Composition of The Dinner of the Seven Wise Men: an epistolary narrative
Abstract
This study focuses on two main aims. Firstly, it examines how a rhetorical exercise influenced the use and form of some narratives in Plutarch’s Dinner of the Seven Wise Men. Secondly, a different perspective on the composition of this work and its epistolary format will be provided.
References
AUNE, D. E. (1978): «Septem sapientium convivium (Moralia 146 B-146D)», en BETZ, H. D. (ed.), Plutarch’s ethical writings and early Christian literature, Brill, Leiden, pp. 51-60.
BARWICK, K. (1928): «Die Gliederung der Narratio in der rhetorischen Theorie und ihre Bedeutung für die Geschichte des antiken Romans», Hermes 63: 261-287.
BONNER, S. F. (1984): La educación en la Roma antigua. Desde Catón el Viejo a Plinio el Joven, Herder, Barcelona, (= Londres 1977).
BOULOGNE, J. (2002): Plutarque. Oeuvres morales, IV, Les Belles Lettres, París.
BOULOGNE, J. (ed.) (2005): Les grecs de l’Antiquité et les animaux. Le cas remarquable de Plutarco, Villeneuve d’Ascq, Université Charles de Gaulle-Lille III.
CALERO SECALL, I. (1996): «Plutarco y Quinto de Esmirna: epístola y poesía, dos caminos para la consolatio», en FERNÁNDEZ DELGADO, J. A. y PORDOMINGO PARDO, F., (eds.): Estudios sobre Plutarco: Aspectos formales. Actas del IV Simposio español sobre Plutarco, Salamanca, 26 a 28 de mayo de 1994, Ediciones Clásicas, Salamanca, pp. 167-176.
CASCIO, F. LO (1997): Plutarco. Il convito dei sette sapienti, M. D’Auria, Nápoles.
CUVIGNY, M. (1984): Plutarque. Oeuvres morales, XI - Deuxième partie, Les Belles Lettres, París.
DEFRADAS, J., HANI, J. y KLAERR, R. (1985): Plutarque. Oeuvres morales, II, Les Belles Lettres, París.
DURÁN LÓPEZ, Mª. A. (2005): «Los animales en las imágenes de Plutarco», en BOULOGNE, J. (ed.): Les grecs de l’Antiquité et les animaux. Le cas remarquable de Plutarco, Villeneuve d’Ascq, Université Charles de Gaulle-Lille III, pp. 111-119.
FERNÁNDEZ DELGADO, J. A. y PORDOMINGO PARDO, F. (eds.) (1996): Estudios sobre Plutarco: Aspectos formales. Actas del IV Simposio español sobre Plutarco, Salamanca, 26 a 28 de mayo de 1994, Ediciones Clásicas, Salamanca.
GALLO, I. (1996): «Strutture letterarie dei ‘Moralia’ di Plutarco: Aspetti e problemi», en FERNÁNDEZ DELGADO, J. A. y PORDOMINGO PARDO, F., (eds.): Estudios sobre Plutarco: Aspectos formales. Actas del IV Simposio español sobre Plutarco, Salamanca, 26 a 28 de mayo de 1994, Ediciones Clásicas, Salamanca, pp. 3-16.
GALLO, I. (1997): «Forma letteraria nei Moralia di Plutarco: Aspetti e problemi», ANRW 34.4: 3511-3540.
GALLO, I. (1999): «Ecdotica e critica testuale nei ‘Moralia’ di Plutarco», en Parerga Plutarchea, M. D’Auria, Nápoles, pp. 125-155 (= GALLO, I. [ed.] [1992]: Ricerche plutarchee, Nápoles, pp. 11-37).
GARCÍA GUAL, C. (1994): «Esopo en Plutarco», en GARCÍA VALDÉS, M. (ed.): Estudios sobre Plutarco: ideas religiosas. Actas del III Simposio Internacional sobre Plutarco, Oviedo, 1992, Ediciones Clásicas, Madrid, pp. 605-614.
GARCÍA VALDÉS, M. (1996): «Aproximación a las formas literarias de algunas obras de Plutarco», en FERNÁNDEZ DELGADO, J. A. y PORDOMINGO PARDO, F., (eds.): Estudios sobre Plutarco: Aspectos formales. Actas del IV Simposio español sobre Plutarco, Salamanca, 26 a 28 de mayo de 1994, Ediciones Clásicas, Salamanca, pp. 143-155.
HEATH, M. (2002/2003): «Theon and the history of the Progymnasmata», GRBS 43: 129-160.
HOCK, R. F. y O’NEIL, E. N. (1986): The chreia in ancient rhetoric. Volume I. The Progymnasmata, Scholar Press, Atlanta.
JENKINSON, E. M. (1973): «Genus scripturae leve: Cornelius Nepos and the early history of biography at Rome», ANRW 1.3: 703-719.
KENNEDY, G. A. (1972): The art of rhetoric in the Roman world, 300 B. C. - A. D. 300, Princeton University Press, Princeton.
KENNEDY, G. A. (1983): Greek rhetoric under christian emperors, Princeton University Press, Princeton.
KENNEDY, G. A. (2003): Progymnasmata. Greek textbooks of prose composition and rhetoric, Brill, Leiden-Boston.
MORALES OTAL, C. (1991): «Escenografía teatral en el Banquete de los Siete Sabios», en GARCÍA LÓPEZ, J. y CALDERÓN DORDA, E. (eds.), Estudios sobre Plutarco: paisaje y naturaleza. Actas del II Simposio Español sobre Plutarco, Murcia 1990, Ediciones Clásicas, Madrid, pp. 281-286.
MOSSMAN, J. (1997): «Plutarch’s Dinner of the seven wise men and its place in symposion literature», en MOSSMAN, J. (ed.): Plutarch and his intellectual world, Duckworth, Londres, pp. 119-140.
PATILLON, M. (1997): Progymnasmata. Aelius Théon, Les Belles Lettres, París.
PATILLON, M. (2008): Corpus rhetoricum. Anonyme, Préambule à la rhétorique. Aphthonios, Progymnasmata. Pseudo-Hermogène, Progymnasmata, Les Belles Lettres, París.
RODRÍGUEZ ADRADOS, F. (1996): «Géneros helenísticos en el ‘Banquete de los siete sabios’ de Plutarco», en FERNÁNDEZ DELGADO, J. A. y PORDOMINGO PARDO, F., (eds.): Estudios sobre Plutarco: Aspectos formales. Actas del IV Simposio español sobre Plutarco, Salamanca, 26 a 28 de mayo de 1994, Ediciones Clásicas, Salamanca, pp. 125-142.
RUIZ YAMUZA, E. (1994): «Hermógenes y los Progymnasmata: problema de autoría», Habis 25: 285-295.
RUIZ YAMUZA, E. (2000): «Más sobre los Progymnasmata atribuidos a Hermógenes», Habis 31: 293-309.
RUSSELL, D. A. (2001): Plutarch, Duckworth, Londres (= 1972).
SPENGEL, L. (1854): Rhetores Graeci, II, Teubner, Leipzig.
STIREWALT, M. L. JR. (1991): «The form and function of the Greek letter-essay», en DONFRIED, K. P. (ed.): The Romans debate, T. and T. Clark, Edimburgo [= Minneapolis-Augsburgo, 1977], pp. 147-171.
STOCKT, L. VAN DER (1992): Twinkling and twilight. Plutarch’s reflections on literature, AWLSK, Bruselas.
STOCKT, L. VAN DER (2005): «Plutarch and dolphins: love is all you need», en BOULOGNE, J. (ed.): Les grecs de l’Antiquité et les animaux. Le cas remarquable de Plutarco, Villeneuve d’Ascq, Université Charles de Gaulle-Lille III, pp. 13-21.
VICENTE SÁNCHEZ, A. (2008/2009): «Epistolografía amorosa y familiar en Moralia de Plutarco», Ploutarchos, n. s. 6: 53-82.
VICENTE SÁNCHEZ, A. (en prensa): «Influencia de los progymnasmata en la composición de los sumpovsia de Plutarco: el caso de El banquete de los siete sabios», en VIII Congreso de la International Plutarch Society: «Simposion e philantropia em Plutarco», septiembre de 2008, Universidad de Coimbra.
Authors retain copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work as well as license it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with acknowledgment of authorship of the work and initial publication in this magazine.
Authors may separately establish additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.


