La imagen infográfica al auxilio de la estética de la desaparición

  • María Teresa Chinea Vera Universidad de La Laguna
Keywords: infography, digital photography, digital means, technography, technophobia, technofetichism, death of photography

Abstract

A quick look at Western art over the last few centuries reveals man’s search during this period for as precise as possible representation of the world. With the appearance of photography, traditional arts find that they no longer need to reflect reality, and new roads are opened for expression, leaving realism to one side. The act of representing is simplified, and this leads to an unprecedented shock, which leads to the need to reposition the arts and reveal their new objectives. Now we are again in a situation that demands a profound change and a new declaration of intent for art. The new technologies appear on the scene, and they bring with them a change of objectives. There is an urgent need to delimit an area that is now confused by this innovation. In no man’s land, infography has some needs to satisfy, but it is essential for art to be redefined. This is particularly applicable to photography, which as infography’s closest ancestor, has transferred most of the visual resources now available.

References

BENJAMIN, Walter, Discursos Interrumpidos I, Taurus Ediciones, Madrid, 1982.

BREA, José Luis, Las auras frías: el culto a la obra de arte en la era postaurática, Anagrama, Barcelona, 1991.

CALVINO, Italo, Seis propuestas para el próximo milenio, Siruela, Madrid, 1989.

DUBOIS, Philippe, El acto fotográfico. De la Representación a la Recepción, Paidós, Barcelona, 1994.

DRUCKERY, Timothy (editor), Electronic Culture: Technology and visual representation, New York, 1996.

FONTCUBERTA, Joan, El beso de Judas: fotografía y verdad, Gustavo Gili, Barcelona, 1997.

FONTCUBERTA, Joan, Fotografía: Conceptos y Procedimientos. Una propuesta metodológica, Gustavo Gili, Méjico, 1994.

GIANNETTI, Claudia, Arte en la era electrónica: perspectivas de una nueva estética, ACC L’Angelot, Barcelona, 1997.

HEYRMAN, Hugo Fidelis, Arte y Ordenadores: una investigación exploratoria sobre la transformación digital del arte, Tesis doctoral, Departamento de Bellas Artes de la Universidad de La Laguna, S/C de Tenerife, 1995.

LISTER, Martin (compilador), La imagen fotográfica en la cultura digital, Paidós, Barcelona, 1997 (1ª edición).

VV.AA., Cultura digital y tendencias en la producción visual, Ed. Facultad de Bellas Artes, Universidad de La Laguna, Santa Cruz de Tenerife, 2000.

VV.AA., De la muerte a la resurrección, Webzine «El cultural», http://www.elcultural.es/anteriores/4julio/artes/arte12.htm

VV.AA., Interacción de lenguajes: Fotografía y Dibujo, Curso de Doctorado, (Bienio ), Departamento de Dibujo, Diseño y Estética. Universidad de La Laguna.

Published
2002-05-16
How to Cite
Chinea Vera, María Teresa. 2002. “La Imagen Infográfica Al Auxilio De La Estética De La Desaparición”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. (0) (May), 177-89. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/5545.
Section
Articles (peer-reviewed)