Uses of the Shadow in the Contemporary Artistic Creation: Dialogues with the Referent

  • Francisco José Miguens Ferro Universidad de Vigo
Keywords: art, shadow, object, typology, identity

Abstract

This text on shadow is an excerpt from a larger piece of research encompassing the study, analysis, use and possible meanings of shadow in the processes of creating modern art. It develops the issue around one of the strategies within the creation of modern art; its relationship and coexistence with the physical reference from which it is born. The ensemble of works analysed have been divided into two subgroups. The first of these is formed by the relationships established between shadows and real or suggested references, with exponents such as Eulàlia Valldosera, Tim Noble & Sue Webster, Fabrizio Corneli and Anish Kapoor. Special mention is made of those works in this section which include the spectator as part of the base, presented through Kara Walker. The other subgroup corresponds to dialogue between shadow and the representation of the referent, through the work of Christian Boltanski, Daniel Canogar and Regina Silveira. Thus, a theoretical-practical typology is established which responds to structural issues and the relationship with a plurality which is interpretive, symbolic and receptive, fed from the most varied disciplines of culture and offering rough knowledge on the socio-cultural situation of our time.

References

(1) PÉREZ-JOFRE, I. Huellas y sombras. Ediciós do Castro, Sada-A Coruña, 2001. ISBN: 84-8485-034-X.

(2) VALLDOSERA, E. Obres, 1990-2000. Fundació Antoni Tàpies, Barcelona, 2001. ISBN: 84-88786-54-9.

(3) CASEBERE, J. Asylum: 12 maio-25 xullo 1999. Centro Galego de Arte Contemporáneo, Santiago de Compostela, 1999. ISBN: 84-453-2465-9.

(4) NOBLE, T. y WEBSTER, S. The New Barbarians. Exposición del 8 abril-5 junio. CAC Málaga, Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, 2005. ISBN: 84-96159-26-4.

(5) FUKUDA, S. [en línea]. Masters of Decepción: Escher, Dalí & the Artists of Optical Illusion. Publicado por Sterlin Publishing Co., Inc. (New York), Fall 2004. http://www.illusionworks.com/mod/fukuda.htm [Consulta: 13 junio, 2008].

(6) ROSENKRANZ, K. Estética de lo Feo. Edición y traducción de Miguel Salmerón. Julio Ollero Editor, S.A. 1992. ISBN: 84-7896-036-8.

(7) ECO, U. Historia de la Fealdad. Lumen. 2007. ISBN: 978-84-264-1634-6.

(8) BARTHES, R. «La muerte del autor», en El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura. Paidós, Barcelona, 1987. ISBN: 84-7509-451-1.

(9) BENJAMIN, W. «La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica» y «Breve historia de la fotografía», en Discursos interrumpidos. Taurus, Madrid, 1973. ISBN: 84-306-1091-X.

(10) ARCO’03 (vols.1 y 2): Feria Internacional de Arte Contemporáneo. Arco-Ifema, Madrid, 2003. ISBN: 84-8215-234-3 (v.1), 84-8215-235-1 (v.2).

(11) ANISH KAPOOR. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Febrero-mayo. Madrid, 1991. ISBN: 0-8635-098-3.

(12) MEANA, J.C. «Narciso: Los (Im)Posibles de la Seducción», pp. 173 a 224. En BLANCO SALGUEIRO, L., HERNÁNDEZ, J., JIMÉNEZ, I., MEANA MARTÍNEZ, J.C., NÚÑEZ, M. y RUIZ DE SAMANIEGO, A. Contemplarse para comprenderse. Pontevedra: Diputación Provincial, Servicio de Publicaciones, 2004. ISBN: 84-8457-196-3.

(13) TANIZAKI, J. Elogio de la Sombra. Siruela, Madrid, 1995. ISBN: 84-7844-258-8.

(14) VV.AA. «Kara Walker». Revista Parkett, núm. 59, 2000, pp. 126 a 167. ISBN: 3-907582-09-8.

(15) BOLTANSKI, C. Advento e Outros Tempos. CGAC, Centro Galego de Arte Contemporáneo, Santiago de Compostela, 1996. ISBN: 84-453-1662-1.

(16) DELEUZE, G. Lógica del sentido. Paidós, Barcelona, 1994, p. 160. ISBN: 84-7509-508-9.

(17) NIETZSCHE, F. Sobre verdad y mentira en sentido extramoral. Tecnos, Madrid, 1990, p. 8. ISBN: 978-84-309-1946-8.

(18) CANOGAR, D. Fotógrafos Madrileños del s. XX, núm. 2. Obra Social Caja de Madrid, Taller de Arte. 1997. ISBN: 84-88458-59-2.

(19) TRÍAS, E. La lógica del límite. Ediciones Destino, S.A., Barcelona, 1991, p. 16. ISBN: 84-2331-997-0.

(20) STOICHITA, V.I. Breve Historia de la Sombra. Siruela, Madrid, 1999. ISBN: 84-7844-439-4.

(21) PENONE, Giuseppe. Respirar la sombra = Respirare l’ombra. CGAC, Centro Galego de Arte Contemporánea, Santiago de Compostela, 1999, p. 269. ISBN: 84-453-2343-1.

(22) MONTEJO NAVAS, A. «Regina Silveira: Cuando las sombras hablan». Revista Lápiz, núm. 182, 2002, pp. 52 a 61. ISSN: 0212-1700.

(23) DELEUZE, G. El Pliegue. Leibniz y el Barroco. Paidós Ibérica, Barcelona 1989, pp. 36 a 38. ISBN: 84-7509-556-9.

(24) VV.AA. Barroco y Neobarroco. Círculo de Bellas Artes, Madrid, 1992. ISBN: 84-7774-800-4.

Published
2009-04-22
How to Cite
Miguens Ferro, Francisco José. 2009. “Uses of the Shadow in the Contemporary Artistic Creation: Dialogues With the Referent”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 7 (April), 63-84. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/5415.
Section
Articles (peer-reviewed)