The topic of death in rebetiko: treatment and Classical tradition
Abstract
In this paper we will analyze how the topic of death is dealt in a selection of rebetiko songs and how their treatment over the years has been influenced by the Classical tradition.
References
ALEXIOU, M. (1978): «Modern Greek Folklore and Its Relation to the Past: The Evolution of Charos in Greek Tradition», en S. VRYONIS, JR., The ‘Past’ in Medieval and Modern Greek Culture, Malibu, pp. 221-236.
AA.VV. (2000): Líricos griegos arcaicos, trad. de Juan Ferraté Mora, El acantilado, Barcelona.
BATISTA RODRÍGUEZ, J. J. (2005): «Algunas referencias del rembético a la tradición clásica», Fortunatae 16: 29-40.
BZINKOWSKI, M. (2009): «Charos Psychopompos? Tracing the Continuity of the Idea of a Ferryman of the Dead in Greek culture», Classica Cracoviensia XIII: 17-33.
CAMPOY, C. (2013): «La música griega trata de conquistar el mundo». Consultado en febrero de 2015: http://www.efeeme.com/la-musica-griega-trata-de-conquistar-el-mundo/
CONEJERO LÓPEZ, A. (2008): Carmina urbana orientalium graecorum: poéticas de la identidad en la canción urbana greco-oriental (Vol. 31), Editorial CSIC-CSIC Press.
CRISTÓBAL, V. (2005): «Sobre el concepto de tradición clásica», Edad de oro XXIV: 27-46.
DÍEZ DE VELASCO, F. (1989): «Caronte-Jaros (Kharos): Ensayo de análisis iconográfico», Erytheia 10.1: 45-56.
DÍEZ DE VELASCO, F. (1995): Los caminos de la muerte: religión, rito e iconografía del paso al más allá en la Grecia antigua, Biblioteca Virtual Cervantes, Consultado durante 2015 en: http://www.cervantesvirtual.com/portales/oliverio_girondo/obra-visor-din/los-caminosde- la-muerte-religion-rito-e-iconografia-del-paso-al-mas-alla-en-la-grecia-antigua--0/html/00af14da-82b2-11df-acc7-002185ce6064_50.html
EURÍPIDES (1999): Tragedias I. El cíclope. Alcestis. Medea. Los Heráclidas. Hipólito. Andrómaca. Hécuba, Gredos, Madrid.
GARCÍA GÁLVEZ, I. (2005): Manual de griego moderno: lengua griega moderna, vol I, Ediciones Educativas Canarias.
GAUNTLETT, S. (1985): Rebetika carmina graeciae recentoris : a contribution to the definition of the term and the genre rebetiko tragoudi through detailed analysis of its verses and of the evolution of its performance, Denise Harvey & Company, Athens.
GAUNTLETT, S (2006): «Περιθωροιακοί αυτόχειρες: Ρεμπέτικο και αυτοκτονία», Αρχαιoλογία και τέχνες Αυτόχειρες στη νεότερη Ελλάδα 100: 42-48.
GAUNTLETT, S (2015): «Antiquity at the musical margins: rebetika, ‘ancient’ and modern», Byzantine and Modern Greek Studies 39.1: 98-116.
GÓMEZ MONTAÑÉS, R. (2015): «Caronte en la cultura popular griega», en J. M. MAESTRE MAESTRE, Humanismo y pervivencia del mundo clásico. V. Homenaje al profesor Juan Gil, vol. 5, pp. 2621-2639.
GONZÁLEZ RINCÓN, M. (1988): «Rebética, la música del submundo, la pasión y el hachís», Grámmata 1-2: 33-63.
GRIMAL, P. (1981): Diccionario de mitología griega y romana, Paidós, Barcelona.
HOLST, G. (2001): Δρόμος για το ρεμπέτικο, Ekdosis Deniz Harvey, Limni.
MARTÍN RODRÍGUEZ, A. (2010): «De la lírica a la canción: vino viejo en odres nuevos», en G. SANTANA y E. PADORNO (eds.), La palabra y la música, Ediciones Clásicas, Madrid, pp. 129-195.
OMATOS, O. (1990): «Del Caronte barquero al Jaros neohelénico», Veleia: Revista de prehistoria, historia antigua, arqueología y filología clásicas 7: 303-316.
ORTOLÁ SALAS, F. J. (1997): «La música griega en el siglo XX: los textos de la canción rembética», en M. MORFAKIDIS e I. GARCÍAGÁLVEZ (eds.), Estudios neogriegos en España e Iberoamérica, Fundación de la Cultura Helénica y Sociedad Hispánica de Estudios Neogriegos, Granada, Athos-Pérgamos, tomo II, 195-220.
Παπαχριστόπουλος, Ν. (2004): Ρεμπέτικα τραγούδια: η τέχνη των σημείων, Βιβλιόραμα, Αθήνα.
Πετρόπουλος, Ηλίας (1990): Τα μικρά ρεμπέτικα, Nefeli, Αθήνα.
Πετρόπουλος, Ηλίας (1991): Ρεμπέτικα τραγούδια, Kedros, Αθήνα.
PETRÓPULOS, I. (2001): Songs of the Greek Underworld: The Rebetika Tradition, Saqi Books, London.
Ρεμπέτικο (1983): Película dirigida por Costas Ferris [en línea]: https://www.youtube.com/watch?v=EHpwyETGq4c
SÓFOCLES (1996): Fragments, Loeb Classical Library. Φυματίωση και ρεμπέτικο τραγούδι en 24γράμματα, (s. f.) [en línea]: http://www.24grammata.com/?p=14825
Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as license it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgment of authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.


