Recovery of an Altarpiece after more than Half a Century in Oblivion
Abstract
In the church of San Francisco in Antequera, Málaga, the «panel» altarpiece dedicated to the Virgin of the Antigua by Antonio Mohedano (16th century) was situated in the Cristo Verde chapel. In the second half of the 20th century, the altarpiece was dismantled and stored in the choir, gradually fading from memory until the Brotherhood of the Students of Antequera transferred it to the Faculty of Fine Arts at the University of Seville in 2021/2022 for study and intervention. The objectives include rescuing and digitally reconstructing the altarpiece, identifying original elements and modifications, establishing stylistic transformations and parallels, and enhancing its value through exhibition. The methodology faced challenges due to the altarpiece’s deterioration and limited initial documentation. Research phases involved technical and material studies, comparative historical-artistic analysis, and an evaluation of the conservational state. Initial results reveal significant gaps in the architectural structure and stylistic and technical discrepancies between the base and the rest of the bodies, indicating different periods of design and execution. Despite ongoing deterioration, the primary challenge lies in the collective memory loss regarding the altarpiece. The research aims to recover this forgotten heritage and contribute to cultural preservation.
References
Barón Ríos, Carmen María. El convento de San Zoilo de Antequera, Antequera, 1994-1995.
Domínguez-Gómez, Benjamín. La conservación preventiva del retablo lígneo: diseño de una herramienta de evaluación aplicable a su tutela (2019). (Tesis doctoral inédita). Universidad de Sevilla, Sevilla.
Cabello Navas, Ana M.a. Arquitectura religiosa en Antequera: su influencia en la trama urbana, Madrid: Escuela Técnica Superior de Arquitectura, 2018.
Camacho Martínez, Rosario. «La Iglesia del Hospital de San Juan de Dios en Antequera» Baética, n.o 2, Fasc. 2, (1979), 13-24.
Camacho Martínez, Rosario y Romero Benítez, Jesús. «Una aproximación al estudio del retablo en Antequera en el siglo xviii», Imafronte, n.os 3-4-5 (1988-89), 347-366.
Escalante Jiménez, José. «El archivo histórico municipal de Antequera. Conservación y perspectiva de futuro», Boletín de la sociedad de amigos de la cultura de Vélez Málaga (2005), 35-38.
Escalante Jiménez, José. «Los Mínimos de Antequera: una visión histórica y artística», en Sánchez Ramos, Valeriano (coord.), Los mínimos en Andalucía: IV Centenario de la fundación del Convento de Nuestra Señora de la Victoria de Vera (Almería), Almería: Instituto de Estudios Almerienses, 2006, 129-148.
Escalante Jiménez, José. El círculo artístico antequerano. Siglos xv-xvii. Exlibric, 2019.
Escalante Jiménez, José. Escultores y pintores del círculo antequerano del siglo xvi, aportaciones documentales, Málaga: Universidad de Málaga, n.o 20, 1999.
Escalante Jiménez, José. «Arte cofrade. Fuentes documentales», en Escalante Jiménez, José, In Aeternum, Antequera: Ayuntamiento de Antequera, 2021, 22-80.
Escalante Jiménez, José y Fernández Paradas, Mercedes. «Las historias de Antequera: una aproximación a los orígenes de la historiografía antequerana (siglo xvi-xviii)», Baética, n.o 25 (2003), 683-695.
Fernández López, José. «El pintor Antonio Mohedano. La Anunciación del convento del Carmen de Antequera, un conjunto recuperado», en Guerrero Quintero, Carmen (coord.), Restauración de la Anunciación del Carmen de Antequera, Sevilla, IAPH, 2007
Fernández Paradas, Antonio Rafael. «La gramática corporal de los crucificados del escultor Diego Márquez y Vega. Aires clásicos en medio de la jungla barroca», en Nuevas Perspectivas sobre el barroco andaluz: Arte, Tradición, ornato y símbolo, Córdoba, 2015, 647-663.
Fernández Paradas, Antonio Rafael. «Antequera como “La nueva Roma”, el ciborio manierista de la parroquia de San Pedro de Antequera y sus relaciones conceptuales con las obras y literatura artística del quinientos», en Fernández Valle, M.a de los Ángeles, López Calderón, Carme y Rodríguez Moya, Inmaculada (eds.), Revista espacios y muros del barroco iberoamericano. Santiago de Compostela y Sevilla, vol. 6, 2019, pp. 363-377.
Fernández, José M.a. Las iglesias de Antequera, Antequera: Ayuntamiento de Antequera, 2018.
Gestoso y Pérez, José. Ensayo de un diccionario de los artífices que florecieron en Sevilla: desde el siglo xiii al xviii, Sevilla: Andalucía Moderna, tomo 2, 1900.
González Zubieta, Rafael. Vida y obra del artista andaluz Antonio Mohedano de la Gutierra (1563-1626), Córdoba: Excma. Diputación Provincial de Córdoba, 1981.
Prado-Campos, Beatriz. «La autarquía polícroma barroca antequerana», en Las Encarnaciones de la Escultura Policromada: ICOM-CC & Sculpture, Polycromy and Architectural Decorations Working Group Interin Meeting (Madrid, 19 y 20 de noviembre de 2015), España, 2018, 41-57.
Romero Benítez, Jesús. «El claustro del Monasterio de San Zoilo en Antequera», en Jábega, n.o 7 (1974), 32-35.
Sánchez López, Juan Antonio. «Ideal neoclásico y evocación barroca. El escultor Miguel Márquez García y la Virgen de la Paz», en Ntra. Sra. de la Paz. X aniversario de su coronación canónica, Antequera, 1988-1998, Antequera: Unicaja, 1998, 8-15.
Santos Márquez, Antonio Joaquín. «Noticias sobre artistas antequeranos del siglo xviii. Entalladores, escultores y doradores al servicio de las cofradías de Campillos», en Atrio, Revista de Historia del Arte, 25 (2019), 82-97.
The works published in this journal are the property of their respective authors, who grant the journal Bellas Artes the right of first publication, as stated in our Authorship Rights Policy.