Rhetoric, misogynistic and humor in Declamation XXVI of Libanios of Antioch

  • María José García Soler Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
Keywords: Libanius of Antioch, Greek comedy, misogyny, talkaniveness

Abstract

Libanius presents in his Declamation XXVI a misanthrope who addresses the Council to be allowed to commit suicide, because he has married a talkative woman and he cannot bear it. There are two points of reference that the author has followed for the construction of his characters. On the one hand, the practice of the schools of rhetoric, where one of the topics on which they worked in the preparatory exercises was whether or not to marry. On the other, Attic comedy, which made fun of feminine defects and warned about the dangers of taking a wife, within a long misogynistic tradition that has been present since the beginning of Greek literature.

References

ALFARO BECH, V. (1995):«La mujeren Juvenal: Sátira VI»,en M. D. VERDEJO SÁNCHEZ (ed.), Comportamientos antagónicos de las mujeres en el mundo antiguo, Universidad de Málaga,Málaga, pp. 89-108.

BÉRARD, C. (1984):«L’ordre des femmes»,enVV.AA., La Cité des images: religion et société en Grèce antique, F. Nathan-L.E.P., París-Lausanna, pp. 84-103.

BLONDELL, R. (2003): Helen of Troy: Beauty, Myth, Devastation, Oxford University Press, Nueva York.

BREMMER, J. N. (1981): «Plutarch and the Naming of Greek Women», AJP 102: 425–6.

BROWN, Ch. (1991): «Strepsiades’ Wife: Aristophanes, Clouds 41 ff.», Prometheus 17: 29-33.

BRULÉ, P. (2001): Les femmes grecques à l’époque classique, Hachette, París.

CANTARELLA, E. (1991): La calamidad ambigua: condición e imagen de la mujer en la antigüedad griega y romana, Ediciones Clásicas, Madrid.

CANTARELLA, E. (1997): Pasado próximo: mujeres romanas de Tácita a Sulpicia, Universitat de València, València.

CLERICI, G. (1958): «La commedia attica antica nella critica di Aristofane», Dioniso 21: 95-118.

DIGGLE, J. (2004): Theophrastus: Characters, Cambridge University Press, Cambridge.

DORATI, M. (1998): «Lisistrata e la tessitura», QUCC 58 (1): 41-56.

ENCINAS REGUERO, M. C. (2011): «Discurso femenino versus discurso masculino en Sófocles», en F. DE MARTINO - C. MORENILLA (eds.), Teatro y sociedad en la Antigüedad Clásica. La mirada de las mujeres, Levante Editori, Bari, pp. 199-228.

FANTHAM, E. (1975): «Sex, Status, and Survival in Hellenistic Athens: A Study of Women in New Comedy», Phoenix 29 (1): 44-74.

FANTHAM, E. et alii (1994): Women in the ClassicalWorld. Image andText, Oxford University Press, Oxford.

FRANCO, C. (2014): Shameless. The Canine and the Feminine in the Ancient Greece, University of California Press, Oakland, CA.

GARCÍA SOLER, M. J. (1990): «Reflejos de la Comedia Ática en la Declamación XXVI de Libanio», Veleia 7: 265-291.

GARCÍA SOLER, M. J. (2010): «Mujer y vino en la comedia griega»,en M. J. GARCÍA SOLER (ed.), Expresiones del humor desde la Antigüedad hasta nuestros días, Servicio de Publicaciones de la Universidad del País Vasco, Vitoria-Gasteiz, pp. 75-90.

GARCÍA SOLER, M. J. (2012): «El vino y el arte de la comedia en La garrafa de Cratino», en A. MELERO - M. LABIANO - M. PELLEGRINO (eds.), Textos fragmentarios del teatro griego antiguo. Problemas, estudios y nuevas perspectivas, Pensa Multimedia Editore, Lecce-Brescia, pp. 11-32.

GARCÍA SOLER, M. J. (2016): «Expresiones proverbiales y comedia en la Declamación XXVI de Libanio», SPhV 18 (n.s. 15): 99-108.

GIBSON, C. A. (2008): Libanius’s Progymnasmata: Model Exercises in Greek Prose Composition and Rhetoric, Society of Biblical Literature, Atlanta, GA.

GIL, L. (1967): Los antiguos y la«inspiración» poética, Guadarrama, Madrid.

GIL, L. (1974): «Comedia ática y sociedad ateniense. II,Tipos del ámbito familiar en la Comedia Media y Nueva», EClás 72: 156-186.

GONZÁLEZ GALVÁN, G. (2004): «Misoginia en la poesía helenística», Fortunatae 15: 113-122.

GUIRAUD, H. (1985): «La vie quotidienne des femmes à Athènes: à propos de vases attiques du Ve siècle», Pallas 32 (La femme dans l’Antiquité grecque): 41-57.

HAWLEY, R. (1995): «Female Characterization in Greek Declamation», en D. C. INNES - H. HINE - C. PELLING (eds.), Ethics and Rhetoric: Classical Essays for Donald Russell on his Seventy-fifth Birthday, Oxford University Press, Oxford, pp. 255-67.

HAWLEY, R. (2005): «“In a Different Guise”: Roman Education and Greek Rhetorical Thought on Marriage»,en W. S. SMITH (ed.), Satiric Advice onWomen and Marriage. From Plautus to Chaucer, The University of Michigan Press, Ann Arbor, pp. 26-38.

HEATH, J. (2005): The Talking Greeks: Speech, Animals, and the Other in Homer, Aeschylus, and Plato, Cambridge University Press, Cambridge.

HUBBARD, Th. K. (1991): The Mask of Comedy: Aristophanes and the Intertextual Parabasis, Cornell University Press, Ithaca, NY.

IMPERIO, O. (2004): Parabasi di Aristofane: Acarnesi, Cavalieri, Vespe, Uccelli, Adriatica, Bari.

LORAUX, N. (2017): Los hijos de Atenea. Ideas atenienses sobre la ciudadanía y la división de sexos, Acantilado, Barcelona.

MACLACHLAN, B. (2012): Women in Ancient Greece: A Sourcebook, Continuum International Publishing Group, Londres-Nueva York.

MCCLURE, L. (1999): Spoken Like a Woman: Speech and Gender in Athenian Drama, Princeton University Press, Princeton.

MADRID, M. (1999): La misoginia en Grecia, Cátedra, Madrid.

MARQUARDT, P. (1985): «Penelope “πολύτροπος”», AJPh 106 (1): 32-48.

MONTAÑÉS GÓMEZ, R. J. (2005): «Misogínia i rialla de masses: la dona a la comèdia atenesa», Asparkía: investigació feminista 16: 131-151.

MONTIGLIO, S. (2000): Silence in the Land of Logos, Princeton University Press, Princeton.

MOSSÉ, C. (1991): La mujer en la Grecia clásica, Nerea, Madrid.

NORTH, H. F. (1977): «The Mare, the Vixen, and the Bee: Sophrosyne as the Virtue of Women in Antiquity», ICS 2: 35-48.

PICCIONE, R. M. (2017): «GNOM 3» y «GNOM 4», Corpus dei Papiri Filosofici Greci e Latini. (CPF). Testi e lessico nei papiri di cultura greca e latina, Parte II.3: Gnomica, Leo S. Olschki Editore, Florencia, pp. 54-84.

POMEROY, S. B. (1991): Diosas, rameras, esposas y esclavas. Mujeres en la Antigüedad clásica, Akal,Torrejón de Ardoz.

RAMELLI, I. (2000):«La tematica de matrimonio nello Stoicismo romano: Alcune osservazioni», Ilu’. Revista de Ciencias de las Religiones 5: 145-162.

RUSSELL, D. A. (1983): Greek Declamation, Cambridge University Press, Cambridge.

SALZMANN, E. (1910): Sprichwörter und sprichwörtliche Redensarten bei Libanios, Druck von H. Laupp, jr. [Diss.], Tübingen.

SANCHIS LLOPIS, J. (2005): «Los modelos dela comedia griega en los maestros deretórica deépoca romana», Quaderns de Filologia. Estudis literaris 10: 19-32.

SCHAPS, D. (1977):«The Woman Least Mentioned: Etiquette and Women’s Names», CQ 27, 2: 323-330.

SCHOULER, B. (1984): La tradition hellénique chez Libanios, Les Belles Lettres, Lille-París.

SOMMERSTEIN, A. H. (1980): «The Naming of Women in Greek and Roman Comedy», QS 11: 393-418.

TAILLARDAT, J. (1965): Les images d’Aristophane. Études de langue et de style, Les Belles Lettres, París.

VATIN, C. (1970): Recherches sur le mariage et la condition de la femme mariée à l’époque hellénistique, E. de Boccard, París.

Published
2020-12-15
How to Cite
García Soler, María José. 2020. “Rhetoric, Misogynistic and Humor in Declamation XXVI of Libanios of Antioch”. Fortunatae, no. 32 (December), 207-25. https://doi.org/10.25145/j.fortunat.2020.32.14.
Section
Artículos