Between Pain and Harmony. The homunculus in Antoni Tàpies’s painting
Abstract
Following the Second World War, destruction becomes especially present in art. Europe is destroyed, and painting assumes this devastation as part of its essence. The homunculus, symbol of the degraded human body, spreads as an icón of suffering in Spain as well, where the Civil War and the postwar trigger destructive works of art. This paper focuses on the figure of Antoni Tapies to find a link between a horrifying scene and a special approach to the creative act through critical texts and especially through what the painter himself has stated in essays and interviews. The painting of Antoni Tapies presents the destruction of the body through its fragmentation and through painting materials that suggest wounded flesh. But this destruction can be harmonious: it is the dissolution of the body’s matter into the matter of the cosmos, the definitive unión. Both senses of destruction, violent and peaceful, coexist in Tapies’s painting, and with them a rest of hope exists: human being can fully rebom again.
References
Calvo Serraller, Francisco, Rosenblum, Robert y Saura, Antonio. 2001. Pintura al desnudo. Picasso, Dubuffet, de Kooning, Bacon, Saura. Bilbao: Fundación BBVA.
Permanyer, Lluís. 1980. «Tàpies según la crítica», en Antoni Tàpies: exposición retrospectiva, 129-150. Madrid: Museo Español de Arte Contemporáneo.
Cirlot, Juan-Eduardo. 1999. Tàpies. Barcelona: Omega.
Borja-Villel, Manuel. J. 1998. «El tatuaje y el cuerpo. Conversación con Antoni Tàpies», en Tàpies: el tatuatge i el cos. Papers, cartons i collages, 196-198. Barcelona: Fundación Antoni Tàpies.
Combalia Dexeus, Victòria. 1988. «Dos conversaciones con Antoni Tàpies», en Tàpies: els anys 80, 196-199. Barcelona: Ayuntamiento de Barcelona.
Cirici, Alexandre. 1973. Tàpies. Testimonio del silencio. Barcelona: Polígrafa.
Solana, Guillermo. 2002. «La biblioteca sellada», en Tàpies. Escritura material. Libros, 13-27. Barcelona: Fundación Antoni Tàpies.
Borja-Villel, Manuel. J. 1989. «Antoni Tàpies. Pintura matérica y surrealismo». en Kalías revista de arte 2: 82-95.
Bozal, Valeriano. 1992. Summa Artis. Historia general del arte. Pintura y escultura españolas del siglo xx (1939-1990). Madrid: Espasa-Calpe.
Wye, Deborah. 1992. Antoni Tàpies. Obra Gráfica. Barcelona: Polígrafa.
Franzke, Andreas. 1990. «Prólogo», en Tàpies. Obra completa, vol. 2. 1961-1968, 9-17. Barcelona: Polígrafa.
Bozal, Valeriano, Cirlot, Lourdes y Frémon, Jean. 2004. Tàpies. Tierras. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.
Tàpies, Miquel. 2003. «Antoni Tàpies: 1991-1997», en Tàpies. Obra completa, vol. 7. 1991-1997, 542-547. Barcelona: Polígrafa.
Fernández-Braso, Miguel. 1983. En el taller. Madrid: Rayuela.
Tàpies, Antoni. 1989. La realidad como arte. Por un arte moderno y progresista. Valencia: Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos.
Andral, Jean-Louis. 2008. «Tàpies: la pintura en un cuerpo a cuerpo», en Antoni Tàpies en blanco y negro, editado por Xavier Antich, 333-343. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Tàpies, Antoni. 1983. Memoria personal. Fragmento para una autobiografía. Barcelona: Seix Barral.
Enguita Mayo, Nuria. 2005. «Signos sobre tierra», en Tàpies. Obra completa, vol. 8. 1998-2004, 13-16. Barcelona: Polígrafa.
Dupin, Jacques. 1978. «Ante Tàpies», en Cuadernos Guadalimar, 6: 91-93.
Bozal, Valeriano. 2006. Estudios de arte contemporáneo, ii. Temas de arte español del siglo xx. Madrid: La balsa de la Medusa.
Borja-Villel, Manuel. J., Fuchs, Rudi, Kuspit, Donald y Raillard, Georges. 1991. Tàpies. Celebració de la mel. Barcelona: Polígrafa.
Ortega, Carlos. 2001. Tàpies. Madrid: Galería Soledad Lorenzo.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.

