Dynamic Expression in Animation through juxtaposition of non-chronological phases of movement

  • Rosa Gertrudis Peris Medina Universidad Politécnica de Valencia
  • Carmen Lloret, Catedrática de Universidad Universidad Politécnica de Valencia
  • Mercedes Consuelo Peris Medina Universidad Politécnica de Valencia
Keywords: artistic creation, drawing, animated film, expression of movement, lived-movement

Abstract

The expression of lived-movement in animation depends on all the elements that build this medium. «Lived-movement» is the one which transmits the dynamic essence without the supposedly objective means of depiction. One of these components is studied in this article, the «spatio-temporal interpretation» (commonly known as «timing»), specifically a special use of it: by the juxtaposition of non-consecutive phases of movement. This involves an alternative to the detailed analysis of the chronological development of motion. The phenomenon is analysed through several examples extracted from animated films, and it is extended to the artistic practice in animation. We have created 6 animated sequences based on the technic of drawn-on-film animation (in which it is painted or drawn directly on celluloid). In these sequences, frames do not represent correlative stages of motion. Our objective is verifying how it is possible to express lived-movement through juxtaposition of phases.

References

(1) Bollnow, Otto Friedrich. Hombre y espacio. Traducción de Jaime López de Asiain y Martín. Barcelona: Ediciones Labor SA, 1969.

(2) Racionero, Luis. Textos de estética taoísta. Madrid: Alianza Editorial, 1983.

(3) Bergson, Henri. El pensamiento y lo moviente. Traducción de Heliodoro García García. Madrid: Espasa Calpe, 1934.

(4) Lloret, Carmen. «Movimiento real, virtual y óptico. La revelación de su continuidad en las artes plásticas». Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Valencia, 1985.

(5) Sifianos, George. Esthétique du cinéma d’animation. Paris: Editions du Cerf, Editions Corlet, 2012.

(6) Johnston, Olli y Thomas, Frank. Disney Animation: The Illusion Of Life. Nueva York: Hyperion, 1981.

(7) Psyche and Eros. Animación. Dirigida por Alison de Vere. Gran Bretaña: Channel 4, 1994.

(8) Možnosti dialogu. Animación. Dirigida por Jan Svankmajer. Checoslovaquia: Krátký Film Praha, Jiri Trnka Studio, 1982.

(9) La Saint-Festin. Animación. Dirigida por Annelaure Daffis y Léo Marchand. Francia: Lardux Films, Ré-Visions, 2007.

(10) Saitn Seiya, Serie de animación. Kōzō Morishita y Kazuhito Kikuchi. Japón: Toei Animation, TV Asahi, 1986-1989.

(11) Flux. Animación. Dirigida por Christopher Hinton. Canadá: NFB, 2001.

(12) A Colour Box. Animación. Dirigida por Len Lye. Gran Bretaña: GPO Film unit, 1935.

(13) Ere erera baleibu icik subua aruaren. Dirigida por José Antonio Sastiaga. España: X Films, 1970.

(14) Begone Dull Care (Fantasía en colores). Animación. Dirigida por Norman McLaren. Canadá: NFB, 1949.

(15) Hen Hop. Animación. Dirigida por Norman McLaren. Canadá: NFB, 1942.

Published
2018-09-13
How to Cite
Peris Medina, Rosa, Carmen Lloret, and Mercedes Peris Medina. 2018. “Dynamic Expression in Animation through Juxtaposition of Non-Chronological Phases of Movement”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 13 (September), 265-83. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/392.
Section
Articles (peer-reviewed)