La planificación de las enseñanzas del título de Graduado en Conservación y Restauración de Bienes Culturales supone la vertebración de contenidos, sistemas y metodologías que hacen posible la adquisición de los conocimientos, capacidades, habilidades y destrezas básicas necesarias para que los graduados en conservación y restauración de bienes culturales puedan desarrollar el cometido fundamental que define la profesión. Dicho cometido no es otro que la preservación de los bienes culturales, que consiste en el examen y el diagnóstico de los mismos, en su conservación preventiva y curativa, en su restauración así como en su documentación, según se especifica en el perfil profesional definido en el Libro Blanco de la titulación.
El plan de estudios elaborado en base al marco normativo para la ordenación y verificación de las enseñanzas universitarias oficiales –el Real Decreto 1393/2007– (modificado por R.D. 861/2010), y las directrices desarrolladas por la Universidad de La Laguna, está estructurado en las siguientes materias:
El plan de estudios se estructura en ocho módulos: Formación Básica 1; Conservación y Restauración 1; Materiales, Técnicas y Procedimientos; Examen, Diagnóstico y Documentación; Conservación y Restauración 2; Materias optativas; Trabajo de Fin de Grado; y Prácticas en Empresas.
The subjects and courses that make up each of the four mentions offered by the Degree in Fine Arts are oriented towards the development of the creative projectautonomous student in the context of contemporary culture.
It proposes a training process articulated around said project, focused on the theoretical-practical work of elaboration and formalization of the creative project, which will culminate in the Final Degree Project.
Based on the basic training of the first courses, both common and specific and disciplinary, this module has a central importance in the training of the student since it enables sequencing from initial and intermediate stages to final training. This training is comprehensive to the extent that it is structured around the student's professional creation project, oriented towards any of the orientations that are signified in the mentions. It is here where the criteria of integration, experimentation and flexibility become fully valid and where tutored learning and self-learning are deployed to a greater extent.
Este módulo es, por otra parte, el que condensa un mayor porcentaje de créditos ECTS y se extiende a lo largo de 5 cuatrimestres culminando –como se ha dicho–with the completion of the final degree project.
During the course, students learn to develop their creative thinking, integrate culture, knowledge and sensitivity, delve into the knowledge of the areas in which their profession is developed, become aware of the location of their work in the panorama of contemporary creation, learn to obtain, manage and select information and, in short, acquire the knowledge, capacities, abilities and skills that qualify them as an artist or a professional in the field of contemporary artistic creation and production.
Guidelines for the selection and registration in the Mentions
Number of places per mention
Transdisciplinary Art: 30Drawing, Illustration and Animation: 30Sculpture: 30Painting: 30