Strategy of Self-Managed Collective Creation as a Dynamisation of Community Identity in the Territories of Malaga

artefacto social

Keywords: collaborative art, collective creation, social impact, territory, communities

Abstract

This paper analyses the capacity of art to have a social impact. We study the particular case of Artefacto Social, a project carried out in three neighborhoods of Malaga by a team of students of the Fine Arts Degree of the University of Malaga. The proposal born with the aim of implementing intrinsic competences of collective creation and understanding art as a tool for social transformation. Among the main objectives of the project is the promotion of art as a factor of change and an axis of mediation and empowerment. We examined different theories and strategies of participation used in public art to see how, through the implementation of an art of relationships, it is possible to nurture the link between the individual and his or her territory and community.

References

Acaso, María y Megías, Clara. Art Thinking: Cómo el arte puede transformar la educación. Barcelona: Paidós, 2017.

Alonso Calero, José María y López Rubiño, David. «El Palo. Espacio público, espacio privado: La obra de arte como documentación en el seno de prácticas relacionales», Tsantsa. Revista de Investigaciones Artísticas 5 (2017): 235-249. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/1749.

Bauman, Zygmunt. Vida líquida. Barcelona: Austral, 2017.

Bauman, Zygmunt. El arte de la vida: De la vida como obra de arte. Barcelona: Paidós, 2017.

Bishop, Claire. Infiernos artificiales: Arte participativo y políticas de la espectaduría. Ciudad de México: Taller de Ediciones Económicas, 2019.

Barthes, Roland. «The Death of the Author», Participation, ed. por Claire Bishop. London: Whitechapel Gallery & Cambridge: The MIT Press, 2006.

Bourriaud, Nicolas. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.

Bourriaud, Nicolas. La exforma. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2015.

Camnitzer, Luis. Manual Anarquista de Preparación Artística. DATJornal 5, n.o 2 (2020): 267-274. https://doi.org/10.29147/dat.v5i2.206.

Cirugeda, Santiago. «Kuvas S.C.», Recetas Urbanas. 2022, https://recetasurbanas.net/proyecto/kuvas-s-c/.

Groys, Boris. «How to Change the World by Art?», Journal of Avant-Garde Studies 1, n.o 1 (2020): 154-155. https://doi.org/10.1163/25896377-00101006.

Groys, Boris. Volverse público: Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Buenos Aires: Caja Negra, 2020.

Miessen, Markus La pesadilla de la participación. Barcelona: Dpr-Barcelona, 2014.

May, Rollo. La necesidad del mito: La influencia de los modelos culturales en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós, 1998.

Monteys, X. et al. Rehabitar en nueve episodios. Madrid: Ricardo López Lampreave, 2012.

Moreno, Carlos. «La ciudad del cuarto de hora», TedTalks. Octubre 2020. Vídeo, 7m44s. https://www.ted.com/talks/carlos_moreno_the_15_minute_city/transcript?language=es.

Orihuela, Antonio. El refugio más breve: Contracultura y cultura de masas en España (1962-1982). Jaén: Piedra Papel Libros, 2020.

Orihuela, Antonio. Puntos ciegos: Los cuerpos y las razones que preferimos ignorar. Málaga: Ediciones Fantasma, 2021.

Ovejero, Anastasio. Aprendizaje cooperativo crítico: Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Madrid: Pirámide, 2018.

Reina, Marina. «El barrio, la herida y el olvido que seremos», Umática. Revista sobre Creación y Análisis de la Imagen 3 (2020): 287-307. https://doi.org/10.24310/Umatica.2020.v2i3.11314.

Rivas Herencia, Eugenio y José María Alonso Calero. Artefacto social n.o 00: Nos Falta Calle n.o 1488. Málaga: UMA Editorial, 2021. https://hdl.handle.net/10630/23754.

Rivas Herencia, Eugenio y Rivas Herencia, María. «A 15 minutos de Los Asperones», Umática. Revista sobre Creación y Análisis de la Imagen 3 (2020): 173-190. https://doi.org/10.24310/UMATICA.2020.V2I3.11195.

Steiner, George. Nostalgia del absoluto. Madrid: Siruela, 2007.

Published
2024-04-15
How to Cite
Rivas Herencia, Eugenio, and José Alonso Calero. 2024. “Strategy of Self-Managed Collective Creation As a Dynamisation of Community Identity in the Territories of Malaga”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen 1 (17), 215-34. https://doi.org/10.25145/j.bartes.2023.17.11.
Section
Articles (peer-reviewed)