Building pseudo-perspective sets by creating and modifying three-dimensional figures used in the trecento

  • Roberto V. Giménez Morell Universidad Politécnica de Valencia
  • María Dolores Vidal Alamar Universidad Politécnica de Valencia
  • Salvador Conesa Tejada Universidad de Murcia
Keywords: Drawing, 3D design, Gothic painting, linear perspective

Abstract

This study is part of a wider research project dealing with the expressive ability of systems of perspective. Under this premise we have been reflecting on the methods used by artists in the italian trecento to depict the third dimension. We have analysed a large number of works, with a twofold aim: Firstly, to obtain data that gives consistency and flexibility to a classification that will help us to typify perspective space in the era prior to “correct” perspective (linear or conical). Secondly, to extrapolate these features in building pseudo-perspective sets by creating and modifying three-dimensional computer-generated figures. This process has been used to extract diagrams that serve as a tool for exploring new ways of representing perspective that move beyond Euclidean geometry. With this aim, the article puts forward formal outlines of representations classified into several types, which are later transformed to build the actual sets.

References

(1) Fr anke, ingmar S. «mobilized multi-Perspective-Virtual Views». En die realität des imaginären, architektur und das digitale Bild, de Jörg H. Gleiter, norbert Korrek y Gerd Zimmermann. Weimar: Bauhaus-Universität Weimar, 2007.

(2) Singh, Karan, y ravin Balakrishnan. «Visualizing 3d Scenes using non-Linear Projections.» (aCmmagazines and online Publications) 2004.

(3) Giménez morell, roberto. «Perspectiva con punto de vista múltiple». En actas del Xii Congreso internacional de Expresión Gráfica arquitectónica. torrejón de ardoz (madrid): instituto Juan de Herrera, 2008, pp. 383-389.

(4) Giménez morell, roberto. «análisis de dos obras de desdoblamiento de puntos de fuga (Pablo Uccello y Ercole de roberti) e implicación de este recurso perspectivo en artistas del siglo xx». Revista Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imagen, 2010, pp. 33-48.

(5) Veltm an, Kim H. «The Sources and Literature of Linear Perspective.» SUmS. System for Uni-versal media Searching. SUmS corporation. 01 de 01 de 1996. http://www.sumscorp.com/.

(6) damisch, Hubert. El origen de la perspectiva, 1987. madrid: alianza Editorial, 1997.

(7) Panofsky, Erwin. Renacimiento y renacimientos en el arte occidental, 1960. madrid: alianza Universidad, 1975.

(8) alberti, Leon Battista. Sobre la pintura, 1436. Valencia: Fernando torres, 1976.

(9) Gombrich, E.H. La imagen y el ojo, 1981. madrid: alianza, 1991.

(10) mesa Gisbert, andrés de. «El fantasma del punto de fuga en los estudios sobre la sistematización geométrica de la pintura del s. xiv», Revista D’ Art, núm. 15, Universidad de Barcelona, 1989. también tratado en la ponencia «Los trazados espaciales en la Edad media (siglos xiii y xiv)», en el Simposio internacional de Perspectiva, Granada, 2008).

(11) Florenski, Pável. La perspectiva invertida. 1920, Ediciones Siruela, 2005.

(12) White, John. Nacimiento y renacimiento del espacio pictórico, 1985. madrid: alianza Editorial, 1994.

(13) Panofsky, Erwin. La Perspectiva como Forma Simbólica,1927. traducido por Virginia Careaga. Barcelona: tusquets Editores, 1999.

(15) Cennini, Cennino. El libro del Arte, s. xiv. madrid: akal, 1988.

Published
2011-04-20
How to Cite
Giménez Morell, Roberto V., María Dolores Vidal Alamar, and Salvador Conesa Tejada. 2011. “Building Pseudo-Perspective Sets by Creating and Modifying Three-Dimensional Figures Used in the Trecento”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 11 (April), 39-54. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/5277.
Section
Articles (peer-reviewed)