Clichés on Egypt in Terenci Moix’s El amargo don de la belleza: Echoes of an image forged in Ancient Greece
Abstract
The image of Egypt that still persists in Western Europe can, in the main, trace its roots to Ancient Greece, it being the case that this image in fact evolved from a series of clichés generated in the Greek world. The principal aim of this paper is to analyse instances of these clichés in a contemporary novel, Terenci Moix’s El amargo don de la belleza.
References
BOARDMAN, J. (1975): Los griegos en ultramar: comercio y expansión colonial antes de la era clásica, Madrid.
BONNEAU, D. (1964): La crue du Nil. Divinité égyptienne à travers mille ans d'histoire, París.
DERCHAIN, P. (1977): «La religión egipcia», en PUECH, H. (ed.), Las religiones antiguas I, Madrid.
ERMAN, A. (1923): Die Literatur der Ägypter, Leipzig.
FERNÁNDEZ PRIETO, C. (1998): Historia y novela: poética de la novela histórica, Navarra.
FROIDEFROND, CH. (1971): Le mirage égyptien dans la litterature grecque d'Homère à Aristotle, Aix-en-Provence.
GALÁN, J. M. (2003): «Egipto detrás de la Odisea», en CABRERA, P, y OLMOS, R. (eds.), Sobre la Odisea. Visiones desde el mito y la arqueología, Madrid.
GARCÍA FLEITAS, M. L. (2006): «Personajes históricos en El amargo don de la belleza de Terenci Moix: retazos de una imagen mitificada de Egipto», Philologica Canariensia 12.
GÓMEZ ESPELOSÍN, F. J.-LAGARCHA, A. (1997): Egiptomanía. El mito de Egipto de los griegos a nosotros, Madrid.
GÓMEZ ESPELOSÍN, F. J. (1997): «La ruta de los sabios. Tópico y verdad del viaje a Egipto a lo largo de la cultura griega», Aegyptiaca Complutensia IV: 163-185.
HELCK, W. (1958): Urkunden IV: Urkunden der 18. Dynastie, vol.22, Berlín.
HUMBERT, J. M. et al. (1994): Égyptomania, L'Égypte dans l'art occidental (1730-1930), París.
JACOBY, F. (1923-1958): Die Fragmente der Griechischen Historiker (31vols.), Leiden.
KAREVTSOU, A. (coord.) (2000), Politismikoiv desmoiv triwvn xilietiwvn, Atenas.
LANZILLOTTA, E. (dir.) (2002): I frammenti degli storici greci, Roma.
PADRÓ, J. (1987): «La transcripción castellana de los nombres propios egipcios», Aula Orientalis 5: 107-124.
PADRÓ, J. (1999): Historia del Egipto faraónico, Madrid.
PIJOAN, J. (1994): Historia general del arte III. Arte egipcio, Madrid.
STEVEN FORREST, G. (1977): «El mundo antagónico de Terenci Moix», Hispania 4: 927-935.
STEVEN FORREST, G. (1978): «La destrucción del mito por medio del mito. Dos ‘Prometeos’ de la nueva novela española», MLN 2: 297-309.
Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as license it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgment of authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.


