El diseño gráfico como forma de lenguaje: el "porqué" de los signos de Identidad Visual Corporativa en relación al "para qué"

  • Eduardo Herrera Fernández
  • Leire Fernández Iñurritegi Universidad del País Vasco
Keywords: Visual communication, visual language, meaning, logos, graphic signs

Abstract

In a generic fashion we may define the concept of Design as a term that starts from the desire to communicate, an instrument of our modern society for the creation of social sense and meaning. Corporate Visual Identity (CVI) signs, as the product of graphic design, are a form of language in which visual and linguistic components intervene in a relationship of exchange. Thus, a CVI sign must be understood as a visual discourse, a «text» comprising different complementary signs —iconographic signs, typographic, chromatic and verbal signs— in relation to the external factors of a determined social context. Based on this reconsideration of Design on a linguistic basis, and contemplating as a central hypothesis that all CVI signs imply a verbal substrate, in which the intention is to justify the most significant aspects that constitute and deliver the meaning of the graphic discourse through CVI signs, with a view to rationalising the main issue of meaning. Based on this revised understanding of Graphic Design as having a linguistic foundation, designers must also see themselves to some extent as «translators».

References

ADCV [Asociación de Diseñadores de la Comunicación Valenciana], 2000, El valor del Diseño: gráfico e industrial, Valencia, ADVC.

BONSIEPE, Gui, 1999, Del objeto a la interfase: mutaciones del diseño, Buenos Aires, Infinito.

CHAVES, Norberto, 2001, El oficio de diseñar: propuestas a la conciencia crítica de los que comienzan, Barcelona, Gustavo Grili.

FONTANA, Rubén, 2003, «Reflexiones sobre la compleja relación entre el arte y el diseño», capítulo en: Calvera, Anna [ed.], 2003, Arte¿?Diseño: nuevos capítulos en una polémica que viene de lejos, Barcelona, Gustavo Gili, pp. 75-86.

KEPES, Gyorgy, 1976, El lenguaje de la visión, Buenos Aires, Infinito.

LLOVET, Jordi, 1979, Ideología y metodología del diseño, Barcelona, Gustavo Grili.

MEYGIDE, Roxana, 2003, «Diseño y arte: materia de reconocimiento», capítulo en: Calvera, Anna [ed.], 2003, Arte¿?Diseño: nuevos capítulos en una polémica que viene de lejos, Barcelona, Gustavo Gili, pp. 161-172.

POTTER, Norman, 1999, Qué es un diseñador: objetos, lugares, mensajes, Barcelona, Paidós.

SÁNCHEZ, América, 1991, América Sánchez: deu stratègies gràfiques / diez estratégias gráficas / ten graphics strategies, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Regidoria d´Edicions i Publicacions.

SEXE, Nestor, 2001, diseño.com, Buenos Aires, Paidós.

ZIMMERMANN, Yves, 1998, Del Diseño, Barcelona, Gustavo Grili.

Published
2006-04-15
How to Cite
Herrera Fernández, Eduardo, and Leire Fernández Iñurritegi. 2006. “El Diseño Gráfico Como Forma De Lenguaje: El "porqué" De Los Signos De Identidad Visual Corporativa En Relación Al "Para Qué"”. Revista De Bellas Artes. Artes Plásticas, Estética, Diseño E Imagen, no. 4 (April), 77-101. https://www.ull.es/revistas/index.php/artes/article/view/6608.
Section
Articles (peer-reviewed)