Towards a Playful Witchcraft Made in France: Intermediality and the Imaginary in "Marianne"
Abstract
Inspired by the practice of palimpsest and inter-artistic dialogue, the French TV series Marianne (Bodin, 2019) reconfigures the archetype of the witch, based on the mythical canon of Lilith. From the childhood and adolescence of the protagonist, with her fears and guilt, a “playful witchcraft” made in France emerges, in an apparently stable reality. The multiple intermedial and symbolic procedures used in the dramaturgy of the series will lead me, on the one hand, to demonstrate how this contemporary witchcraft, not devoid of playfulness, leads to the dissolution of the reality/fiction dichotomy. And on the other, how this sinister dimension, originating in pristine nature and a primeval forest –filmed in Brittany–, is recreated and re-signified now, as a “subjective construction”, subjected to “interaction” (Roas, 2011: 26, 22).
References
AHN RÍOS, María Soraya (2016): La transformación de la lamia antigua en bruja moderna: edición crítica y traducción del De lamiis et phitonicis mulieribus de Ulrich Molitor (1489). Tesis doctoral dirigida por Alejandra Guzmán Almagro. Barcelona, Universidad de Barcelona. URL: https://www.tesisenred.net/handle/10803/403201#page=1
BAJTÍN, Mijaíl (1989): «Las formas del tiempo y del cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica», in Teoría y estética de la novela. Trabajos de investigación. Taurus, Madrid, 237-409.
BOUDET, Jean-Patrice (2003) : « Les who’s who démonologiques de la Renaissance et leurs ancêtres médiévaux ». Médiévales, 44. DOI : https://doi.org/10.4000/medievales.1019
BORGES, José Luis (1979): «Nathael Hawthorne», in Otras inquisiciones. Madrid, Alianza Editorial, 56-75.
BRUNER, Jerome (1986): Actual minds, Possible Worlds. Harvard University Press.
CAMPAGNE, Fabien Alejandro (2009): Strix Hispanica: demonología cristiana y cultura folklórica en la España moderna. Buenos Aires, Prometeo Libros.
CARO BAROJA, Julio (1955): Las brujas y su mundo. Madrid, Alianza Editorial.
COHN, Norman (1975): Europe’s Inner Demons: An Inquiry Inspired by the Great Witch Hunt. Sussex, New Amer Library.
COSACOV-BELAUS, Eduardo (2011): Caza de brujas en Europa medieval. Una mirada psicoanalítica y de género. Córdoba (Argentina), Ed. Brujas.
COUCHAUX, Brigitte (1988): «Lilith», in Dictionnaires des mythes littéraires. París, Rocher, 958-964.
DELAURENTI, Béatrice (2012): «Femmes enchanteresses. Figures féminines dans le discours savant sur les pratiques incantatoire au Moyen Âge», in Anna Caiozzo y Nathalie Ernoult (eds), Femmes médiatrices et ambivalentes. Mythes et imaginaires. París, Armand Colin, 215-226.
DERRIDA, Jacques (1998): «Tímpano», in Márgenes de la filosofía. Madrid, Cátedra, 15-35.
DURAND, Gilbert (1996): «Pérennité, dérivations et usure du mythe», in Danièle Chauvin (ed.) Champs de l’imaginaire. Grenoble, ELLUG.
EVEILLARD, James & Patrick HUCHET (2004): Croyances et superstitions en Bretagne. Rennes, Éditions Ouest-France.
FREUD, Sigmund (1974): « CIX-Lo siniestro (1919)», in Obras completas. Madrid, Biblioteca Nueva, vol. VII, 2483-2505.
GAUVARD, Claude (1997): «Renommées d’être sorcières : quatre femmes devant le prévôt de Paris en 1390-1391», in Franco Morenzoni, & Élisabeth Mornet, (eds.), Milieux naturels, espaces sociaux: Études offertes à Robert Delort. París, Éditions de la Sorbonne, 703-716. DOI : https://doi.org/10.4000/books.psorbonne.27794
GÉNIAUX, Charles (1903) : La vieille France qui s’en va. Tours, Mame.
GINZBURG, Carlo (1966): I Benandanti. Stregoneria e culti agrari tra cinquecento e seiscento. Turín, Einaudi.
GOODMAN, Nelson (1978): Ways of Worldmaking. Indianapolis, Hacket.
HATTENHAUER, Darryl (2003): Shirley Jackson's American Gothic. State University of New York Press.
HORMIGOS VAQUERO, Montserrat (2003): «Historias extraordinarias: Toby Dammit de Federico Fellini y los Cuentos de E. Allan Poe», in Carlos Lozano García et al., Lo siniestro. III Curso de Cine y Literatura. Burgos, Universidad de Burgos.
HORMIGOS VAQUERO, Montserrat (2023): «Terror forestal, Folk horror y brujería». Brumal, XI/1, 189-209. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/brumal.901
HUGO, Victor (1911 [1856]) : Les Contemplations. París, Nelson.
INSTITORIS, Henri & Jacques SPRENGER (1990) : Le marteau des sorcières (Malleus Maleficarum). Grenoble, Jérôme Million.
LISÓN TOLOSANA, Carmelo (1992): Las brujas en la historia de España. Madrid, Temas de Hoy.
LÓPEZ VILLAR, Rebeca & Susana CENDAN (2022): ¿Quién no es bruja? Lo brujesco en las representaciones audiovisuales del siglo XXI. Vigo, Universidad de Vigo, Dardo.
MANDROU, Robert (1968): Magistrats et sorciers en France au XVIIe siècle. Une analyse de psychologie historique. París, Plon.
MAFFESOLI, Michel (1985): L’ombre de Dionysos. Contribution à une sociologie de l’orgie. París, Libraire des méridiens/Poche.
MARTIN, Alan & Jamie HEWLETT (2012): Tank Girl. Londres,Titan Books.
MOLITOR, Ulrich (1926): Des Sorcières et des Devineresses par Ulric Molitor. París, Librairie critique Emile Nourry.
MONTAIGNE, Michel de (1859 [1580]): Essais. París, J. Bry.
MONTORO ARAQUE, Mercedes (2018) : «L’entre-deux libertaire : Marianne-s, regards croisés », in Claude Fintz & Véronique Costa (eds.), La réalité en procès, exploration de l’entre-deux. Valenciennes, P.U.V., 143-167.
MORA, Vicente Luis (2012): El lectoespectador. Barcelona, Seix Barral.
MURRAY, Margaret (1921): The Witch-Cult in Wester Europe. Oxford, Oxford University Press.
MURRAY, Margaret (1986): El dios de los brujos. México D.F., Fondo de Cultura Económica.
NAVARRO, Antonio José (2019): «Sombras paganas. El nuevo Folk Horror de las islas británicas», in Jesús Palacios (coord.), Folk Horror. Lo ancestral en el cine fantástico. Barcelona, Hermenaute, 133-155.
NÚÑEZ RAMOS, Rafael (2008): La poesía. Madrid, Síntesis.
PALACIOS, Jesús (2021): La pantalla esotérica. Cine y ocultismo en 50 películas. Barcelona, UOC.
RAJEWSKY, Irina (2005): «Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality». Intermédialités, 1/6, 43-64. DOI: https://doi.org/¬10.7202/1005505ar
REISZ, Susana (2001): «Las ficciones fantásticas y sus relaciones con otros tipos ficcionales», in David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros, 193-221.
ROAS, David (2001): «La amenaza de lo fantástico», in David Roas (ed.), Teorías de lo fantástico. Madrid, Arco/Libros, 7-44.
ROAS, David (2011): Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. Málaga, Páginas de Espuma.
RODRÍGUEZ ARIZA, Jorge (2016): «Lo fantástico y lo simbólico como espacios para la pervivencia del eterno femenino en los orígenes del arte contemporáneo», Brumal, 4/2, 117-141. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/brumal.310
ROLLAND, Eugène (1883): Recueil de Chansons populaires de la France. París, Maisonneuve et Cie, t. 1.
SÉBILLOT, Paul (2002): Croyances, mythes et légendes des pays de France. París, Omnibus.
SKYE, Aurelia (2022): Harrow Bay (Paranormal Women’s Fiction). Amourisa Press, 3 Vol (13 libros).
SOMAN, Alfred (1977): «Les procès de sorcellerie au parlement de Paris (1565-1640)». Annales. Economies, sociétés, civilisations. 32/4, 790-814. DOI: https://doi.org/10.3406/-ahess.1977.293855
WALTER, Philippe (2014): Dictionnaire de mythologie arthurienne. París, Imago.
WALTER, Philippe (2017): Croyances populaires au Moyen Âge. París, Éditions Gisserot.
WATZLAWICK, Paul (1984): The invented reality. Nueva York, Norton & Company.
WIER, Johan (1577): Pseudomonarchia dæmonum. Bâle, col. 911-934.
Copyright (c) 2025 Çédille, Journal of French Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.







