahzarin R. Banaji & Jason P. Mitchell 2012. «Dissociable neural correlates of stereotypes and other forms of semantic knowledge». En Social Cognitive and Affective Neuroscience 7(7): 764-770. Doi: 10.1093/scan/nsr053.
Cuddy, Amy; Elizabeth Wolf; Peter Glick; Susan Crotty; Jihye Chong & Michael I. Norton 2015. «Men as cultural ideals: Cultural values moderate gender stereotype content». En Journal of Personality and Social Psychology 109(4): 622–635. Doi: 10.1037/pspi0000027.
Duffy, Susana A., & Jessica A. Keir 2004. «Violating stereotypes: Eye movements and comprehension processes when text conflicts with world knowledge». En Memory & Cognition 32(4): 551–559. Doi: 10.3758/BF03195846.
Ellemers, Naomi 2018. «Gender Stereotypes». En Annual Review of Psychology 69: 275–98. Doi: 10.1146/annurev-psych-122216-011719.
Enríquez Gaytán, Alejandra 2023. «Conciencia y sexismo lingüístico». Redoma 3(9): 55-69. Doi: 10.48778/redoma.v3i9.1905.
Escandell-Vidal, M. Victoria. 2020. «En torno al género inclusivo». IgualdadES 2: 223-249. Doi: 10.18042/cepc/IgdES.2.08.
Fábregas, Antonio 2022 a. «Hacia una caracterización sintáctica del género del sustantivo en español». En Revista Española de Lingüística 52(1): 39-96. Doi: 10.31810/rsel.52.1.2.
Fábregas, Antonio 2022 b. «El género inclusivo. Una mirada gramatical». Cuadernos de Investigación Filológica 51: 25-46. Doi: 10.18172/cif.5292.
Falorni, Silvia y Patricia Obreque Oviedo 2024. «Sexo, género y gramática: ideologías lingüísticas en torno al lenguaje no sexista en la Academia Chilena de la Lengua». En Anclajes 28(2): 137-152. Doi: 10.19137/anclajes-2024-28210.
Freitag, Raquel & Marije Soto 2023. «Processamento da variação linguística: desafios para integrar aquisição, diversidade e compreensão em um modelo de língua». En Revista de Estudos da Linguagem 31(2): 397-491. Doi: 10.17851/2237-2083.31.2.397-431.
García Meseguer, Álvaro 1994. ¿Es sexista la lengua española? Una investigación sobre el género gramatical. Barcelona: Paidós.
Gelman, Susan A. 2004. «Psychological essentialism in children». En Trends in Cognitive Sciences 8(9): 404–409. Doi: 10.1016/j.tics.2004.07.001.
Giammatteo, Mabel. 2020. «El género gramatical en español y la disputa por el género inclusivo». Cuarenta Naipes. Revista de Cultura y Literatura 3: 177-198.
Harris, James W. 1991. «The Exponence of Gender in Spanish». Linguistic Inquiry 22(1): 27-62. Acceso entre el 15 de marzo y el 15 de junio de 2025. https://bit.ly/43CXEy6.
Harris, James W. 1992. «The form classes of Spanish substantives». En Yearbook of Morphology. Editado por Geert Booij & J. van Marie, 66-88. Dordrecht: Springer.
Harris, James W. 1999. «Nasal depalatalization no; morphological well-formedness sí; the structure of Spanish word classes». MIT Working Papers in Linguistics 33: 47-82.
Horvath, Lisa Kristina; Elisa Franziska Merkel; Anne Maass & Sabine Sczesny 2016. «Does Gender-Fair Language Pay Off? The Social Perception of Professions from a Cross-Linguistic Perspective». En Frontiers in Psychology 6(1617): 2018. Doi: 10.3389/fpsyg.2015.02018.
Inhelder, Bärbel & Jean Piaget 1964. The Early Growth of Logic in the Child. Classification and Seriation. Nueva York: Harper and Row.
Irigaray, Lucie 1985. Parler n’est jamais neutre. Paris: Les Éditions de Minuit.
Johnson-Laird, Philip N. 1983. Mental Models. Towards a Cognitive Science of Language, Inference, and Consciousness. Cambridge: Harvard University Press.
Kuznetsova, Alexandra, Per B. Brockhoff and Rune H. B. Christensen. 2017. «lmerTest Package: Tests in Linear Mixed Effects Models». Journal of Statistical Software 82(13), 1-26. Doi: 10.18637/jss.v082.i13.
Lewis, Molly & Gary Lupyan 2020. «Gender stereotypes are reflected in the distributional structure of 25 languages». En Nat Hum Behav 4(10): 1021-1028. Doi: 0.1038/s41562-020-0918-6.
Lindvall-Östling, Mattias; Mats Deutschmann & Anders Steinvall 2020. «An Exploratory Study on Linguistic Gender Stereotypes and their Effects on Perception». En Open Linguistics 6(1): 567-583. Doi: 10.1515/opli-2020-0033.
López, Ártemis 2020. «Cuando el lenguaje excluye: consideraciones sobre el lenguaje no binario indirecto». Cuarenta naipes. Revista de Cultura y Literatura 3: 295-312. Doi: 10.31219/osf.io/t5yxa.
López-Cortés, Natalia 2024. «¿Valor genérico o específico? Un estudio de cuestionarios sobre la percepción del género gramatical masculino». En Revista de Investigación Lingüística 27: 151-171. Doi: 10.6018/ril.61859.
López Gómez, Isabel y R. Lucas Platero 2018. «¡Faltan palabras! Las personas trans no binarias en el estado español». Ex æquo 38: 111-127. Doi: 10.22355/exaequo.2018.38.08.
Mecit, Alican; Tina M. Lowrey & L.J. Shrum 2022. «Grammatical gender and anthropomorphism: “It” depends on the language». En Journal of Personality and Social Psychology 123(3): 503-517. Doi: 10.1037/pspa0000309.
Medin, Douglas & Andrew Ortony 1989. «Similarity and analogical reasoning». En Psychological essentialism. Editado por Stella Vosniadou & Andrew Ortony, 179–195. Cambridge University Press. Doi: 10.1017/CBO9780511529863.009.
Mendívil Giró, José Luis. 2020. «El masculino inclusivo en español» Revista española de lingüística 50(1): 35-64. Doi: 10.31810/RSEL.50.1.2.
Menegatti, Michela & Monica Rubini 2017. «Gender Bias and Sexism in Language». En Oxford Research Encyclopedia of Communication. Doi: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.470.
Menegotto, Andrea. 2020. «Español 2G y español 3G: propiedades morfosintácticas y semánticas del lenguaje inclusivo». Cuarenta Naipes. Revista de Cultura y Literatura 3: 207-232.
Miguel Aparicio, Elena de 2022. «Lengua, norma y mundo: relaciones y puntos de fricción. A propósito del lenguaje inclusivo». En Puntoycoma 174: 5-30. Uri: http://hdl.handle.net/10486/709410.
Molinaro, Nicola; Jui-Ju Su & Manuel Carreiras 2016. «Stereotypes override grammar: Social knowledge in sentence comprehension». En Brain & Language 155–156: 36–43. Doi: 10.1016/j.bandl.2016.03.002.
Moreno Cabrera, Juan Carlos (2012) «Acerca de la discriminación de la mujer y de los lingüistas en la sociedad. Reflexiones críticas». Infoling. Acceso entre el 15 de marzo y el 15 de mayo de 2025. https://bit.ly/4kxk0qo.
Motschenbacher, Heiko 2014. «Grammatical gender as a challenge for language policy: The (im)possibility of non-heteronormative language use in German versus English». En Language Policy 13: 243–261. Doi: 10.1007/s10993-013-9300-0.
Pérez Paredes, M.ª del Refugio y Tania María Campaña Rojas 2022. «Lengua, género y poder. Una aproximación lingüística integral». En Cuadernos De Literatura 19: 199-214. Doi: 10.30972/clt.0196218.
R Core Team. 2024. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española. 2009-2011. Nueva gramática de la lengua española [en línea] Acceso entre el 15 de marzo y el 15 de junio de 2025. https://www.rae.es/gramática/.
Ridgeway, Cecilia L.; Elizabeth Heger Boyle; Kathy J. Kuipers & Dawn T. Robinson 1998. «How do status beliefs develop? The role of resources and interactional experience». American Sociological Review 63: 331–350. Doi: 10.2307/2657553.
Ridgeway, Cecilia L. 2001. «Gender, status, and leadership». En Journal of Social Issues 57: 637–655. Doi: 10.1111/0022-4537.00233.
Roca, Ignacio M. 2005 a. «La gramática y la biología en el género español» (1ª parte). Revista española de lingüística 35(1): 17-44. Acceso entre el 15 de marzo y el 15 de junio de 2025. bit.ly/44Igghj.
Roca, Ignacio M. 2005 b. «La gramática y la biología en el género español» (2ª parte). Revista española de lingüística 35(2): 397-432. Acceso entre el 15 de marzo y el 15 de junio de 2025. https://bit.ly/3ZitIVj.
Ronconi, María Fernanda 2014. «Mirando la lengua con binoculares violetas: Reflexiones desde una perspectiva de género». En El Toldo de Astier 5(9): 92-106. Acceso entre el 15 de marzo y el 15 de junio de 2025. https://bit.ly/4dw9Zay.
Sato, Sayaka & Panos Athanasopoulos 2018. «Grammatical gender affects gender perception: Evidence for the structural-feedback hypothesis». En Cognition 176: 2020-231. Doi: 10.1016/j.cognition.2018.03.014.
Stetie, Noelia A.; Camila Martínez Rebolledo y Gabriela M. Zunino 2023. «Diversidad de género y variación lingüística en el español de América: procesamiento de estereotipos y morfología de género en Argentina y Chile/Gender diversity and linguistic variation in American Spanish: processing gender stereotypes and morphology in Argentina and Chile». En Revista de Estudos da Linguagem 31(2): 636-687. Doi: 17851/2237-2083.31.2.636-687.
Stetie, Noelia A. & Gabriela M. Zunino 2024. «Do gender stereotypes bias the processing of morphological innovations? The case of gender-inclusive language in Spanish». En Psychology of Language and Communication 28(1): 446-469. Doi: 10.58734/plc-2024-0016.
Stetie, Noelia A. y Gabriela M. Zunino 2023. «Estereotipos y morfología de género en nombres de rol: un estudio psicolingüístico». En Lexis 47(2): 678-716. Doi: 10.18800/lexis.202302.006.
Travits, Margit & Efrén O Perez 2019. «Language influences mass opinion toward gender and LGBT equality». Proc Natl Acad Sci U S A 116(34): 16781-16786. Doi: 10.1073/pnas.1908156116.
van Dijk, Teun & Walter Kintsch 1983. Strategies of discourse comprehension. New York: Academic Press.
Vigliocco, Gabriella; David P. Vinson; Federica Paganelli & Katharina Dworzynski 2005. «Grammatical gender effects on cognition: implications for language learning and language use». En Journal of Experimental Psychology: General 134(4): 501-20. Doi: 10.1037/0096-3445.134.4.501.
Villaseñor Roca, Leticia 1992. «El género gramatical en español, reflejo del dominio masculino». En Política y Cultura 1: 219-229.
Wickham, Hadley, Mara Averick, Jennifer Bryan, Winston Chang, Lucy D’Agostino McGowan, Romain François, Garrett Grolemund, Alex Hayes, Lionel Henry, Jim Hester, Max Kuhn, Thomas Lin Pedersen, Evan Miller, Stephan Milton Bache, Kirill Müller, Jeroen Ooms, David Robinson, Dana Paige Seidel, Vitalie Spinu, Kohske Takahashi, Davis Vaughan, Claus Wilke, Kara Woo and Hiroaki Yutani. 2019. «Welcome to the tidyverse». Journal of Open Source Software 4(43), 1686. Doi: 10.21105/joss.01686.
Wittig, Monique 1992. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Traducido por Paco Vidarte y Javier Sáez. Barcelona: Paidós.
Zehr, Jeremy and Florian Schwarz. 2018. «PennController for Internet Based Experiments (IBEX)». Doi: 10.17605/osf.io/md832.
Zemore, Sarah E.; Susan T. Fiske & Hyun Jeong Kim 2000. «Gender Stereotypes and the Dynamics of Social Interaction». En The Developmental Social Psychology of Gender. Editado por T. Eckes & H. M. Trautner, 207-241. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Zunino, Gabriela M., Gloria Gagliardi, Noelia A. Stetie and Emanuele Miola. 2025a. «Female truck drivers and male babysitters? Interactions between gender stereotypes and grammatical gender in Spanish and Italian: a psycholinguistic proposal». Linguistik Online.
Zunino, Gabriela M., Miriam Aguilar; Noelia A. Stetie; Camila Martínez Rebolledo & José Antonio Hinojosa 2025b. «Dresses and ties: the effect of grammatical gender and stereotypical semantic bias in three Spanish-speaking communities». En Language and Cognition, 17(35): 1–28. Doi: 10.1017/langcog.2025.4.
Zunino, Gabriela M. y Noelia A. Stetie 2022. «¿Binario o no binario? Morfología de género en español: diferencias dependientes de la tarea». En Alfa Revista de Linguística (São José do Rio Preto) 66: e14546. Doi: 10.1590/1981-5794-e14546.
Published
2025-12-02
How to Cite
Tzinavos Muñoz, Sofía, Noelia Stetie, and Carmela Tomé Cornejo. 2025. “Differences in Gender Stereotypicity Among Role Names: A Comparative Study With Spanish Speakers from Argentina and Spain”. Clepsydra. International Journal of Gender Studies and Feminist Theory, no. 29 (December), 179-200. https://doi.org/10.25145/j.clepsydra.2025.29.08.